To vlog or not to vlog: filmpjes op je blog?

10

Een interessante discussie een tijd geleden in een Facebook-groep voor bloggers: filmpjes in je blogartikelen, doen of niet? Ik dook in de materie en zette de voor- en nadelen voor je op een rij.

De blogger die de discussie aanzwengelde merkte dat ze – hoeveel plezier ze ook beleefde aan het maken van filmpjes – dat ze veel meer reacties kreeg op een shoplog met foto’s dan wanneer ze een filmpje plaatste. Ze vroeg zich af hoe dit kwam & of andere bloggers nog advies hadden.

Over de reden was iedereen het eens: je bent gewoon niet altijd in staat om filmpjes te kijken. Omdat je in de trein zit en geen koptelefoon bij je hebt, omdat je vriend een tv-serie aan het volgen is (of naast je ligt te slapen). Omdat je liever sneller scant, omdat je al druk genoeg bent. De blog wordt dan volledig overgeslagen, je weet immers niet waar je op moet reageren als je het filmpje niet hebt bekeken.

Om nog maar niet te spreken over je databundel die wel heel hard gaat als je geen WiFi bij de hand hebt.

Tips voor als je toch filmpjes in je blogartikelen wilt plaatsen

  • Kijk of het bij je onderwerp past. Een fashionblogger kan beter foto’s plaatsen, waar voor een DIY-blog een filmpje wel weer heel goed kan werken. Schrijf je reviews over films dan zijn trailers natuurlijk wel een toegevoegde waarde.
  • Zorg dat je filmpjes kort maar krachtig zijn. Twee minuten wordt toch wel gezien als de max.
  • Kijk of jouw doelgroep er geschikt voor is. Vrouwen tussen de 30 en 50 jaar, met bijvoorbeeld een carrière en/of een gezin, zijn veel onderweg en hebben minder tijd. Schrijf jij een DIY-blog voor 50+-ers dan is het alweer een ander verhaal. Evenals wanneer je een blog voor kinderen of tieners hebt. Die kunnen in alle rust na schooltijd filmpjes kijken.
  • Geef waardevolle content. De meest gekeken video’s zijn tutorials en DIY’s, waarbij mensen op zoek zijn naar een antwoord op hun vraag. Geef dat antwoord dan ook zo snel mogelijk. Is jouw video puur ter vermaak? Zorg dat je geen dode momenten krijgt in het filmpje, dan klikt men weg.
  • Zorg voor structuur. Hiervoor geldt hetzelfde als bij blogposts. Een pakkende inleiding zorgt dat men blijft kijken, een goede opbouw zorgt dat je de aandacht vasthoudt, een goede afsluiting zorgt voor een positieve mening over jouw filmpje en kan bijdragen aan shares.

Ik ben enorm benieuwd of er bloggers zijn die regelmatig vloggen. Wat is voor jou de reden geweest en wat zijn volgens jou de do’s en don’ts?

Laura, 30-en-een-beetje. De drijvende kracht achter Blogaholic.nl, meisje 2.0 in hart en nieren en werkzaam in de online media. Dol op schrijven, uit eten gaan, fotograferen en reizen. Stiekem een enorme boekenwurm 1.0.

Reacties

reacties

Reacties10 reacties

  1. Ik maak twee keer in de week een video voor mijn blog. Dit doe ik in het eerste geval omdat ik het leuk vind om te doen maar ook ter aanvulling van mijn blog. De video’s die ik maak zijn over het algemeen DIY-video’s en af en toe shoplogs ertussen. Shoplogs worden wel meer bekeken dan de DIY’s. Ik zie het dus als een toevoeging van mijn blog vooral bij de DIY’s waarin je meer kunt laten zien dan met foto’s.

  2. Interessant! Ik ben een paar maanden geleden begonnen met het maken van korte reisvideos. Een sfeerimpressie van een reis en de bestemming in 1 tot 1,5 minuut. Geen gebabbel dus. Ben er sowieso (nog) te ongemakkelijk voor haha. Ondanks dat het onwijs veel tijd kost om zoiets te maken (soms dágen), vind ik het wel superleuk en ik krijg gelukkig veel positieve reacties. Heb zelf wel het idee dat het iets toevoegt. Ben benieuwd hoe het met andere niches zit 🙂

  3. Interessant! Ik heb dit ook weleens in een FB groep gevraagd: welke vorm mensen het prettigst vinden en toen kreeg ik voor meer dan de helft tekst met foto’s terug versus video.
    Omdat ik zelf video maken heel erg leuk vind en het me makkelijk afgaat, plaats ik ze wel elke week, maar dan schrijf ik de tekst of een samenvatting wel uit. Dit is het meest irritante klusje van alles wat ik doe, maar het is absoluut de moeite waard. Zeker als ik kijk naar de hoeveelheid views die de video krijgt in vergelijking met de pageviews.
    Ondertussen heb ik online een manier gevonden waarmee je je gesproken tekst om kan zetten op ‘papier’ en dat scheelt me heel veel tijd.

    Wat voor mij de reden is om het toch te doen is dat het een heel persoonlijk contact is. Als ik klanten binnenkrijg, herkennen ze me al, ze kunnen heel goed zien om ik iemand ben die bij ze past, het is echt een manier om ze op hun gemak te stellen, dus voor mij heel erg de moeite waard + het is goed voor m’n SEO 🙂

  4. Honestly? Ik heb een hekel aan vlogs, haha. Ik kijk ze ook nooit, zelfs niet van bloggers die ik al jaaaren volg. Heel soms kijk ik trailers als die in een blog staan. Reisvideo’s kijk ik wel altijd, dan bewaar ik die blog voor wanneer ik tijd heb. Maar dan geen vlog-reisvideo’s (“we hebben dit en dat gedaan”), maar zoals Liselore zegt, de sfeer van de reis, het land, de cultuur.

  5. Ik heb net zoals Petra een hekel aan filmpjes en daarom wil ik het zelf niet doen. Ik weet dat het veel kan toevoegen, maar ik denk dat ik er te oud voor ben of zo? Ik kijk ze nooit bij anderen. Ik vind het een soort inbreuk. Ik wil ‘s ochtends gewoon lekker rustig blogs lezen met een kopje koffie erbij 🙂

  6. Ik vind dat je gelijk hebt over dat vrouwen met een druk gezinsleven, sociaal leven en met werk heb je minder tijd om video’s te kijken. Kort en krachtige video’s zijn dan wel weer leuk. Maar wat je allemaal gekocht hebt op in de video dat vind ik niet zo interessant. Wel goed uitgelegd over make up tetorial.

  7. Je moet sowieso altijd werken met videos zo nu en dan op je blog. Zo maak je het niet alleen spannender en meer entertaining, videos zijn het belangrijkste om ervoor te zorgen dat mensen op je blog blijven. Tijdens het kijken naar je video kijken ze bijvoorbeeld ook naar de ads op je blog en kun je dus nog iets bijverdienen. Ook kijken ze wel naar andere artikelen of titels. Dus sowieso doen. En als je ze op je Youtube account zet en je doet dit geregeld creeer je ook nog een leuke extra bezoekersstroom naar je blog.

    • Voor je echt wat met YouTube wilt verdienen dien je duizenden views te hebben. Als je doelgroep niet op video zit te wachten, haal je dat dus niet. En er gaat wel veel tijd in zitten, dus het is niet altijd zomaar een goede keuze

Laat een reactie achter