Wat zet je eigenlijk in die verdomde footer?

4

Scroll eens naar beneden, naar je footer. Wat vind je hier? Grote kans dat jij je footer alleen maar gebruikt voor jouw copyright en disclaimer. Zonde, jouw footer kan zoveel meer waarde geven aan je website. Hoe? Lees snel verder.

Footer: wat is dat eigenlijk?

De meningen over wat de footer is, waar deze begint en ophoudt, verschillen nog wel eens. Dus laat ik eerst mijn definitie neerzetten. Heel sec gezien bestaat jouw website uit drie delen:

  • Header. Een vast deel bovenaan je pagina, met onder andere je logo en de navigatie.
  • Content. Alle tekst tussen je footer en header. In veel gevallen verdeeld in twee of drie kolommen. Waar de header & footer op elke pagina (in de meeste gevallen) hetzelfde zijn, wisselt dit deel per pagina.
  • Footer. Het onderste deel van je website. Net als de header een vast deel. En hoewel veel mensen deze als onbelangrijk zijn, heeft deze wel degelijk een toegevoegde waarde. Als je hem goed gebruikt…

Waarom de footer vaak niet optimaal gebruikt wordt?

Wie kijkt er naar zijn eigen footer? Niemand! En daar gaat het mis. Doordat jij hem als website-eigenaar niet belangrijk vindt, kijk je er nauwelijks naar. Je zet er een keer wat in, waarvan jij denkt ‘hé, dat is leuk!’ en daarna kijk je er niet meer naar om. Zonder dat je je er van bewust bent dat deze footer wel op elke pagina voorbij komt en heel veel waarde kan hebben als je hier genoeg aandacht aan besteedt.

Of zoals het zo mooi werd omschreven op The Sits Girls:

Your footer is not a place to dump sitemeter and analytics code. Actually, in my opinion…it is the second biggest design element in your site. It is literally the period at the end of your sentence. Think about it, you got the reader all the way down to the bottom of your site. Do a little victory dance!

6x nuttige tips waarmee je wél optimaal gebruik maakt van de footer

Afhankelijk van je blogdoelen kun je jouw footer op meerdere manieren benutten. Op een eenvoudige manier, want de meeste betaalde WordPress-thema’s bieden de mogelijkheid om een flexibele footer op te bouwen. Aan de hand van praktische voorbeelden geef ik je hieronder zes handige tips:

  1. Bezoekers lezen graag wie er achter een blog zit. Je kunt hier een speciale over mij-pagina voor aanmaken, die je vanuit het menu linkt, maar je kunt ook (beiden doen dus!) een kort intro in je footer plaatsen die naar deze speciale pagina verwijst. Waar de bezoeker zich ook op je website bevindt, ze zijn er in één klik.
  2. Wil jij jouw bounce rate verlagen én meer pageviews per bezoeker genereren? Je kunt ze in de sidebar wijzen op jouw meest populaire artikelen, maar dit kan ook prima in de footer.
  3. Laat je bezoekers niet zoeken naar je contactgegevens, zet deze in je footer. Wederom: waar de bezoeker zich ook bevindt, hij weet je altijd te vinden. Zeker voor zakelijke bloggers, die bijvoorbeeld een dienst verlenen, erg waardevol. Ik heb deze zelf er bijvoorbeeld bij mijn fotografiewebsites in staan.
  4. Sterke punten zijn er om benadrukt te worden, dus laat vooral je USP’s zien. Heb je een webshop? Benadruk hier jouw (korte) levertijd, het feit dat je geen verzendkosten rekent of je Thuiswinkel-keurmerk. Als fotograaf heb ik een widget met referenties geplaatst, zodat bezoekers direct kunnen zien hoe klanten die hen voorgingen mijn fotoshoots hebben ervaren.
  5. Is het aanleggen van een mailinglist voor jou belangrijk? Zorg ervoor dat mensen dit direct vanuit de footer kunnen doen. Dit zal jouw aantal inschrijvingen aanzienlijk verhogen.
  6. Meer Facebook-likes nodig? Plaats een Facebook-box in je footer en maak het gebruikers eenvoudig om jouw pagina te liken. Hiermee zal jouw bereik via social media op lange termijn groeien.

Pas op!

Zet jouw footer niet vol met linkjes naar pagina’s die je hoger wilt laten indexeren. Google vond dit een paar jaar geleden enorm fijn, maar is hier inmiddels van teruggekomen. Als jij je footer vol plaatst met linkjes die duidelijk voor SEO-doeleinden worden gebruikt, kan dit je duur komen te staan. Of je dan helemaal geen linkjes in je footer mag zetten? Wel hoor! Bijvoorbeeld naar tijdelijke actiepagina’s die je sneller geïndexeerd wilt hebben, of naar een informatieve pagina die toegevoegde waarde heeft voor je bezoeker. Ook externe links kun je zonder moeite plaatsen.

Zo… tijd om naar jouw footer te kijken. Wat kun je nog verbeteren?

Laura, 30-en-een-beetje. De drijvende kracht achter Blogaholic.nl, meisje 2.0 in hart en nieren en werkzaam in de online media. Dol op schrijven, uit eten gaan, fotograferen en reizen. Stiekem een enorme boekenwurm 1.0.

Reacties

reacties

Reacties4 reacties

  1. Leuk artikel. Ik vind het nog lastig om er informatie in te vermelden. Zelf zie ik niet heel erg het nut ervan in. Zelf weet ik dus niet welke tips ik kan toepassen

  2. Hier had ik dus echt nog nooit bij stilgestaan. Eigenlijk best slim om de footer te gebruiken als een soort essentie van mijn blog, ik denk dat ik daar eens wat meer mee ga doen! Er iets schrijven over mezelf of over de website, daar ga ik eens over brainstormen.

Laat een reactie achter