Not provided: op welke zoekwoorden wordt jouw blog gevonden?

8

Ga je al wat langer mee in de wondere wereld der bloggers, en ben je dol op Google Analytics, dan heb je waarschijnlijk net als ik één grote frustratie: not provided. Google geeft sinds 2012 zoekwoorden niet langer weer. Bummer! Maar er zijn alternatieven die je toch meer kunnen vertellen over hoe mensen jouw blog vinden.

Niet bekend met not provided?

Als je nog wat minder lang in de online wereld meedraait, zal er misschien geen belletje gaan rinkelen. Dus even een korte uitleg. Als je vroeger in Google Analytics ging kijken, had je heel netjes een lijst van alle zoekwoorden waarop mensen via de zoekmachines op jouw blog terecht kwamen. Waardevolle informatie als je je website verder wilden optimaliseren voor zoekmachines.

Sinds 2012 is Google echter beginnen met het afschermen van deze zoekwoorden, welke is vervangen door de term not provided. Google doet dit naar eigen zeggen omdat ze de privacy van bezoekers willen waarborgen. Ze geven ze echter wel door als je een Adwords campagne inplant. Privacy is dus kennelijk niet heilig als er geld bij komt kijken…

Zoekwoorden, not provided

En ze ‘verstoppen’ meer zoekwoorden dan aanvankelijk werd aangegeven: het zou gaan om zo’n 10% en zoals je hierboven ziet is dit inmiddels meer dan 90%. Zonde, want er valt zoveel informatie uit te halen. Op zoek naar alternatieven, die je meer kunnen vertellen over de zoekwoorden waarop je wordt gevonden.

Bekijk de bestemmingspagina’s

Zoekwoorden, not providedGoogle Analytics is niet helemaal waardeloos geworden als het aankomt op zoekmachine-optimalisatie. Je kunt dan misschien niet meer zien welke zoekwoorden jouw bezoekers gebruikten, je kunt wel zien op welke pagina’s ze zijn binnengekomen. Dit kan enorm veel waardevolle informatie opleveren:

  • Op welke onderwerpen scoor je goed? Schrijf hier meer over!
  • Aan de hand van de bestemmingspagina kun je vaak wel raden waar men (ongeveer) op zocht. Zoek zelf op deze term en kijk wat je concurrenten beter doen dan jij. Optimaliseer jouw artikelen aan de hand hiervan en probeer meer uit de pagina’s te halen die al worden gevonden.

Hoe je deze informatie verkrijgt? Ga in Google Analytics naar Acquisitie – Campagnes – Organisch zoekverkeer en klik boven de resultaten (zie printscreen) ‘Bestemmingspagina’s’ aan.

Zoekwoorden wél in Google Webmaster Tools

Ik schreef er onlangs al een uitgebreid artikel over: Google Webmaster Tools. Hoewel ook van Google vind je hier wel de informatie m.b.t. de zoekwoorden waar jouw blog op wordt gevonden. Sterker nog: je vindt er nog veel meer. Je kunt hier niet alleen de zoekwoorden vinden waar je op wordt gevonden, maar ook hoe vaak je überhaupt in een zoekresultaat verschijnt. En hoe vaak er vervolgens ook naar je wordt geklikt. Waardevolle informatie, want als je heel vaak wordt getoond en er wordt nooit geklikt, dan is het duidelijk dat je wat aan je meta description moet doen.

En zo krijg je dus toch nog zicht in welke zoekwoorden jou vaak bezoekers opleveren. Handig hè?

Laura, 30-en-een-beetje. De drijvende kracht achter Blogaholic.nl, meisje 2.0 in hart en nieren en werkzaam in de online media. Dol op schrijven, uit eten gaan, fotograferen en reizen. Stiekem een enorme boekenwurm 1.0.

Reacties

reacties

Reacties8 reacties

  1. Wat een super handige tips zeg! Ik ga nu gelijk naar die Google Webmasters Tool kijken! ‘Not provided’ is inderdaad mijn nummer 1 frustratie als het op Google Analytics aankomt, haha!

    Oh, en het feit dat ik niks kan zien over demografie. Hij geeft aan dat ik een code aan m’n website moet toevoegen en dan moet verversen, maar dat heb ik al zo’n 100 keer gedaan en hij blijft dat zeggen. Enig idee? Ik stap binnenkort over op WordPress en hoop stiekem dat hij het dan wel wil doen 🙂

  2. Webmaster Tools is inderdaad net wat handiger dan deze manier in Analytics. Maar een combinatie van Analytics, Webmaster en Jetpack is ook wel aan te raden. Vind ik. Zo houd ik voor mijzelf de cijfers bij vanuit Jetpack, wanneer een PR Bureau of wie dan ook cijfers wilt zien geef ik ze of Jetpack of Jetpack en Analytics. Kortom: ik houd van keuze.

Laat een reactie achter