Geen tijd voor nieuwe artikelen? 5 tips voor meer bezoekers met bestaande content

13

Tijdsdruk, weinig inspiratie. Als blogger wil je het liefst zo vaak mogelijk een nieuw artikel live zetten. Maar wat als dat niet haalbaar is? Trek dan meer bezoekers met bestaande content.

De afgelopen week was een drukke maand voor me: na een paar maanden thuis zitten, was het tijd om aan de slag te gaan voor een nieuwe werkgever. En dat kost energie. Ik wist dus van tevoren dat het schrijven voor Blogaholic er in april even bij in zou schieten. Gelukkig had ik tijd om vooruit te schrijven.

Meer bezoekers met bestaande content? Ja, dat kan!

Wat als je geen tijd hebt om vooruit te schrijven, zoals ik deed? Of je inspiratie voor nieuwe artikelen gewoonweg even ‘op’ is? En toch je bezoekers op peil wilt houden, omdat je bijvoorbeeld adverteerders hebt die wel ergens op rekenen. Of omdat het slecht is voor je ego om je cijfers in te zien storten. Dan kun je heel simpel meer bezoekers met bestaande content proberen te verwelkomen. Hoe? Ik geef je vijf simpele tips.

1. Deel oude artikelen opnieuw

Social media, en zeker Twitter, is vluchtig. Plaats je nu een bericht, dan is deze over vijf minuten alweer uit ieders tijdlijn verdwenen. Door je oude artikelen opnieuw te delen kun je je oude artikelen aandacht blijven geven en zorgen dat hier nog steeds bezoekers op binnenkomen. Mijn twee favoriete manieren?

  1. Ik maak gebruik van Revive Old Post Plugin, waar ik eerder over schreef in het artikel Twitter & de kracht van herhalen. Deze plugin zorgt dat mijn oude artikelen met een regelmatige frequentie opnieuw de Twitter-wereld in worden gegooid. Niet overdadig veel en alleen de artikelen die nog relevant zijn. Zo sluit ik seizoensgebonden artikelen uit, evenals andere artikelen met een beperkte houdbaarheid.
  2. Herplaats handmatig artikelen die (weer) relevant zijn. Op Like & Love (it!) schreef ik ooit een artikel over Nutella-recepten. Toen het een tijd later Nutelle Day bleek te zijn, heb ik deze via social media weer eens extra gepromoot.

Misschien wel de makkelijkste en minst tijdrovende methode om meer verkeer met bestaande content te genereren. Het is ook niet voor niets één van mijn favorieten.

2. Pas oude artikelen aan

Waar je de vorige tactiek vooral inzet op social media zijn er ook trucjes die er voor kunnen zorgen dat je meer verkeer genereert via Google. Google houdt van relevantie & artikelen die up to date zijn. Het kan dus geen kwaad om oude artikelen eens na te lopen en te kijken waar je al bestaande artikelen nog kunt optimaliseren.

Mijn berichten over kleurboeken voor volwassenen bij Like & Love (it!) zijn erg populair, en er verschijnen regelmatig reviews van nieuwe boeken. Ik gebruik deze boeken echter niet alleen om nieuwe reviews (en dus artikelen) te schrijven, ik update ook mijn oude artikelen en verwijs bezoekers vanaf daar door naar de nieuwere boeken. Mijn blogs worden uitgebreider en relevanter en Google gaat me – als het goed is – nog liever vinden. Mijn artikelen over kleurboeken voor volwassenen zullen nog beter gewaardeerd worden. Welkom nieuw (zoekmachine)verkeer!

3. Help mensen met vragen op weg

Heb je een praktische blog als Blogaholic dan heb je, net als ik, ongetwijfeld al voor veel mensen vragen beantwoordt. Maar… er zijn nog veel meer mensen met vragen. Zoek eens in Google op de vragen die je al hebt beantwoordt. Grote kans dat je op fora uitkomt, waar mensen discussiëren over de vraagstelling. Of op relevante blogs. Schroom niet om ook deze mensen op weg te helpen, eventueel met een linkje naar je blog.

