Staar je niet blind op de bolletjes van Yoast

7

Yoast: ik vind het een geniale plugin voor mensen die net met zoekmachine-optimalisatie beginnen. En ook als SEO-specialist gebruik ik hem nog steeds. Lekker makkelijk, een plugin die met je meedenkt. Soms zul je echter iets verder moeten kijken dan alleen dat wat Yoast zegt…

Ik vind het zo lastig om de zoekwoorden terug te laten komen in een zin, zonder dat het direct geforceerd over komt? Hoe doe ik dit op de juiste manier?

Ik heb weer eens een fijn gesprek over bloggen met Leonie, waarin ze een van haar dilemma’s aan mij voorlegt. Over SEO dus. SEO is een ingewikkeld ding, dat zal het altijd blijven. Ook voor mij als online content marketeer. Ook al houd ik alle ontwikkelingen bij, Googles wegen zijn ondoorgrondelijk en hun algoritme zal nooit volledig bekend zijn.

Gelukkig hebben we daar Yoast, de plugin die door veel bloggers als het ei van Columbus wordt gezien. Toch zijn er wat dingen je moet weten voor je je blind staart op deze handige tool. Want hoe gek ik ook ben op Yoast – en stiekem dus ook op de maker hiervan – het is niet zo zwart/wit als de plugin doet overkomen.

Staar je niet blind op de bolletjes

Een rood bolletje betekent niet dat je niet kan scoren, net zo min als dat een groen bolletje betekent dat je per definitie hoog eindigt. Alles hangt samen met concurrentie. In de reismarkt scoren op een populair woord als ‘Vakantie Turkije’ is een flinke opgave, als kleine blogger de strijd aangaan tegen grote touroperators is haast onbegonnen werk.

Maar niet alleen de concurrentie is van belang, ook welk zoekwoord je kiest. Hoe breder het zoekwoord (denk aan ‘bloggen’) hoe makkelijker Yoast groen wordt. Maar jemig, heb je nagedacht over de concurrentie? Op het woord ‘gratis blog beginnen’ wordt het al makkelijker om een weg te vinden naar Google’s eerste pagina. Maar vijf keer ‘gratis blog beginnen’ is wel eens stuk lastiger te verwerken in tekst. Het kan best zijn dat Yoast dan aan het eind een oranje bolletje geeft aan het eind, omdat je zoekwoord-dichtheid te laag is. Dit hoeft niet per se een ramp te zijn, je kunt nog steeds hoge ogen scoren.

Een concreet voorbeeld?

Ook die heb ik voor je! Mijn prijzen-pagina van Perfect Portret scoort ‘slechts’ een oranje bolletje. In de inhoud komt de combinatie ‘prijzen fotoshoot’ geen één keer voor en ook niet in de metadescription. Ik heb het zoekwoord tevens niet gebruikt in een H2, en de pagina heeft ook geen afbeeldingen met de alt-tag. Om nog maar niet te spreken over de totale trefwoord-dichtheid. Maar Google is slim en ziet deze pagina wel als relevant. Zoek maar eens op ‘prijzen fotoshoot’. Geen slechte score toch? En dat voor een pagina die ik dus niet eens bewust wilde optimaliseren voor Google.

Hoe het kan dat deze ondanks het oranje bolletje wel zo hoog scoort? Dat is dus lastig uit te leggen, niemand kent precies de optelsom die Google maakt. Het hangt samen met de hoeveelheid concurrentie én de kwaliteit van deze concurrentie. Die is kennelijk lager waardoor mijne als relevanter wordt gezien.

Google is slimmer, en soms dommer, dan je denkt!

Maar moet ik dan precies zo het zoekwoord gebruiken als waar ik op gevonden wil worden?

