Een goede start: maak jouw klaar voor 2015

4

Kerstvakantie? Haal die bezem door je blog, kijk met een frisse blik naar je content & zorg dat jouw blog 31 december helemaal klaar is voor een nieuw & succesvol(ler) blogjaar.

Stel blogdoelen vast & handel hier naar

Wat wil je volgend jaar bereiken? Meer bezoekers, of meer betrokkenheid van de bezoekers die je al hebt? Meer geld verdienen met bloggen? Bepaal die voor jezelf, zodat je bij elke keuze die je maakt voor je blog in 2015 kunt kijken of je nog wel bezig bent met de doelen die voor jou zo belangrijk zijn. Adverteerders benaderen als je meer geld wilt verdienen? Prima! Maar voor meer betrokkenheid van je bezoekers zal het niet zorgen, dus als dat je doel is, laat de adverteerders dan nog even links liggen. Meer bezoekers? Kijk dan waar jouw bezoekers in 2014 vandaan kwamen en doe meer met deze verkeersbronnen.

Verwijder dode links

Dode links naar je website toe, of vanaf jouw website naar andere websites toe zijn… dodelijk! Niet alleen voor jouw zoekmachinestatus, maar ook qua gebruikersvriendelijkheid. Check jouw broken links & loop ook in de Google Webmasters Tool je eigen 404’s.

Zorg voor een e-mail inschrijfformulier

Blogaholic.nl is net live én er is zoveel te vertellen. Helaas ben ik nog niet toegekomen aan de mogelijkheden van een nieuwsbrief, maar dat zal in het nieuwe jaar zeker gebeuren. Wil jij meteen gebruik maken van deze handige info – want ja, nieuwsbrieflezers zijn veel waardevoller dan social media-volgers in mijn ogen – zorg dan je dan nu vast een subscribe formulier op je blog plaatst. Dit kan heel eenvoudig via Mailchimp, zoals je hier ook in de rechterkolom ziet. Schrijf je overigens gerust in voor de nieuwsbrief van Blogaholic.nl.

Analyseer je statistieken van afgelopen jaar

Google Analytics kan jou helpen om, op basis van jouw bezoekers van afgelopen jaar, 2015 tot een nog succesvoller jaar te maken. Hoe?

  • Welke berichten hadden afgelopen jaar de meeste bezoekers, en de meeste reacties? Welke onderwerpen slaan klaarblijkelijk goed aan bij jouw doelgroep? Zorg dat je hier in 2015 nog meer aandacht aan besteedt en gebruik de kerstvakantie om hier vast over te brainstormen.Zoek uit waar het meeste verkeer vandaan kwam, en hoe waardevol deze waren.
  • Heb jij verkeersbronnen met veel verkeer, waarbij bezoekers ook nog eens veel pagina’s bekijken en waarbij de bouncerate laag is? Focus je op deze verkeersbronnen. Stippel een social media-strategie uit voor de sociale platformen die het beste werkten in 2014. Kijk of je samenwerkingen aan kunt gaan met blogs en websites die je in 2014 al veel en kwalitatief goed verkeer opleverden, en haal hier nog meer uit.

Focus je op je productiviteit

Het grootste probleem van bloggers? Tijd, tijd en nog eens tijd. Dat is wat ik in elk geval opmaak op de vele reacties die er binnenkomen sinds Blogaholic.nl live is. Productief werken en keuzes maken is een must. Hoewel er binnenkort nog een uitgebreide blog volgt, is het handig om nu vast een start te maken. Schakel al je social media uit tijdens het typen van een artikel & open je mail op vaste tijden per dag. Laat je niet constant afleiden en je zult zien dat jouw artikelen een stuk sneller & makkelijker uit je handen komen.

Update je (social media) profielen

Klopt alle info in je profielen nog? Is het niet eens tijd voor een nieuwe foto? En klopt alles op de ‘Over jou’-pagina nog. Werk je profielen stuk voor stuk bij zodat je geupdate het nieuwe jaar in gaat.

Maak een globale redactionele planning voor 2015

Je weet wat er in 2014 werkte, je hebt een richting bepaald qua doelen voor 2015? Maak aan de hand hiervan een globale redactionele planning. Met welke feestdagen en evenementen wil je wat doen en welke artikelen kun je hierom heen verzinnen? Heb je leuke nieuwe blogseries op de planning staan? Leg deze vast in een globale planning. Zo heb je veel minder kans dat je in 2015 zonder ideeën komt te zitten.

Tijd voor een nieuw design!

Wil jij jouw blog in een nieuw jasje steken om fris aan 2015 te beginnen? Gebruik de kerstvakantie om op zoek te gaan naar een nieuw theme, of om een vormgever te benaderen voor een nieuw logo (want hoe belangrijk een sterk logo is wordt vaak onderschat). Weet je niet waar je terecht kunt voor templates? Lees dit artikel. Op zoek naar een vormgever voor je logo? Het logo van Blogaholic.nl is gemaakt door Cindy van Studio Bis Bis. Een aanrader! Ga als voorwerk vast op zoek naar mooie logo’s via bijvoorbeeld Pinterest.

Geld verdienen met bloggen in 2015?

Wil jij in 2015 eindelijk eens een leuk zakcentje overhouden aan het bloggen, of er meer mee verdienen dan je nu doet? Maak een lijst van potentiële adverteerders die goed bij jouw niche passen. Benader deze in 2015 pro-actief. Ben je niet zo dol op pro-actief benaderen? Ik heb gemerkt dat het kan helpen om adverteerders toestemming te vragen via een affiliatenetwerk. Zo krijgen ze je website onder ogen en bij een goede match heb je kans dat ze je vanzelf benaderen voor een samenwerking.

Waar gebruik jij, buiten bovenstaande punten, je kerstvakantie voor en hoe maak jij jouw blog gereed voor 2015?

Laura, 30-en-een-beetje. De drijvende kracht achter Blogaholic.nl, meisje 2.0 in hart en nieren en werkzaam in de online media. Dol op schrijven, uit eten gaan, fotograferen en reizen. Stiekem een enorme boekenwurm 1.0.

Reacties

reacties

Reacties4 reacties

  1. Dat uitschakelen van alle kanalen om productiever te zijn is heel herkenbaar. Als ik iets dringend moet schrijven, dan ga ik weg van mijn vaste computer en ga met m’n laptop in de woonkamer of tuin zitten. Tikt een stuk sneller, want het verdwalen in social media is op “OF” mode 😉

Laat een reactie achter