Bloggers hebben invloed op koopgedrag

3

Toegegeven: het is een buitenlands onderzoek, maar interessant is hij wel. Uit dit onderzoek blijkt namelijk dat maar liefst 84% van de ondervraagden wel eens een product heeft gekocht naar aanleiding van een blog. Doe er je voordeel mee!

Onderzoek in een notendop

Hoewel je hieronder de uitgebreide infographic kunt lezen, even wat verrassende feitjes op een rij:

  • Tweederde van de ondervraagden leest minimaal een paar keer per week blogs, 25% van alle 25- tot 34-jarigen leest zelfs elke dag blogs.
  • 84% van de ondervraagden deed een aankoop n.a.v. het lezen van een blog, 25% doet dit maar liefst 1x per maand.
  • Van alle aankopen die gedaan werden n.a.v. het lezen van een blog behoort 54% tot huishoudelijke producten. In 45% van de gevallen kopen we cadeautjes voor ons zelf en 30% laat zich inspireren voor cadeautjes voor een ander.
  • De helft van alle aankopen had een waarde tot £ 50, 18% gaf tussen £ 51-100 uit, 15% £ 101-150 en 17% meer dan £ 150.
  • 46% van alle bloglezers leest blogs bij hun onderzoek naar nieuwe aankopen, dat is meer dan het aantal mensen dat blogs leest ter inspiratie (43%).
  • Voor 18- tot 34-jarigen zijn blogs de belangrijkste informatiebron als het aankomt op het doen van nieuwe aankopen. 35- tot 45-jarigen geven eerst nog de voorkeur aan de mening van vrienden en familie.

A blogger’s opinion motivated me to buy a cheap model because of glowing reviews. I might have otherwise avoided it.

The blog answered the questions I had, gave an expert opinion and gave m the tools to decide what makes value for money.

Tijd voor affiliate marketing?

Stel je nu eens voor dat deze cijfers gelden voor jouw bezoekers, dat 84% van jouw bezoekers wat zou kopen n.a.v. jouw blog? Is het dan niet tijd om eens te kijken naar de mogelijkheden van affiliate marketing (lees er hier alles over) voor jouw blog? Welke producten zouden bij jouw artikelen passen, van welke reviews zouden jouw bezoekers blij worden?

[bctt tweet=”84% van de bloglezers laat zich verleiden tot een aankoop”]

Een test waard is het zeker en veel tijd hoeft het niet te kosten. Bij Like & Love (it!) slaan creatieve dagboeken en kleurboeken voor volwassenen enorm aan. Het afgelopen jaar heb ik er van die laatste 186 verkocht. Bijna 200 boeken, met weliswaar een kleine marge, maar de artikelen heb ik één keer geschreven en de aankopen tikken nog steeds aan. Ideaal toch?

Uiteraard kun je ook een sponsorship aangaan met een groot merk op het gebied van jouw niche. Foodblogs worden volgens dit onderzoek het meest gelezen. Waarom zou je als foodblogger niet gaan samenwerken met Unilever, Philips (toffe keukenmachines) of een kookboekenuitgever?

Tot slot: gebruik gerust ook deze cijfers om jouw mogelijke adverteerder te overtuigen van jouw kracht als blogger. Want dat je als blogger invloed hebt, mag inmiddels wel duidelijk zijn.

Bloggers hebben inlvoed op koopgedrag

Bron: Research Now

Laura, 30-en-een-beetje. De drijvende kracht achter Blogaholic.nl, meisje 2.0 in hart en nieren en werkzaam in de online media. Dol op schrijven, uit eten gaan, fotograferen en reizen. Stiekem een enorme boekenwurm 1.0.

Reacties

reacties

Reacties3 reacties

  1. Ik geloof dat wel vooral omdat ik zelf ook altijd reviews e.d. op zoek van spullen of make-up! Leuk om te zien dat het ook écht effect heeft. Leuke blog, ik volg je nu via bloglovin! XO

Laat een reactie achter