Geld verdienen aan je boekenblog met Bol.com partnerprogramma

5

Heb jij een goedlopende boekenblog vol enthousiasmerende reviews waarbij bezoekers het liefst meteen de door jou gekozen boeken willen kopen? Doe jezelf niet te kort & meld je vandaag nog aan bij het Bol.com partnerprogramma. Zo verdien je nog wat zakcentjes voor extra boeken.

Wat is het Bol.com partnerprogramma?

Het Bol.com partnerprogramma is een vorm van affiliate marketing: jij linkt naar een artikel op Bol.com en als je bezoeker klikt én wat koopt, ontvang jij een deel van de omzet. Ideaal!

Hoe het technisch werkt?

Door het plaatsen van een meetlink (of een widget, zie onder bij ‘mogelijkheden’) kan Bol.com eenvoudig verkopen koppelen aan de bezoekers die jij ze hebt gestuurd. Ze doen dit op basis van twee principes:

  • De belangrijkste methode is winkelwagen-tracking. Op het moment dat een bezoeker vanaf jouw blog Bol.com bezoekt, herkent Bol.com dit als jouw bezoeker. Er wordt een referrer opgeslagen in de winkelwagen en op het moment dat jouw bezoekers iets koopt (binnen de gestelde cookie-termijn) zal deze refererrer worden uitgelezen. Ook als de bezoeker met zijn account via een andere computer of device bezoekt. Het staat immers opgeslagen in het winkelwagentje.
  • Als er geen referrer wordt gevonden in de winkelwagen van de consument dan treedt de normale cookie-tracking op. Bol.com zal op de computer van de gebruiker controleren of er een first-party-cookie bestaat waarin de referrer is opgeslagen. Dit houdt in dat Bol.com kijkt via welke weg de bezoeker als eerst is binnengekomen en aan wie de inkomsten toe te schrijven zijn. Het kan maar zo zijn dat je hier concurrentie hebt van je mede-bloggers.

Waarom is het zo geschikt voor boekenbloggers?

Hoewel je bij Bol.com tegenwoordig alle producten vind die je in een warenhuis kunt kopen (en meer!) is Bol.com groot geworden door de verkoop van boeken. Ik durf te stellen – zeker als ik kijk naar eigen ervaringen – dat dit nog steeds een heel groot onderdeel van hun omzet is.

En dat het in de mindset van de Nederlandse consument zit om hier boeken te bestellen. Bruna.nl wordt vaak vergeten en naar de boekhandel gaan naast een drukke werkbaan…? Bol.com levert sneller: voor 23.00 uur bestelt, morgen in huis. Aangezien de meeste boeken qua dikte door de brievenbus passen, hoef je er niet eens voor thuis te blijven. Gemak!

Wat levert het je op?

Meedoen aan het Bol.com partnerprogramma is geheel gratis, een account aanmaken kost geen geld. Het enige wat het je kost, is tijd. Maar ook die is vrij beperkt. Via de admin kun je meetlinkjes maken voor die producten en i.p.v. dat je een gewoon Bol.com linkje plaatst. Het is daarna een kwestie van plakken in je bericht én klaar. Een investering die je in mijn ogen altijd zal terugverdienen. Hoeveel je kunt verdienen met je boekenblog, of elke andere willekeurige blog, hangt wel van veel factoren af:

  • Hoeveel bezoekers heb je?
  • Hoe vaak klikken ze van je website naar Bol.com?
  • Hoe hoog is de conversie bij Bol.com? (M.a.w. hoeveel van deze bezoekers bestellen ook daadwerkelijk wat)
  • Wat is het gemiddelde aankoopbedrag van je bezoeker?
  • Hoeveel % commissie krijg je?

Over dit laatste hoef je niet te onderhandelen én kun je zelfs niet onderhandelen. Bol.com heeft vastgestelde commissiepercentages per segment. Take it or leave it! In het geval van boeken is dit 5 tot 8%. Hoe meer omzet je in dit segment per maand genereert, hoe hoger je wordt geplaatst.

Om het toch wat te visualiseren even een klein rekensommetje:

Stel: je hebt 10.000 bezoekers per maand, waarvan 10% één keer doorklikt naar Bol.com. Per maand stuur je 1.000 mensen naar Bol.com. De kans op conversie is – in het geval van bijvoorbeeld Like & Love (it!) – bijvoorbeeld 6%. Dit resulteert in 60 bestellingen. Als de gemiddelde bestelwaarde € 20,- is en je gemiddelde commissie is 8%, ontvang je per bestelling € 1,60. Per maand verdien je via het Bol.com partnerprogramma dan € 96,-.

Dit rekensommetje kan echter enorm verschillen. En meer of minder bezoekers betekent niet altijd ook meer of minder inkomsten. Heb jij een kleine hardloopblog met een kleine groep trouwe fans? Grote kans dat zij dat hardloophorloge direct kopen als jij deze als expert aanraadt. En dan kan één aankoop je opeens € 8,- opleveren, simpelweg door een hogere aankoopprijs.

Wat zijn de mogelijkheden?