Onlangs kwam ik een blogger tegen die naar Zuid-Afrika ging, en tips vroeg. Ik poste een linkje naar de verhalen die ik hier op een persoonlijk blog over schreef, en een linkje naar mijn fotoreportage op Perfect Portret. Zij was geholpen, maar naast haar mocht ik ook andere bezoekers ontvangen. Ik zie een markt voor reisbloggers, wat jij?

4. Wees je eigen content curator

Content cureren: een hippe term anno 2015. Maar wat is het eigenlijk?

Contentcuratie (Engels: Content Curation) is het gestructureerd verzamelen, beoordelen, filteren , organiseren, duiden en delen van informatie (content) voor een gericht doel, behoefte of doelgroep. Dit proces kan door een specialist handmatig worden gedaan of volledig geautomatiseerd op basis van algoritmes. – Bron: Mostlymedia

Je kunt op je website heel eenvoudig toplijstjes maken met bijvoorbeeld de lekkerste aardbei recepten, waarbij je de aardbei recepten van je favoriete bloggers verzameld. Maar als je zelf heel veel hebt geschreven over één onderwerp, waarom dan niet een verzamelblog maken met de beste blogs over dit onderwerp.

Zo zie je aan het eind van het jaar bij veel bloggers ook lijstjes verschijnen met de meest populaire artikelen. Ook dat is een manier van extra verkeer. Weliswaar een nieuw artikel, maar deze is gebaseerd op je oude artikelen en kost je in verhouding maar erg weinig tijd. Ideaal bij tijdgebrek!

5. Optimaliseer je meta descriptions en -titles

Je hebt enorm veel content, en je hebt jouw content ook geoptimaliseerd voor zoekmachines. Je komt daardoor hoog terug in de resultaten. Maar het verkeer dat hier uitkomt, valt nogal tegen. Hoe dit kan? Je meta description is niet sterk genoeg. Of in elk geval: die van je concurrenten zijn sterker. Ik schreef er een uitgebreid artikel over, Meta descriptions én -titles: waarom deze belangrijker zijn dan je denkt.

Aan de hand van de tips in dit artikel kun je, als je even een writer’s block of gewoon geen inspiratie hebt, jouw goed gevonden artikelen met een laag doorclickratio (deze gegevens vind je in Google Webmaster Tools) optimaliseren. En dat doe je sneller dan nieuwe artikelen schrijven, echt waar!

Wat doe jij tijdens periodes met tijdgebrek of een gebrek aan inspiratie? Zet jij al je bestaande content in voor meer verkeer?

Laura, 30-en-een-beetje. De drijvende kracht achter Blogaholic.nl, meisje 2.0 in hart en nieren en werkzaam in de online media. Dol op schrijven, uit eten gaan, fotograferen en reizen. Stiekem een enorme boekenwurm 1.0.

Reacties

reacties

Reacties13 reacties

  1. Oh zo waar dit, sonds ik elke dag in de middag een oudere post op facebook zet, met daarin waarom ik hem opnieuw deel en waarom hij tof is zijn mijn cijfers omhoog geschoten.

    het kost me een uurtje per week maar het werkt als een trein. Recive old posts heb ik ook en tags bijwerken staat op de todo lijst zodat ik een bescheiden tagcloud kan plaatsen waar mensen echt iets aan hebben

  2. De meeste bezoekers komen bij mij binnen via Pinterest en dus o mijn oude posts. Heel bizar om te zien dat een artikel dat ik een jaar geleden schreef, meer bezoekers trekt dan een nieuw verhaal. Veel van mijn bezoekers komen uit Amerika en daar is Pinterest hot, dus op deze manier makkelijk binnenhalen van bezoekers voor oude posts.

Laat een reactie achter