9 simpele stappen om meer verkeer via Pinterest te krijgen

11

Ben je dringend op zoek naar meer verkeer naar je blog? Pinterest wordt een steeds groter medium voor bloggers. En ook jij kunt je meer verkeer via Pinterest genereren. Ja, ook als je geen foodblog of DIY-blog hebt.

Waarom je meer tijd in Pinterest zou moeten stoppen

Waarom niet? Je wilt toch meer bezoekers? Let er wel altijd op dat de bezoekers waardevol zijn. Als ze alleen naar je website klikken & meteen weer weg zijn, is het misschien niet zo’n goed plan om hier tijd in te stoppen. Brengen je huidige Pinterest-bezoekers (je hebt er vast wel minimaal al een peer) meer tijd door op je blog en bezoeken ze meerdere pagina’s: stop er dan vooral wel tijd in. Pinterest is namelijk niet alleen populair onder foodies of DIY-ers, steeds meer doelgroepen weten hun weg te vinden op dit visueel ingestelde platform.

Uit onderzoek is overigens gebleken dat Pinterest een stabiele factor qua verkeer is. Bij Facebook heb je te maken met een streng algoritme, waardoor jouw volgers echt niet altijd alles van jou te zien krijgen. Sterker nog: het is slechts een klein deel en het hangt ook weer af van de betrokkenheid van jouw volger. Bij Pinterest kom je ver door slechts één aantal slimme trucs op te volgen. En een beetje tijd in te zetten.

Meer verkeer uit Pinterest? Zo doe je dat!

Hoewel er onnoemelijk veel tips zijn om meer verkeer uit Pinterest te halen, vind je hier een aantal snelle & eenvoudige tips. Er zijn tips die wat meer uitleg nodig hebben (denk aan rich pins), maar daar zal apart aandacht aan worden besteedt. Voor nu: ga aan de slag met deze negen tips en binnen de kortste keren heb jij veel meer verkeer uit Pinterest. Succes!

1. Zorg voor het juiste beeld

Meer verkeer via PinterestWaar bij Facebook een vierkante foto gewenst is, krijg je bij Pinterest meer volgers en re-pins als je verticaal beeld plaatst. Neem een paar extra minuten om speciaal voor Pinterest een afbeelding aan te maken. Deze hoef je niet per se bij je artikel te plaatsen: upload hem rechtstreeks en koppel de link van je artikel er aan.

Ook slim: upload niet zomaar het hoofdbeeld, maar maak een speciaal beeld voor Pinterest met een tekst-overlay die direct aanspreekt of zelfs het ‘probleem’ van iemand oplost. Als je op zoek bent naar de lekkerste boerenkool-recepten dan zal een plaatje met de tekst ’10x de lekkerste boerenkool-recepten’ er doorheen meer aanspreken dan alleen een foto van boerenkool.

Bij Amerikaanse websites worden deze beelden, zoals ook hiernaast als voorbeeld, vaak in de blogpost geplaatst. Persoonlijk vind ik dit vaak too much (zoals heel veel Amerikaanse blog-gewoonten). Ik ga liever voor het zelf uploaden van de foto op Pinterest, inclusief de bijhorende link naar het artikel. Ik wil voorkomen dat beeld hier leidend wordt, terwijl het op deze blog toch voornamelijk om de inhoud gaat.

2. Doe aan zelfpromotie

Denk vooral niet dat je te spammerig overkomt als je je eigen artikelen deelt (op je zakelijke en/of persoonlijke account). Als jij trots bent op je artikelen (en natuurlijk ben je dat) dan kan en mag je dat delen. In veelvoud. Maak een Pinterest-board aan voor je eigen artikelen, maar plaats ze ook gerust op een van je andere relevante boards. Want die worden misschien wel weer door heel andere mensen gevolgd. Wissel het wel af met pins van anderen die je interessant vindt.

3. Verdiep je in het beste tijdstip

Er is geen standaard tijd die het beste werkt voor Pinterest, die hangt heel erg af van je doelgroep. Ik signaleer dat bloggers vooral in de ochtend & avond actief bezig zijn met hun blog en speel hier waar mogelijk op in. Toch kijk ook ik regelmatig in Google Analytics wat nu de tijden zijn waarop ook echt het meest wordt geklikt. Zo zie je al snel wat het beste werkt.

4. Zorg dat je website Pinterest-vriendelijk is

Pinterest wordt steeds belangrijk voor bloggers als het gaat om verkeer genereren. Maak het Pinners eenvoudig door jouw content meteen te kunnen delen. Met de plugin Pinterest Pin It Button For Images worden er Pin it-buttons geplaatst op alle afbeeldingen op jouw website (uitgezonderd uitgelichte afbeeldingen/featured images). Een andere optie is share-knopjes onderaan je pagina. Zorg dat naast Facebook & Twitter hier ook Pinterest aanwezig is.

5. Maak regelmatig nieuwe borden aan

Nieuwe borden geven je kansen om een nieuwe doelgroep te benaderen en zo nieuwe volgers en re-pins te genereren. Doe dit dus regelmatig. Speel ook in op seizoenen. Momenteel is alles wat met kerst te maken heeft hot op Pinterest. Maak echter geen borden waar je uiteindelijk maar een paar beelden in zal plaatsen.