Ben je aangesloten bij het Bol.com Partnerprogramma dan kun je gebruik maken van tal van mogelijkheden, widgets & meer. Hierboven noemde ik al de mogelijkheid voor het plaatsen van een meetlink in een tekst, maar er is meer. Ik selecteerde de meest gebruikte opties voor je:

  • Plaats handige bestel-buttons onder jouw review. Deze vallen net iets meer op dan een link in de tekst. Iets minder commercieel is de ‘bekijk’-variant.
  • Wil je banners op je website, maar heb je geen idee hoe Adsense werkt? Of wil je, vanwege jouw boeken-niche, alleen maar boekgerelateerde banners? Bol.com biedt banners aan per segment, of voor tijdelijke acties.
  • Plaats een zoekwidget, waardoor bezoekers de mogelijkheid hebben om in alle producten van Bol.com te zoeken.
  • Extra leuk voor boekenblogs: maak bestseller-lijsten op basis van bijvoorbeeld genre.
  • Maak door middel van de productlinks-widget een persoonlijke selectie in bijvoorbeeld je sidebar. Zo kun je heel makkelijk je onlangs gelezen-boeken vertonen. Of de boeken die nog op je wishlist staan.

Meer dan alleen boeken

Hoewel dit artikel geschreven is voor boekenbloggers kan elke soort blogger zich aansluiten bij het Bol.com partnerprogramma. En ook (haast) elke blogger moet relevante producten kunnen vinden op Bol.com. Zelfs nagellakjes zijn er tegenwoordig te koop, dus fashionbloggers: sla je slag! Heb jij een mama-blog? Weet je hoeveel toffe kinderboeken en speelgoed er te vinden is? En zelfs als je over honden of katten blogt: Bol.com heeft een speciale dierenzaak.

Nog meer voordelen van het Bol.com partnerprogramma

  • Het Bol.com partnerprogramma werkt met aantrekkelijke bonussen. De webshop realiseert zich dat elk begin moeilijk is en wil je graag motiveren. Hierdoor krijg je bij de eerste order die door jou wordt gegenereerd een bonus van € 2,50. Bij 100 orders is dit al € 20,- en bij 1.000 orders mag je flink gaan shoppen: je krijgt dan € 250,- bonus. Helaas houdt het na 1.000 orders wel op met de bonussen.
  • Het maakt niet uit wat je bezoeker koopt: je krijgt commissie over alle bestelde artikelen. Als de bezoeker via eek boekenlink naar Bol.com gaat, maar uiteindelijk een dure laptop bestelt, krijg je ook commissie over deze laptop.
  • Bezoekers hoeven niet direct te bestellen. Je krijgt commissie over aankopen binnen zes dagen na de click. Dit klinkt voor jou misschien lang, maar in de wereld van affiliate marketing is dit kort. Doorgaans ligt deze zogenaamde cookietijd op 30 tot 60 dagen. Is het een nadeel dat het bij het Bol.com partnerprogramma zo kort is? Ja. Maar aan de andere kant is er door het grote aanbod ook een grote kans op conversie t.o.v. andere webshops. Dit compenseert elkaar redelijk.
  • Laat je opvoeden door Bol.com! Zodra je lid bent van het Bol.com partnerprogramma word je uitgenodigd voor interessante webinars. Zo volgde ik onlangs een webinar copywriting en is er binnenkort een over SEO. En die kun je gewoon vanaf je eigen bank volgen. Ideaal!

Heb ik jou overtuigd om gebruik te gaan maken van het Bol.com partnerprogramma? Meld je dan direct aan. Helaas krijg ik dan weer geen geld per aanmelding. Toch jammer, Bol.com!

P.S. Laat hieronder ook gerust jouw ervaringen met het Bol.com partnerprogramma weten.

Laura, 30-en-een-beetje. De drijvende kracht achter Blogaholic.nl, meisje 2.0 in hart en nieren en werkzaam in de online media. Dol op schrijven, uit eten gaan, fotograferen en reizen. Stiekem een enorme boekenwurm 1.0.

Reacties

reacties

Reacties5 reacties

  1. Mijn aanvraag om lid te worden van het Bol.com partnerprogramma is een tijdje geleden geweigerd en ik weet niet waarom. Wel jammer want ik had al redelijk wat tijd geïnvesteerd in lijstjes samenstellen met interessante fotoboeken die ik op mijn blog wou activeren.

  2. Een jaar later reageer ik, haha. Ik had een vraagje, misschien een beetje een dom vraagje, maar als je je aanmeld bij het Bol.com partnerprogramma, is dan een gewone link niet genoeg? Of moet je een link aanmaken via Bol.com en die dan verwerken op je site? Aangezien ik hier iets over las bij het kopje ‘promomateriaal’ op Bol.com.

    Het is voor mij allemaal nog een beetje moeilijk te begrijpen met alle termen. Ik had namelijk in een blog gelinkt naar Bol.com (voordat ik mij hiervoor had aangemeld) is dat dan voldoende, of moet ik hier een andere link van maken voor de volgende keer?

    • Hoi Joyce,

      Alleen een linkje naar Bol.com is niet genoeg, dat is niet te traceren en te linken naar jou. Je kan als je inlogt als partner onder promotiemateriaal tekstlinks aanmaken. Dan zit er een meetcode in die eventuele aankopen aan jou koppelt.

      Groet
      Laura

Laat een reactie achter