Affiliate marketing voor fashionbloggers: zo verdien je geld met je modeblog

3

Affiliate marketing: ik geloof er in. En ik denk dat fashionbloggers bij uitstek de groep bloggers is om hier mee aan de slag te gaan. Er zijn namelijk heel wat toffe merken & grote webshops die dit mogelijk maken.

Affiliate marketing in een notendop

Voor wie mijn uitgebreide artikel over affiliate marketing eerder niet heeft gelezen, nog even een kleine samenvatting:

Affiliate marketing is een vorm van internetmarketing waarbij adverteerders hun partners (in dit geval jou als blogger) belonen voor de gegenereerde verkopen die voortkomen uit de link die je plaatst. Hoe werkt dit in de praktijk? Jij schrijft over product X en linkt daarbij naar de website van producent Y. Dit doe je niet met een gewone link, maar met een daarvoor speciaal gegenereerde meetlink. Op het moment dat een bezoeker op deze meetlink klikt en naar de adverteerder gaat, wordt er een cookie geplaatst en kan producent Y precies zijn of er aankopen voort komen uit jouw verwijzing. Is dit het geval dan krijg jij een bepaald percentage van de aankoopprijs (commissie).

Het voordeel aan affiliate marketing is dat je niet zelf met elke producent/webshop contact hoeft te leggen en onderhandelingen hoeft te voeren. Er is een aantal grote affiliatepartijen in Nederland waarbij je je aan kunt sluiten en heel zwart/wit hoef jij enkel de meetlinkjes te plaatsen in je artikelen. En dan duimen dat je bezoekers kopen wat jij aanraadt.

Wat dit voor mogelijkheden biedt voor fashionbloggers?

Noem me een vakneuroot, maar bij medebloggers met commercieel interessante artikelen kijk ik altijd even of ze gebruik maken van affiliate marketing. Negen van de tien keer is dit niet zo en dat vind ik zo zonde. Als je een outfit post die je net hebt gekocht bij Zalando dan zou het toch fijn zijn als je je outfit kunt terugverdienen?

Dit kan dus heel eenvoudig. Plaats jij een outfit-foto, laat dan weten waar je alle losse kledingstukken hebt gekocht. Is één van deze merken of webshops aangesloten bij een affiliatepartij dan plaats je in plaats van een normaal linkje naar bijvoorbeeld Zalando een meetlinkje. Mocht jouw bezoeker weg zijn van dat ene rokje en deze ook kopen dan krijg jij een percentage van het aankoopbedrag. Gebeurt dat vaak genoeg dan kun jij opnieuw shoppen! Hoe fijn?

Zanox, de affiliate partij voor fashionbloggers

Hoewel er in Nederland meerdere grote affiliatepartijen zijn, raad ik je aan om als fashionblogger in eerste instantie je pijlen in te zetten op Zanox. Deze partij heeft veruit de meeste kledingwebshops & -merken aangesloten. Een kleine selectie (incl. hoeveelheid commissie die je krijgt over het aankoopbedrag):

En zo kan ik nog wel even doorgaan: Otto, C&A, V&D, Hunkemöller, Superdry, Asos, Shoeby, Little Soho, Sandwich, Gaastra, Boohoo.com, Loavies, Scotch & Soda, UrbanOutfitters, Bjorn Borg, Dolcis… Hoeveel keus wil je hebben?

Op zoek naar meer partijen? Kijk dan ook even bij Daisycon, Tradetracker, Affilinet en Tradedoubler. Bij de laatste vind je onder andere Wehkamp en die biedt bij uitstek veel mogelijkheden.

Update maart 2016: bekijk ook eens de mogelijkheid van LinkPizza. Dit is een soort overkoepelend affiliatenetwerk waarbij je linkjes automatisch om worden gezet in affiliatelinkjes. Weet je hoeveel tijd je dat scheelt? Ik ben fan!

Hoogste commissie het beste? Nee!

Zoals je hierboven ziet, kan de commissie nogal uiteenlopen. Als men € 100,- besteedt bij Zalando krijg je € 8,-, maar bij The Sting is dit bij hetzelfde aankoopbedrag € 14,-. Laat je echter niet alleen leiden door het commissiepercentage. Een hoger percentage betekent niet per se dat je meer verdient. Andere factoren spelen ook een rol.

  • Wat is de cookietijd van de campagne? Elke adverteerder hanteert zijn eigen cookietijd. Gemiddeld ligt deze op dertig dagen. Wat dit betekent? Op het moment dat jouw bezoeker klikt naar de webshop die jij ‘promoot’ wordt er een cookie geplaatst. Elke aankoop in de daarop volgende dagen komt dan nog toe aan jou. Men hoeft dus niet direct wat aan te schaffen! Hoe langer deze looptijd, hoe meer kans dat er nog verkopen uit voortvloeien.
  • Wat is de conversiekans? Doet jouw bezoeker een aankoop op een van de webshops waar je bij bent aangesloten dan spreken we van een conversie. Hoe groot deze kans is hangt af van veel factoren, maar je kunt je voorstellen dat je bij een webshop als Zalando meer kans van slagen hebt. Want ook al wordt het net niet dat jurkje wat jij in de spotlights zette, als ze wat anders op Zalando kopen, krijg je daar ook geld over. Bij een kleinere webshop als Mango (met een minder breed assortiment, want één merk) is die kans simpelweg kleiner.
  • Hoe goed sluit jouw selectie aan bij de wensen van je doelgroep? Ken je bezoekers & test met kledingstukken. Op den duur zul je merken waar jouw bezoekers het liefst hun aankopen doen & zul je daar meer aandacht aan besteden. Ook al geeft deze webshop een lagere commissie, op de lange termijn levert het meer op.

