Je bounce rate verlagen in 8 eenvoudige stappen

18

Bounce rate: de meningen zijn verdeeld over de belangrijkheid van deze factor. Ja, hij is belangrijk. Waarom? Dat lees je in dit artikel. En dat niet alleen. Je bounce rate verlagen wordt met de acht stappen in dit artikel een eitje.

Wat is een bounce rate?

Mocht je Google Analytics gebruiken dan moet de term bounce rate je bekend voorkomen. Maar weet je ook wat het betekent? Een korte uitleg:

Het bouncepercentage (niet verwarren met uitstappercentage) is het percentage sessies waarbij één pagina wordt geladen. De bezoeker gaat vanaf deze pagina niet naar een andere pagina op jouw website, maar klikt direct weg.

Voorbeeld? Je leest op Bloglovin’ de kop ‘Je bounce rate verlagen in 8 eenvoudige stappen’ en besluit dat je dat wel wilt lezen. Je leest dit artikel en bent tevreden: je weet wat je wilde weten en kunt aan de slag. Tijd om weg te klikken. Maar een bounce rate kan ook voortkomen uit een minder positieve ervaring. Het kan namelijk betekenen dat je bezoekers zich herkennen in de alom bekende uitspraak van Google Analytics evangelist Ayinash Kaushik, die ooit zei: “I came, I puked, I left”. Ai, die doet pijn hè, want je hebt zo hard gewerkt aan dat artikel.

Maar zie het eens anders, zoals Seth Godin, goeroe als het aankomt als internetmarketing:

A website visitor is a lot like a monkey looking for one thing: a banana. If that banana isn’t easy to see and easy to get, your visitor is gone with a quick click on the ‘Back’ button.

Als jij nu zorgt voor meer bananen voor die hongerige aap. Als jij hem nu wel kunt verleiden meer pagina’s te bekijken… Kun je dan niet op een eenvoudige manier jouw bounce rate verlagen?

Hoe hoog is de gemiddelde bounce rate?

De bounce rate cijfers kunnen enorm uiteenlopen per website. Er is geen goed of fout in deze, er is niet eens een gemiddelde en een hoge bounce rate is niet direct raar of verkeerd. Sterker nog: als jouw blog enorm veel bezoekers trekt via social media en Google kan dit zo oplopen tot 90%. Als jij je bezoekers wel weet te verleiden om meer te lezen kun je al snel naar 40-70% zakken. Kun je je bounce rate verlagen tot minder dan 20% dan doe je zeker echt iets goed in mijn ogen.

Je eigen bounce raten weten? Ga naar Google Analytics en log in. Onder ‘Doelgroep – Overzicht’ vind je de bounce rate van je gehele website. Interessanter is het om te zien welke soort pagina’s en welke artikelen een hoge bounce rate hebben. Deze vind je terug onder ‘Gedrag – Site inhoud – Alle pagina’s’. Per pagina zie je hier de bounce rate staan en weet je dus ook waar je bounce rate verlagen het meest noodzakelijk is (of niet, als je het al goed doet).

Bounce rate verlagen

Waarom jouw bounce rate misschien wel hoog is…

Er zijn genoeg redenen te bedenken waardoor je direct weg zou kunnen klikken als bezoeker, en waardoor jij als blogeigenaar dus een hoge bounce rate terug ziet in je statistieken. Mogelijke redenen?

  • Je pagina laadt te langzaam & bezoekers zijn ongeduldig
  • Je website oogt onprofessioneel of onbetrouwbaar
  • Je verleidt je bezoeker niet om verder te kijken dan die ene pagina
  • Je website is niet mobielvriendelijk
  • Je hebt je nieuwe bezoeker afgeschrikt met een 404-pagina
  • Je voldoet niet aan het verwachtingspatroon van de bezoeker

Is de bounce rate belangrijk voor zoekmachine-optimalisatie?

De meningen hierover zijn verdeeld. Ik sluit me graag aan bij de conclusie van Dan Nolan:

Is it fair to compare content like this blog post, to a web site of kitten pictures by using a single metric like bounce rate? No; no it is not. In my opinion, bounce rate can’t be a ranking factor alone.  If a metric can’t be applied broadly to determine relevancy and quality, then it probably isn’t part of a search engine ranking algorithm used to return billions of results a day.

Bij een hoge bounce rate hoef je je dus niet direct zorgen te maken om je Google Ranking. Wel om je gebruikersvriendelijkheid. Met onderstaande stappen kun je bezoekers wél tevreden stellen en jouw bounce rate verlagen, aanzienlijk verlagen zelfs.

