SEO mythes die je snel moet vergeten

1

Zoekmachine-optimalisatie is een vak op zich, en de online wereld sterft van experts. En niet alle experts zeggen de juiste dingen. Ik wil mezelf, ondanks al mijn ervaring, geen doorgewinterde expert noemen, maar er zijn een aantal SEO mythes die ik graag wil ontkrachten. Zodat jij nog meer uit Google kunt halen!

Hoe meer keywords, hoe beter voor zoekmachines

Nee, nee, nee! Google wil weten waar jouw artikel over gaat, echt over gaat. Hoe meer keywords je er in gooit, hoe moeilijker het wordt voor Google om te bepalen waar jouw artikel over gaat. Zorg dat je aan de hand van zoekwoordonderzoek bepaalt wat jouw focus keywoord is en zorg dat jouw tekst alleen maar daarover gaat. Vermijd het gooien met relevante termen puur voor de zoekmachines. Zorg er daarnaast voor dat je je focus keywoord ook weer niet te vaak gebruikt in je tekst. De SEO-plugin van Yoast voorkomt dat je aan over-optimalisatie gaat doen.

Sinds Google Penquin hoef je niet meer aan linkbuilding te doen

Wel eens van Google Penquin gehoord? De update van Google waarbij veel websites werden afgerekend op het feit dat ze iets te fanatiek aan linkbuilding hadden gedaan, de verkeerde linkbuilding wel te verstaan. Ik merk dat veel mensen nu denken dat linkbuilding schadelijk is. Dit is het niet. Sterker nog: alleen met links kun je autoriteit opbouwen. Het moeten echter wel kwalitatieve links zijn en op een natuurlijke manier verrijkt. Lees er alles over in mijn linkbuilding-artikel.

Google heeft een broertje dood aan SEO

Mis! Google mag dan een hekel aan hebben aan websites die op een onnatuurlijke manier proberen hun pagina’s hoog in de zoekresultaten te krijgen (door bijv. onnatuurlijke linkbuilding en pagina’s die duidelijk alleen voor de zoekmachine geschreven zijn en vol spam-keywords zitten), ze zijn zeker niet anti zoekmachine-optimalisatie. Sterker nog, dit is wat ze er zelf over zeggen:

“SEO can potentially improve your site and save time. If you’re thinking about hiring an SEO, the earlier the better.”

Zolang jij niet manipuleert, nep-content plaatst, overmatig veel pagina’s alleen voor zoekmachines aanmaakt én dus duidelijk niet in de eerste plaats aan je bezoeker denkt, zal Google je waarderen voor je harde inzet.

Zoekmachine-optimalisatie is een eenmalig dingetje

Als je net met zoekmachine-optimalisatie start, ben je ongetwijfeld – ik was dat wel! – zo enthousiast dat je je hele website onder handen neemt. Blogs optimaliseren, pagina’s opnieuw vormgeven en inrichten, teksten aanpassen… Maar daarna kun je echt niet rustig blijven zitten en niets doen.

Jouw concurrentie zit ook niet stil, houd hen bij. Google is daarnaast dol op nieuwe content en het laatste wat je wil is dat Google denkt dat je inactief bent en niets meer aan je website doet. Daarnaast verandert het algoritme van Google ook en moet je daarin meegaan. Was vroeger een artikel van 300 woorden nog lang genoeg, nu leg je het daarmee af tegen je concurrenten die hele epistels tikken (relevant uiteraard!). Volg de ontwikkelingen op de voet en ga hierin mee. En verouderde content met links naar pagina’s die niet meer bestaan? Weg ermee! Ook het onderhouden van je 404-fouten moet eigenlijk een terugkerend item op je agenda zijn.

Meer weten over de wondere wereld van zoekmachine-optimalisatie? Duik in het SEO-archief. Het is zulke boeiende materie!

Laura, 30-en-een-beetje. De drijvende kracht achter Blogaholic.nl, meisje 2.0 in hart en nieren en werkzaam in de online media. Dol op schrijven, uit eten gaan, fotograferen en reizen. Stiekem een enorme boekenwurm 1.0.

Reacties

reacties

Reacties1 reactie

Laat een reactie achter