Google Analytics: dé methode om je website statistieken te meten

7

Als je eenmaal blogt, wil je natuurlijk weten hoeveel mensen jouw blog komen bezoeken. En wat ze dan op jouw website doen. Hoewel er tal van gratis statistieken-programma’s en plugins zijn, is Google Analytics nog steeds dé manier om je website statistieken bij te houden.

Installeer drie verschillende statistieken-programma’s en je zult drie verschillende cijfers krijgen. Nu is het heel verleidelijk om dan het programma te gebruiken met de hoogste cijfers (want hé, dat maakt toch indruk op een adverteerder), maar doe dit vooral niet. Google Analytics staat bekend als het meest betrouwbare én marktconforme statistieken programma. Je zult merken dat als je wordt benaderd door mediabureaus of adverteerders ze ook altijd zullen vragen om statistieken uit dit programma.

Wat houd je tegen?

Toch kom ik nog veel bloggers tegen die niet met Google Analytics werken. Niet alleen omdat ze vrolijker worden van de cijfers van andere statistiekenprogramma’s (want die zijn hoger), maar ook omdat Google Analytics teveel biedt. Zo veel dat je door de bomen het bos niet meer ziet en niet weet waar je moet beginnen. In dit artikel wil ik je in een vogelvlucht meenemen langs de opties die Google Analytics biedt. Welke web statistieken kun je meten en wat kun je er mee? En wat zijn de beperkingen van Google Analytics.

Google Analytics installeren

Regelmatig hoor ik mezelf zeggen: “Dan installeer je Google Analytics toch even”. Wat voor mij al ‘gewoon’ is, levert bij een ander vooral veel vraagtekens op. Daarom schreef ik eerder een artikel over het installeren van Google Analytics. Wedden dat het jou ook lukt? Tijd om aan de slag te gaan met Google Analytics!

Website statistieken: waar vind je wat?

Google Analytics kun je simpelweg opdelen in een aantal onderdelen, die ik even kort uitlicht. Met de nadruk op kort, want elk onderdeel biedt zoveel mogelijkheden voor het bijhouden en opzoeken van website statistieken:

  • Google Realtime. Het monitoren van de bezoekers die zich op dit moment op je website bevinden. Ook hun gedrag kun je hier monitoren (zie boven).
  • Doelgroep. Ontdek niet alleen hoeveel bezoekers je hebt, maar ook waar ze vandaan komen, welke browser ze gebruiken, of ze je bezoeken met hun telefoon, iPad of desktop en of ze vaker terugkomen.
  • Acquisitie. Onder dit kopje kun je alles vinden over de verkeersbronnen van jouw bezoekers. Waar komen ze vandaan?
  • Gedrag. Welke pagina’s bekijken je bezoekers, op welke pagina komen ze binnen en waar vertrekken ze?
  • Conversies. Ongetwijfeld het onderdeel dat door bloggers het minst gebruikt zou worden. Dit deel is interessanter als je bijv. een website hebt en wilt zien in welke stappen men tot een aankoop overgaat. Je kunt deze aankoop-funnel dan gebruiken om dit proces te optimaliseren, zodat jouw bezoekers in de toekomst nog sneller zullen bestellen.

De belangrijkste antwoorden die Google Analytics bloggers kan geven

De mogelijkheden m.b.t. website statistieken meten zijn in Google Analytics eindeloos. En iedere gebruiker gebruikt het op zijn of haar eigen manier, afhankelijk van de doelen die je jezelf stelt met je blog. Een aantal vragen die Google Analytics echter eenvoudig voor je kan beantwoorden zijn onder andere:

  • Hoeveel (unieke) bezoekers heb ik per maand? Als je hier naar op zoek gaat, zul je al snel ontdekken dat Google denkt in sessies & gebruikers. Maar wat is het verschil hier tussen? Gebruikers zijn het aantal unieke bezoekers. Bezoekt persoon X jouw website op de 1e van de maand en op de 21e, dan is deze gebruiker één unieke gebruiker voor deze maand. Hij/zij is echter goed voor twee sessies.
  • Hoe komen mensen op mijn website? Onder het kopje acquisitie kun je alle vormen van verkeer meten. Of het nu gaat om direct verkeer (mensen die je URL in de browser intypen) of verkeer dat voortkomt uit social media of zoekmachine-optimalisatie. Ook zie je hier welke andere websites (verwijzingen/referrals) naar je linken. Zo kun je het bijvoorbeeld zien als een andere blogger aandacht aan jou heeft geschonken.
  • Welke artikelen zijn het meest bekeken? Als je er achter komt welke artikelen het meest worden gelezen, krijg je inzicht in je doelgroep. Door meer over eenzelfde onderwerpen te schrijven, kun je je bezoeker aan je binden.
  • Welk sociale medium werkt voor mij het beste? Binnen ‘Acquisitie’ bestaat er tegenwoordig een apart kopje ‘Social’. Hier kun je precies zien hoeveel verkeer elke variant van social media oplevert. Staar je echter niet blind op de bezoekerscijfers, misschien heb je wel een veel grotere fanbase op Twitter dan op Facebook. Als de Twitter-bezoeker echter veel korter op je website blijft dan de Facebook-bezoeker, is het nog de overweging waard om juist meer tijd in Facebook te stoppen/

Het antwoord dat Google Analytics je niet meer kan geven

Als je je in het verleden hebt bezig gehouden met zoekmachine optimalisatie vanuit Google Analytics dan zul je anno 2014 minder blij worden van Google. Waar je vroeger (onder het kopje ‘Acquisitie – Zoekwoorden – Organisch’) precies kon zien op welke zoekwoorden bezoekers jouw website vonden, schermt Google deze tegenwoordig af. Je ziet nog maar een aantal zoekwoorden en dat zijn die van mensen die in een andere zoekmachine zoeken dan Google. Helaas zorgt Google nog steeds voor 90-95% van het gemiddelde zoekverkeer.