Bounce rate verlagen? Tot 50% met deze 8 stappen

  1. Verhoog de snelheid van je website. Zet plugins uit die teveel tijd kosten, ga in conclaaf met je hostingpartij als je vindt dat het te langzaam gaat of voer een GooglePagespeed-test uit om er achter te komen waar jouw traagheid vandaan komt. Dit voorkomt dat mensen je pagina sluiten of met backspace terug gaan naar Google (beiden een bounce). Als je je bedenkt dat het bounce percentage maar liefst 25% toeneemt als een website een langere laadtijd heeft dan 4 seconden (bron: Kissmetrics) dan weet je wat hier te winnen valt!
  2. Zorg voor een goede eerste indruk. Je hebt om precies te zijn 1/20e seconde om bezoekers ervan te overtuigen te blijven. In deze tijd beslissen ze namelijk of ze blijven of vertrekken. Zorg ervoor dat jouw website professionaliteit en betrouwbaarheid uitstralen.
  3. Voeg genoeg interne links naar relevante artikelen toe in je artikelen. Verleid mensen om verder te kijken dan enkel het blogartikel waar ze binnenkomen. Dit is in mijn ogen de snelste en makkelijkste manier om je bounce rate te verlagen.
  4. Nog een manier om bezoekers te verleiden verder te kijken op je blog is het toevoegen van populaire berichten in bijvoorbeeld je sidebar, of het toevoegen van gerelateerde content onderaan elk artikel. Een nieuwkomer zal bij ‘Populair’ (je kunt het ook ‘Meest gelezen’ noemen) denken: “Dat mag ik dus niet missen”.
  5. Maak je blog direct mobielvriendelijk. Waarom? Lees het artikel dat ik hier eerder over schreef: Waarom je nu echt een responsive blog moet hebben.
  6. Optimaliseer je 404-pagina. Een error-pagina is niet waar een bezoeker op zit te wachten en grote kans dat ze hier meteen wegklikken. Tenzij… Als jij wat handige linkjes toevoegt aan deze pagina kun je ze wel triggeren om te blijven. Zorg bijvoorbeeld voor een grote zoekbalk op de pagina. Of suggesties van pagina’s die interessant kunnen zijn (meest gelezen artikelen, je contact-pagina of je FAQ).
  7. Zorg voor doelgerichte bezoekers. Ga voorzichtig om met linkbuilding. Bezoekers die je binnenkrijgt van niet-relevante blogs, fora of andere websites kunnen voor hogere bounce rates zorgen. Ook misleidende metatitles en -descriptions kunnen hiervoor zorgen. Zorg dat de inhoud aansluit bij de zoekvraag van de bezoekers.
  8. Komen veel van jouw bezoekers nog binnen via de homepage? Zorg er dan voor dat je op je homepage alleen samenvattingen neerzet, samenvattingen die triggeren om naar artikelen te gaan. Vermijd het plaatsen van volledige teksten door middel van de Lees meer-knop.

Doorloop deze stappen in eerste instantie voor alle pagina’s met een hoge bounce rate, je bounce rate verlagen is hier niet alleen het meest effectief, waarschijnlijk ook nog het makkelijkst omdat er grote slagen te slaan zijn.

Kijk echter ook waar deze hoge bounce rate vandaan komt en of het niet bron-gebonden is. Ongetwijfeld zul je zien dat bijv. Twitter erg hoog scoort. Maar als dit bezoekers zijn die elke dag via Twitter terugkeren voor jouw nieuwe artikelen is het logisch dat ze niet verder meer gaan lezen. Ze zijn al bekend met de rest van je content!

Nog iets om mee te nemen…

De bounce rate meet slechts één ding: of je bezoeker doorklikt naar een andere pagina dan de pagina waar hij of zij binnenkomt. Er wordt niet gekeken naar hoe lang jouw bezoeker op het artikel blijft waar hij of zij op binnen gekomen is. Terwijl als een bezoeker meer dan 30 seconden blijft, deze wel degelijk jouw content leest. De bounce rate geeft je daarmee eigenlijk geen zuivere informatie.