6. Omschrijf je pins aan de hand van slimme zoekwoorden

Keywords zijn niet alleen belangrijk voor zoekmachine optimalisatie, ook Pinterest maakt hier gebruik van. Vul een duidelijke beschrijving in bij elke pin met de woorden waar je op gevonden wilt worden. Je kunt eenvoudig ook extra woorden ‘ontdekken’ door zelf een van je keywords in te voeren in je zoekbalk. Pinterest vult hem dan aan met andere suggesties. Dat kan nog voor leuke eyeopeners zorgen. Zie bijvoorbeeld hier onder als je op ‘blog’ zoekt.

Meer verkeer via Pinterest

7. Analyseer

Pinterest heeft sinds enige tijd de mogelijkheid tot Pinterest-stats, als jouw pagina een business-pagina is (en als hij dat nog niet is, nu omzetten!). Je krijgt inzicht in het verkeer op je profiel, het publiek dat je aantrekt, het Pinterest-gedrag op je website zelf én je meest vertoonde & geklikte pins. Ook leuk: wat zijn de andere interesses van jouw volgers? Dit geven de Pinterest-stats ook aan.

8. Maak je profiel compleet

Zorg dat je een goede ‘About me’-omschrijving hebt op Pinterest. Hierin kun je niet alleen kwijt wie je bent en wat je doet, zodat mensen een helder beeld krijgen, deze worden ook meegenomen bij de zoekopdracht van jouw mede-pinners.

9. Focus je op de eerste vijf boards

Dit zijn de boards die jouw mede-pinners als eerst zien en waar ze het meeste aandacht aan schenken. Als deze er goed uit zien, zullen ze meteen geneigd zijn je te volgen. Maar welke boards zijn dat dan? Probeer eens de boards met de meeste volgers & interactie. Die volgers zijn daar namelijk niet voor niets, en de re-pinnen ook niet omdat ze de inhoud stom vinden! Oh en kies meteen even zorgvuldig welk omslagbeeld je wilt voor deze boards. Ook dat kan extra volgers opleveren!

Laat je even weten hoe jouw ervaringen zijn na het uitwerken van deze tips. Heeft het je echt meer verkeer via Pinterest opgeleverd? En volg Blogaholic.nl gerust op Pinterest. Zodat je in de toekomst nog meer Pinterest-gerelateerde artikelen & tips voorbij ziet komen.

Laura, 30-en-een-beetje. De drijvende kracht achter Blogaholic.nl, meisje 2.0 in hart en nieren en werkzaam in de online media. Dol op schrijven, uit eten gaan, fotograferen en reizen. Stiekem een enorme boekenwurm 1.0.

Reacties

reacties

Reacties11 reacties

  1. Sinds ik idd actiever ben geworden op Pinterest heb ik veel meer verkeer. En van mensen die echt gericht naar dingen op zoek zijn, en dus veel langer blijven.

  2. Dankzij dit artikel dook ik even in Google Analytics, om te kijken op welk tijdstip de mensen vanaf Pinterest op mijn site komen. Dat is vooral tussen 19 en 23 uur. Interessant! Ik heb nog een tip: verplaats de boards regelmatig, zodat je bovenste borden steeds nieuw en fris zijn.
    Ik zou trouwens ook op elke afbeelding die je op je site zet je website url plaatsen. Mocht iemand je foto via Google pinnen (en helaas, dat gebeurt nog steeds), dan weten mensen in ieder geval waar ze je moeten vinden!

    • Thanks voor je toevoeging, Bianca! Inderdaad is het handig je domeinnaam (of alleen je blognaam kan ook voldoende zijn) in de afbeeldingen te zetten. Voor Blogaholic.nl doe ik dat inderdaad ook.

  3. Sanne - BeyoutBlog.nl

    Nice! Ik ben wel actief op Pinterest maar dacht altijd dat het niet zoveel zin had. Ik ga me er toch iets beter in verdiepen nu! Thanks voor de tips!

  4. Wat een ontzettend fijn rijtje met tips!
    Ik kan deze goed gebruiken aangezien ik steeds vaker op Pinterest rondneus en deze nog niet heb toegevoegd aan mijn blog.
    Hoogste tijd om dat maar eens te doen dus!

  5. Laura, je kent mijn blog, en ik vraag me sterk af in hoeverre Pinterest daarvoor interessant is. Ik heb een Pinterestaccount, maar doe niet veel met DIY, Quotes, Printables, en dat zijn de dingen die ik vooral voorbij zie schieten op dit medium. Dus doe ik voor mijn blog niets op Pinterest. Ik ben heel benieuwd of jij vindt, of het medium bij mijn blog past….

  6. Ik merk wel dat ik steeds meer met pinterest doe, maar het voelt nogal gek om dat het ook als promotie voor mijn blog in te zetten! Wellicht toch even over nadenken 🙂

Laat een reactie achter