Focus! Link jij al voldoende binnen je blog?

4

Een ondergeschoven kindje voor veel bloggers en zelfs ik moet mezelf er af en toe aan herinneren; intern linken. Niet met één specifieke redenen, maar meer. Je verhoogt het gebruikersgemak en je helpt Google. The best of both worlds!

Hoe je jouw bezoekers op weg kunt helpen met interne links?

Natuurlijk kunnen jouw bezoekers gebruik maken van je zoekfunctie, maar wees je er van bewust dat we als surfer steeds luier worden. Het liefst willen we alles zo voorgeschoteld krijgen en zo min mogelijk hoeven te klikken. Dit kan je bewerkstelligen door intern links aan te brengen. Naar relevante pagina’s of relevante posts.

Waarom Google blij wordt van interne links?

Blije bezoekers maken Google blij! Maar dan moet Google wel merken dat jouw bezoekers blij worden. En dat merkt Google als je voldoende intern linkt. Je bezoeker komt op één artikel binnen en door relevant te linken, sluis je je bezoeker door naar een tweede artikel. Welkom lage bouncerate!

Maar dat is niet het enige: hoe meer jij intern linkt, hoe makkelijker Google het heeft om al jouw pagina’s (snel en eenvoudig) te kunnen indexeren. En, ook niet geheel onbelangrijk, maar wel een stukje technischer; je verdeelt je linkwaarde. Een simpel voorbeeld: jouw homepage heeft een waarde van 4 punten en vanaf daar link je naar 4 pagina’s. Kort door de bocht krijgt nu elke pagina daaronder 1 punt. Het zou zonde zijn om alleen naar je homepage te linken en je diepliggendere pagina’s (die soms meer waard zijn qua relevantie voor je bezoekers!) te vergeten.

Mijn favoriete vormen van intern linken

Intern linken kan op talloze manieren. Welke manieren ik gebruik voor interne linkbuilding? Ik zet ze voor je op een rij:

  • Het menu is de ideale plek om je belangrijkste pagina’s en/of categorieën en tags onder de aandacht te brengen. Je geeft je bezoekers als het ware een handige inhoudsopgave die ze kunnen scannen én Google kan naar al deze waardevolle content gaan.
  • Linkjes in de tekst, zoals hierboven die naar het artikel over de lage bouncerate. Zie je hierboven ‘linkbuilding’ staan? Deze gaat naar een van mijn tags. Zo kun je eenvoudig de eerdere artikelen over dit onderwerp vinden. Check wel even, want in bijv. het atikel Intern linken als een pro staan nog meer tips.
  • Een broodkruimel geeft het volledige hiërarchische pad weer, vanaf de homepage tot de pagina die jouw bezoeker gebruikt. Veelal vind je deze onder de navigatie en het is een makkelijke manier van werken; bezoekers kunnen eenvoudig een pagina terug zonder de backspace te gebruiken en zonder verrassing waar ze uitkomen. Ideaal voor hen, maar ook zeker voor Google. Mocht jouw theme de optie bieden tot een broodkruimel en mocht je deze uit hebben staan, zet hem dan direct aan!
  • Relavante posts onderaan elk artikel doen het ook goed. Veel themes doen dit o.b.v. tag en/of categorie en de kans dat er iets interessants bij zit voor jouw bezoeker is daardoor heel groot. Mocht jouw theme het niet bieden; bekijk eens de mogelijkheden van een WordPress-plugin speciaal hiervoor.

Hup, aan het werk! Intern linken. Keer op keer. Maar niet overdrijven; blijf aan de relevantie denken!

Laura, 30-en-een-beetje. De drijvende kracht achter Blogaholic.nl, meisje 2.0 in hart en nieren en werkzaam in de online media. Dol op schrijven, uit eten gaan, fotograferen en reizen. Stiekem een enorme boekenwurm 1.0.

Reacties

reacties

Reacties4 reacties

  1. Gustavo Woltmann

    Intern linken is inderdaad erg belangrijk voor Google en om je bezoekers naar andere, interessante artikels te leiden. Maar hoe zit het met extern linken? Heeft dat ook een goede invloed op je ranking in Google of eerder een averechts effect?

Laat een reactie achter