Je kunt deze informatie echter wel zuiverder krijgen. Simpelweg door een stukje code toe te voegen aan de door jou geïmplenteerde Google Analytics-trackingcode:

<script type=”text/javascript”>
var _gaq = _gaq || [];
_gaq.push([‘_setAccount’, ‘UA-XXXXXXX-1′]);
_gaq.push([‘_trackPageview’]);
setTimeout(“_gaq.push([‘_trackEvent’, ‘120_seconds’, ‘read’])”,120000);
(function() {
var ga = document.createElement(‘script’); ga.type = ‘text/javascript’; ga.async = true;
ga.src = (‘https:’ == document.location.protocol ? ‘https://ssl’ : ‘http://www’) + ‘.google-analytics.com/ga.js’;
var s = document.getElementsByTagName(‘script’)[0]; s.parentNode.insertBefore(ga, s);
})();
</script>

Niet zo technisch ingesteld? Een goed, of misschien wel makkelijker, alternatief voor je bounce rate verlagen is de plugin Reduce Bounce Rate. Deze plugin geeft elke 10 seconden aan Google Analytics door dat jouw bezoeker nog steeds op je website is en dus wel degelijk geïnteresseerd is in wat jij te bieden hebt. Voelt dat als valsspelen? Nee. In mijn optiek geeft het een veel helderder beeld van de kwaliteit van je website.

Jouw bounce rate verlagen moet zo wel lukken, toch? Succes!

Laura, 30-en-een-beetje. De drijvende kracht achter Blogaholic.nl, meisje 2.0 in hart en nieren en werkzaam in de online media. Dol op schrijven, uit eten gaan, fotograferen en reizen. Stiekem een enorme boekenwurm 1.0.

Reacties

reacties

Reacties18 reacties

  1. Het installeren van de google analytics plug-in van yoast zorgde bij mij voor een daling van de bounce rate van 70% naar gemiddeld 5%. De paginaweergaven zijn sindsdien verdubbeld. Volgens mij zit er ergens een foutje in deze plug-in. Zodra ik hem uitschakel schiet het namelijk weer naar ‘normale’ proporties. Gelukkig blijven d eunieke bezoekers ‘onvervuild’.

    • Ik heb geen ervaring met die bewuste plugin, dus durf naar niets over te zeggen. Maar de daling kan vrij ‘agressief’ zijn. Bij mij komen bijv veel bezoekers via social media die dagelijks terugkomen voor het nieuwe artikel. Die gaan echt niet altijd alle artikelen nalezen, maar blijven wel vijf minuten hangen voor het nieuwe artikel. En die vang je dus af. Dat is bij mij een groot deel.

      Het zou echter geen invloed mogen hebben op je pageviews, dat vind ik inderdaad een rare. Bij mij is dat met deze plugin overigens gelijk gebleven. Dus misschien zou je deze eens moeten proberen?

  2. Misschien nog even de ‘meer-lezen-tag toevoegen: korte uittreksels van (veel) verschillende artikelen i.p.v. volledige blogartikelen op de homepage. Blogthemes in de zogeheten ‘magazine style’ kunnen hier grote diensten bewijzen. Zeker als je – zoals ik – veel bezoekers binnenkrijgt via de homepage.

  3. Ik heb een tijdje een superlage bouncerate gehad. Bleek dat op één of andere manier er iets mis te zijn, waardoor GA elke pageview dubbel telde. Kijk dus even heel goed als je zo’n plugin gebruikt (GA zit bijvoorbeeld ook in mijn thema!).

    • In principe moet je met elke plugin oppassen of het goed gaat. In het geval van deze plugin wordt er geen extra code geplaatst (wat voor dubbele pageviews kan zorgen). Dat kun je in de bron snel checken. Enige wat hij doet is meer signaaltjes geven als je langer op de pagina blijft. Ik heb in elk geval nog geen inconsequentie kunnen ontdekken.

      Wanneer het wel vaak mis gaat, is als mensen hem in een theme plaatsen, zoals bij mij, en dan ook nog in de header of in bijv. een Yoast Plugin. Je moet hem altijd maar op één plek invoeren. In deze plugin hoef je geen UA-code in te voeren. Let er wel op dat je de juiste manier aanvinkt van de trackingscode.

  4. Goed artikel. Wist eerlijk gezegd niet precies wat die bounce rate inhield, maar was er ook nog niet helemaal, in gedoken. Iets met prioriteiten stellen en zo, had er gewoon geen zin in, eigenlijk.
    Dit maakt meer duidelijk.

  5. Ik hoop dat het stukje code werkt, dat zou fijn zijn! Veel mensen die namelijk wel langer op mijn website zitten, maar gewoon niet doorklikken (zoals terugkerende bezoekers). Ben benieuwd!

    • Maar terugkerende bezoekers tellen wel altijd gewoon mee, code of niet. Het gaat puur om de mensen die dus 1 artikel heel uitgebreid lezen. En dus feitelijk meer zijn dan een bouncer.

Laat een reactie achter