Wees creatief! (of check deze ideeën)

Zie jij het wel zitten om op deze manier (extra) geld te verdienen met je blog? Meld je dan direct aan & ga aan de slag. Vind je het nog lastig om te bedenken hoe je dit kunt integreren in je artikelen, ik geef je een aantal voorbeelden. Doe er je voordeel mee:

  • Sweater weather! Maak een artikel met de warmste truien voor de winter
  • Zet je maandelijkse favoriete kledingstukken op een rij
  • Maak een wishlist van de schoenen die je nog heel graag wilt hebben
  • Maak een outfit-foto incl. linkjes naar de betreffende webshop(s)
  • Zet de leukste feestjurkjes op een rij voor de feestdagen (voorbeeld)
  • Promoot jouw favoriete webshop & licht je lievelingskledingstukken uit
  • Vertel welke basics volgens jou niet in een goede kledingkast mogen ontbreken
  • Welke kledingstukken gaan er in jouw koffer als je op vakantie gaat
  • Licht drie outfits in één thema uit (voorbeeld, maar dan mét linkjes)
  • Selecteer je favoriete truien voor Warme Truien Dag (voorbeeld)
  • Maandelijkse serie: jouw aankopen van de maand (voorbeeld, maar dan met mode én linkjes)
  • Sneaker time! Welke sneakers mogen komende lente niet ontbreken

Niet alleen voor fashionbloggers

Uiteraard kun je ook als niet-fashionblogger voordeel doen met dit artikel. Op Like & Love (it!) plaats ik geregeld fashion-gerelateerde artikelen (kijk gerust voor inspiratie) die interessant zijn voor mijn doelgroep. En ook jij kunt dat doen als lifestyleblogger. En ook met een specifieke niche kun je nog wegkomen met leuke fashion artikelen. Een paar simpele voorbeelden:

  • Heb je een gezondheidsblog? Schrijf een artikel over de must have hardloop accessoires voor de winter
  • Reisbloggers opgelet! Wat dacht je van de leukste bikini’s, slippers of strandtassen?
  • DIY-bloggers kunnen een artikel plaatsen over het pimpen van basics (de basics link je natuurlijk)

Een hele hoop informatie & waarschijnlijk jeuken je handen om er mee aan de slag te gaan. Succes! Laat je even weten of het je op weg heeft geholpen?

P.S. Vergeet geen no follow attribuut aan je links toe te voegen als je met deze vorm van bloggen aan de gang gaat. Het zijn immers commerciële links.

Laura, 30-en-een-beetje. De drijvende kracht achter Blogaholic.nl, meisje 2.0 in hart en nieren en werkzaam in de online media. Dol op schrijven, uit eten gaan, fotograferen en reizen. Stiekem een enorme boekenwurm 1.0.

Reacties

reacties

Reacties3 reacties

  1. Ik vind het gebruiken van refferal links persoonlijk toch best riskant, want je zet als ware je reputatie als onafhankelijke blogger ermee op het spel. Want door al die refferal links kunnen bezoekers nog wel eens het idee krijgen dat de blogger het vooral doet voor de commissie inkomsten, en eigenlijk is dat iets wat je gewoon wilt voorkomen.

    Wat ik zelf daarom doe is Adsense gebruiken, dan verschijnen er random advertenties op mijn weblog en wat betreft de prijs en verkrijgbaarheid link ik altijd naar meerdere (web)winkels met gewone url’s.

    • @ Wesley: ze zijn niet altijd direct te herkennen. Zeker niet als je de linkreplacer van Tradetracker gebruikt.

      Daarnaast denk ik dat je als blogger met een eigen stijl ook echt producten kiest die bij je eigen stijl passen, het net zo redactioneel is. Een blogger mag ook haar inkomsten hebben denk ik dan maar 🙂 Maar als alles affiliatelinkjes is en/of het is niet één passende stijl, dan kun je gaan twijfelen. Zelf kies ik altijd eerst de producten en daarna kijk ik waar er affiliatelinkjes beschikbaar zijn. Zo laat je je bij je keuze niet leiden door commercie.

      Overigens gebruik ik ook AdSense, maar als je de inkomsten vergelijkt… Misschien toch eens gaan proberen? 😉

  2. Ook weer hele goede tips! Hier ga ik deze week nog mee aan de slag. Zeker nu ik sinds gisteren ook bij de KVK sta ingeschreven wil ik me hier (nog) meer in gaan verdiepen!

Laat een reactie achter