Het is een vraag die ik regelmatig tijdens 1-op-1 SEO-cursussen krijg. Nee. Google is slimmer dan je denkt. Zoek eens voor de gein op ‘Bruidsfotografie Amsterdam’. Als het goed is zie je ook pagina’s naar voren komen met in de titel ‘Trouwfotografie Amsterdam’ of ‘Bruidsfotograaf Amsterdam’. Google is slim genoeg om te zien dat dit synoniemen zijn. Zoek je op ‘Vakantie in Turkije’ dan krijg je veel touroperators te zien die een pagina hebben die ‘Vakantie Turkije’ als titel heeft. Nee, het hoeft dus niet precies zo, hoewel het bij veel concurrentie wel sterker is. Met één maar: de tekst moet natuurlijk overkomen, zolang Google maar weet wat jouw focus is.

En ja, je kunt dus best in Yoast invullen dat je gevonden wilt worden op ‘Vakantie Turkije’ en in de tekst ‘vakantie in Turkije’ gebruiken omdat dat lekkerder bekt. Yoast zal je dan snel een oranje of rode bolletje tonen, maar dit zegt dus wederom niet alles.

Soms is Google ook een beetje dom trouwens. Check dit hilarische artikel van Walter van den Berg. Hij misleidde Google met leestekens. Google leest deze namelijk niet. Yoast wel. En dus krijg je weer een rood of oranje bolletje als je deze tactiek inzet. Ik gebruik hem zelf trouwens vrij weinig, dat terzijde. Want Google is sinds het publiceren van dit artikel ook wel weer een stukje slimmer geworden denk ik dan maar…

Yoast leest niet je hele pagina

Wees je er van bewust dat Yoast alleen leest wat je in het contentvlak in WordPress schrijft, en wat je in zijn plugin invult. Yoast leest niet wat er nog meer op de pagina staat, bijvoorbeeld in de header of de sidebar. Ook de ‘Uitgelichte afbeelding/Featured image’ leest Yoast niet. Google leest dit echter wel zodra de bots op jouw pagina’s komen om te indexeren. In sommige gevallen kan de juiste content hier je pagina versterken. Mocht je in de footer of sidebar totaal geen relevante info hebben dan kan dit weer negatief werken.

Ben jij een Yoast-gebruiker? Dan hoop ik dat je met dit artikel weer wat nieuwe dingen hebt geleerd die je kunnen helpen bij de zoekmachine-optimalisatie van jouw blog.

 

Laura, 30-en-een-beetje. De drijvende kracht achter Blogaholic.nl, meisje 2.0 in hart en nieren en werkzaam in de online media. Dol op schrijven, uit eten gaan, fotograferen en reizen. Stiekem een enorme boekenwurm 1.0.

Reacties

reacties

Reacties7 reacties

  1. Ik kende deze plugin niet (ik ken echt niets, niets van SEO) dus het was fijn om dit artikel te lezen. Ik heb zo sterk de indruk, na tal van SEO artikelen te lezen, dat het toch maar eens tijd wordt om mij daar in te verdiepen .. Liefs! x

  2. Ik vind het een drama en ben het nog steeds uit aan het vogelen dat Yoast. Ik vind het ook vrij lastig om voor mijn blog, focus zoekwoorden te vinden die niet door grote site’s ondergesneeuwd worden. Maar ik blijf het wel heel interessant vinden, en ik merk dat het heel langzaam beter gaat.

    Samen met mijn vriend heb ik ook nog een nieuwssite, waarin ik meestal de sectie van Yoast voor rekening neem. Af en toe lukt dat niet, omdat ik er niet ben. Nu merkte ik aan het begin dat een artikel die totaal niet bij Yoast ingevuld was op de eerste pagina stond en de artikelen die ik wel had aangepast met Yoast niet. Zo ontdekte ik iig wel voor deze site hoe we op de eerste pagina komen, en halen we nu het meeste verkeer uit Google.

    Nu moet ik alleen nog voor mijn persoonlijke blog ontdekken hoe ik meer verkeer uit Google haal, want tot dusver zijn er pas 10 mensen via Google op mijn site gekomen ( ben wel pas net een maand bezig) terwijl ik tussen de 60 en 100 bezoekers per dag gemiddeld heb. Het blijft een puzzel, dat hele Yoast gebeuren.

  3. Dacht dat ik altijd goed bezig was met al mijn groene bolletjes :-). Verhelderend artikel. Ik ga eens goed mijn zoekwoorden onder de loep nemen.

Laat een reactie achter