De Google-zoekers worden niet meer weergegeven met zoekwoord, je ziet enkel (not provided) staan. Google weigert deze gegevens immers vrij te geven, naar eigen zeggen om de privacy van de gebruiker te waarborgen. Gek genoeg geeft Google in Google Adwords de zoekwoorden wel door aan adverteerders die betaald verkeer inkopen. Het lijkt er dus op dat dit een manier is om meer geld te verdienen aan website-gebruikers. Helaas pindakaas. Toch kun je nog wel het een en ander uit Google Analytics halen of alternatieven hiervoor gebruiken:

  • Hoewel je geen zoekwoorden meer kunt zien van je organische bezoekers kun je nog wel zien op welke pagina zij zijn belandt. Dit doe je door naar ‘Acquisitie – Campagnes – Organische zoekwoorden’ te gaan en bij ‘Primaire dimensie’ (direct onder de grafiek) te klikken op Bestemmingspagina’s. Zo weet ik dat mijn artikel over Halloween-hapjes in november altijd enorm veel verkeer trekt via Google. Ik heb deze ook geoptimaliseerd voor het woord ‘Halloween hapjes’, maar dit betekent niet dat al deze bezoekers ook precies op dit woord hebben gezocht. Het kan ook een variant hierop zijn.
  • Ken je de Google Webmaster Tool? Als je dit – op eenzelfde manier als Google Analytics – installeert op je blog krijg je o.a. (want de tool biedt veel meer, daarover later een uitgebreid artikel) inzicht in jouw zichtbaarheid binnen Google. Op welke zoekwoorden wordt jouw website getoond, hoe hoog scoort deze in Google (gemiddelde positie) en hoeveel van de mensen die jouw website zit binnen Google klikt ook echt door naar je website? Scoor je op ‘Dagboek kopen’ een gemiddelde derde positie, dan zou je kunnen kijken wat de nummer 1 en 2 doen en hoe jij jouw artikel/pagina nog beter kunt laten scoren als je deze optimaliseert.

 Let op!

In dit artikel worden veel termen genoemd. Deze gelden in de Nederlandse Google Analytics-variant. Ook heeft Google regelmatig de neiging termen opeens te veranderen. Het kan dus best zo zijn dat een term binnenkort niet meer klopt. Zodra er iets wordt aangepast, zal dit artikel waar mogelijk aangepast worden.

Laura, 30-en-een-beetje. De drijvende kracht achter Blogaholic.nl, meisje 2.0 in hart en nieren en werkzaam in de online media. Dol op schrijven, uit eten gaan, fotograferen en reizen. Stiekem een enorme boekenwurm 1.0.

Reacties

reacties

Reacties7 reacties

  1. Hoi Laura,

    Super bedankt voor deze uitleg, ik heb er veel aan! Kun je mij echter nog 1 ding uitleggen? Je geeft aan dat je met Google Analytics kunt zien welke artikelen het best zijn gelezen. Hoe kan ik dit zien? Misschien een hele stomme vraag hoor, maar ik vind het niet..

    • Stomme vragen bestaan niet, Tari 🙂 Ik wil binnenkort nog met een uitgebreide Q&A komen aan de hand van vragen van bezoekers (want als je alles moet beschrijven wordt het een heeeeeeel dikke encyclopedie). Voor nu: ga naar Google Analytics en log in. In de linkerkolom zie je ‘Gedrag’ staan (ik vermoed Behaviour in de Engelse versie). Daar ga je naar ‘Site-inhoud’ en dan ‘Alle pagina’s’. Hopelijk kom je hier mee verder.

  2. Goed dat je Google webmaster tools noemt. Daar haal ik zelf altijd veel informatie uit. Vraag me alleen af wat je bedoeld dat je kan zien wat nummer 1 en 2 doen? Hier zie je niet wie dat zijnm vaak ga ik dan naar incognito scherm van chrome zodat cookies en eerdere zoekopdrachten niet worden meegenomen om te zien wie dat zijn. Als er een handiger truc is hoor ik dat graag.

    • Dit is inderdaad de beste optie. Het ging er in dit geval om dat je in elk geval kijkt naar je belangrijkste concurrenten binnen een zoekresultaat. Ga naar hun website en bekijk hun artikel. Waarin laat jij een kans liggen die zij wel benutten?

      Overigens wil ik binnenkort nog een uitgebreider artikel wijden aan de Google Webmaster Tool.

Laat een reactie achter