Gouden regels voor links in je blogposts

8

Je wordt er mee doodgegooid in de wereld van online marketing: content is king. Maar wist je dat op de juiste manier linken in je blogs net zo belangrijk is? Daarom mijn eigen vijf gouden regels op een rij.

Interne links, no follow-links, externe links: als je er op een goede manier mee omgaat, kan het je meer verkeer, autoriteit en engagement opleveren. Als je het op een foute manier doet… ai, gemiste kans!

1. Plaats een goede mix tussen externe en interne links

Voor het geval het nog enige uitleg behoeft: interne links zijn links naar andere pagina’s of berichten binnen je eigen website, externe links zijn links naar andere websites. Een mix van deze twee is een must. Bied bezoekers de kans meer te lezen op je eigen website, maar als je over een bepaald onderwerp minder informatie hebt, verwijs dan door naar een website die deze informatie wel biedt. Jouw lezer blijft dan niet met vragen zitten.

2. Plaats interne links naar de juiste artikelen

Ik probeer, waar mogelijk, links te plaatsen naar de best scorende artikelen. Hierdoor zal Google – ja, het is tactiek sorry – deze blog opnieuw waarde toekennen. Als ik deze ook nog eens hoog (het liefst in de eerste alinea, in elk geval boven de fold) plaats, zal Google ze ook nog eerder tegenkomen en zwaarder laten wegen.

Maar de gerelateerde artikelen onderaan een artikel dan? Ik hoor het je denken. Laten staan! Deze is er niet voor Google, maar om je bezoeker op weg te helpen. Hiermee kun je bezoekers langer vasthouden en het aantal pageviews per bezoeker verhogen.

3. Gebruik no follow links voor commerciële links

Heb je veel gesponsorde artikelen, of maak je gebruik van affiliate links? Gebruik altijd no follow links.  Een ‘no follow’ is een extra tag die je meegeeft bij het linken naar externe websites vanaf jouw blog. Hiermee geef je aan Google (en andere zoekmachines) aan dat deze link niet gevolgd hoeft te worden en dat er ook geen extra waarden toegekend dienen te worden t.b.v. de ranking van de website waar je naar linkt. Lees meer over no follow links >>

4. Link liever naar een specifieke post dan een categorie

Hoe waardevol een categorie ook kan zijn – want veel content over een relevant onderwerp – het kan wel eens too much worden als jouw bezoeker haar naar toe gaat en ziet dat er 25 artikelen zijn. Waar moet je starten? Verwijs, waar mogelijk, liever naar specifieke berichten.

5. Monitor je links, en verwijder broken links

Niets vervelender dan je bezoeker verwijzen naar een externe of interne link die niet (meer) bestaat. Installeer de plugin Brokin Link om teleurstelling te voorkomen. Vanaf nu komen jouw bezoekers alleen nog maar op werkende links.

Heb jij eigen gouden regels voor links in je blogposts? Ik hoor graag jouw input!

Laura, 30-en-een-beetje. De drijvende kracht achter Blogaholic.nl, meisje 2.0 in hart en nieren en werkzaam in de online media. Dol op schrijven, uit eten gaan, fotograferen en reizen. Stiekem een enorme boekenwurm 1.0.

Reacties

reacties

Reacties8 reacties

  1. Hoe goed is Google eigenlijk in het onderscheiden van gesponsorde links? Bij affiliate links lijkt me dat duidelijk.

    Maar het is toch niet omdat ik een product- of firmanaam vernoem in mijn blog dat het hier om een commercieel samenwerkingsverband gaat, of dat ik daarvoor een vergoeding krijg?

    Met andere woorden, moet elke firma- of productnaam een nofollow-tag krijgen, of alleen wanneer duidelijk is dat er sprake is van een of andere vorm van advertorial/samenwerking/sponsoring/onnatuurlijke link?

    Hopelijk begrijp je mijn vraag…

    • Ik snap je vraag en het is een goede vraag 🙂 Toevallig van de week een discussie over gehad/gevolgd op Twitter. Google kan dit niet altijd 1, 2, 3 herkennen inderdaad. Maar zoals je weet is Google behoorlijk slim, dus laten we even van die slimheid uitgaan. Vaak benadert een commercieel bedrijf meer bloggers, als die bloggers dan vervolgens allemaal rond hetzelfde tijdstip naar die adverteerder linken, naar dezelfde landingspagina notabene, dan ziet Google wel een patroon. Ook herkennen ze worden als gesponsord en advertorial.

      Ik denk dat het belangrijkste is dat je hier zelf goed mee omgaat, waarheidsgetrouw, zodat Google doorheeft dat jij regels snapt en wilt opvolgen. Ik verwacht niet dat je meteen keihard wordt afgestraft als je een keer een ‘no follow’ vergeet (wat mij ook gebeurt overigens!), zolang je maar natuurlijk te werk gaat.

      Maar goed, het blijft Google en je weet nooit hoe ze precies rekenen/beredeneren/kijken. Ik snap echter wel waarom zij met deze ‘maatregel’ komen.

  2. Goeie tips! De plug-in Brokin’ ga ik ook eens achteraan. Ik heb al een paar keer Broken LInk Checker geprobeerd maar die markeerde praktisch al mijn links als gebroken, terwijl ze dat niet waren.

Laat een reactie achter