Hoe lang moet een blogpost zijn?

20

Misschien wel een van de meest besproken discussies onder bloggers, én een onderwerp waar ook vaak mijn mening over wordt gevraagd: “Hoe lang moet een blogpost zijn?” Een vraag waar geen eenduidig antwoord op is. Want kort is niet slecht en te lang kan wel weer slecht zijn. Is er een gulden middenweg? Wanneer stem je zowel je bezoekers als Google tevreden? En wat past er bij jou?

Ik heb fantastische films gezien die slechts een uur duurden en belabberde films van 3,5 uur. Ik heb presentaties gehad van een kwartier die me zoveel inspiratie gaven dat mijn hoofd overliep. Maar ik heb ook presentaties gehad van een uur waar ik niets van opstak. Andersom heb ik brainstorms gehad van twee uur die me niet lang genoeg konden duren. In veel gevallen hangt dit samen met de kwaliteit en dat geldt ook voor blogposts: lang mag, als het toegevoegde waarde heeft. Kort mag, als het voor jouw bezoekers maar wel genoeg toegevoegde waarde heeft.

Voordat je dit artikel verder leest, wil ik nog wel vermelden dat de lengte van een tekst natuurlijk ondergeschikt is aan je plezier in bloggen, en dat kwaliteit voorop staat. Ik wil je alleen op weg helpen bij het maken van keuzes.

Lengte van blogposts onderzocht

Het is niet zozeer een tekortkoming van mijn kant dat ik geen eenduidig antwoord kan geven op de vraag hoe lang een blogpost moet zijn. Nee, zelfs onderzoeken naar de vraag ‘Hoe lang mag een blogpost zijn?’ spreken elkaar tegen. Ik zet er een paar voor je op een rij. Laat je verrassen door de tegenstrijdige resultaten:

  • BuzzSumo deed een interessant onderzoek aan de hand van 100 miljoen artikelen. Ja, echt 100 miljoen! Het onderzoek nam acht maanden in beslag, maar daar kwam dan ook wel echt een verrassend resultaat uit. Hoe langer de content, hoe meer deze wordt gedeeld op social media. En ik maar denken dat ik al lange artikelen schreef…. NY Times deed eerder al onderzoek naar artikelen die het meest werden doorgemaild. Hieruit bleek ook al dat langere artikelen eerder werden doorgestuurd naar familie en vrienden.Hoe lang moet een blogpost zijn
  • Medium, een tool vergelijkbaar met Blogger en WordPress, deed ook onderzoek naar de lengte van een blogpost. Zij gaan niet uit van social shares, of van wat Google van je tekst vindt. Uit hun onderzoek bleek dat mensen na 7 minuten tekst gemiddeld wegklikken. Hoeveel woorden kun je gemiddeld lezen in die tijd? 1.600 volgens Medium, en dat is dan ook de ideale lengte volgens hen.
  • Moz, een rankingtool die door SEO-marketeers veel wordt gebruikt (I like!), onderzocht of het aantal links naar een artikel samenhangt met de lengte van een blogpost. En blogpost tussen de 1.800 en 3.000 woorden mag op gemiddeld 15x zoveel links rekenen als een blogpost van minder dan 600 woorden. En natuurlijke links zijn, zoals jullie hopelijk inmiddels weten, enorm van waarde voor Google.
  • Dat staat echter haaks op het onderzoek van SerpIQ, die wel degelijk keek naar wat Google vond van de teksten. Zij analyseerden hun top 10 artikelen en kwamen tot de conclusie dat artikelen rond de 2.450 het beste scoren. Maar… voegen zij wel toe:

Als het de moeite waard is om over te schrijven, gebruik dan zoveel woorden als je nodig hebt. Laat de veronderstelde aandachtsspanne van de lezer jou niet begrenzen. Als jij echt de moeite doet, doet de lezer dat ook.

En daar kan ik me alleen maar bij aansluiten. Als je iets in 100 woorden kunt vertellen, doe het dan in 100 woorden. Heb je meer woorden nodig om je kennis over te brengen (sorry, ik ben nu eenmaal niet kort van stof), dan is dit net zo goed. Breng het boeiend en jouw artikel kan feitelijk eindeloos zijn.

Hoe lang moet een blogpost zijn? Hier kijkt Google naar!

Voor je een keuze gaat maken is handig om een aantal dingen te weten met betrekking tot de lengte van je blogposts. Aan de hand van onderstaande ‘regels’, feiten en factoren hoop ik je inzicht te geven in hoe Google kijkt naar jouw teksten. Als zoekmachineverkeer een belangrijke verkeersbron voor je is, of moet worden, neem dit dan mee in jouw keuze.

  • Hoewel de Yoast Plugin een richtlijn van minimaal 300 woorden geeft, is uit onderzoek duidelijk gebleken dat Google langere teksten toch echt hoger waardeert. Waarom? Google weet uit eigen onderzoek dat mensen vooral meer willen leren over het onderwerp dat hun interesseert. Lange artikelen zijn in dit geval het meest interessant.
  • Lezers blijven doorgaans langer hangen als je lange artikelen (mits boeiend)schrijft. En laat de gemiddelde tijd op een pagina nu ook één van de rankingsfactoren zijn van Google. Als zoekmachineverkeer voor jou een belangrijke bron van verkeer is, schrijf dan vooral langere artikelen. En ja, dat mag best 1.000 woorden zijn.
  • Google wil graag duidelijk weten waar een artikel over gaat. De valkuil van lange artikelen (willen) schrijven, is dat je gaat afwijken van je hoofdonderwerp. Iets waar Google van in de war raakt, want waar gaat je artikel nu eigenlijk over? Probeer vooraf een rode draad en hoofdonderwerp vast te stellen en schrijf alleen hier over.

De voor- en nadelen van lange blogposts op een rij

Hierboven vond je slechts enkele regels en factoren die meespelen bij de keuze die je zelf zult moeten maken. Om je op weg te helpen zet ik nog even in het kort alle voordelen van lange teksten op een rij die voor mijn artikelen op Blogaholic in elk geval gelden:

  • Lange teksten zorgen voor meer beantwoordde vragen bij bezoekers
  • Lange teksten voegen meer waarde toe voor Google
  • Diepgaande artikelen versterken je status als expert
  • Lange teksten hebben een hogere kans om gedeeld te worden op social media
  • Zoekmachineoptimalisatie van lange teksten is makkelijker, een keertje meer of minder je zoekwoord (‘Hoe lang moet een blogpost zijn?’ in dit geval) valt haast niemand op
  • Gebruikersvriendelijkheid: met één artikel antwoord op al hun vragen over één onderwerp

Hoewel ik een groot voorstander ben van lange teksten (in elk geval voor Blogaholic.nl) zijn er ook zeker wat nadelen aan lange blogposts:

  • Lange teksten kosten tijd, heel veel tijd (en dit kan je de kop kosten als je frequent wilt posten)
  • Je kunt lezers overvallen met een lap tekst: “Ik lees het later wel” resultaat vaak in een niet-terugkerende bezoeker die je artikel alweer vergeten is

De voor- en nadelen van korte blogposts op een rij

Korte blogposts hebben vooral voordelen als je op consequente basis post en als je bezoekers hebt die houden van vluchtige informatie:

  • Als je consequent wilt posten (zoals ik dagelijks op Like & Love (it!)) kunnen korte blogs een uitvinding zijn, veel bloggers komen tijdtechnisch al in de knel
  • Makkelijk te scannen en te ‘snacken’ voor bezoekers, ze hebben niet veel tijd nodig om je website bij te houden

Hebben korte teksten ook nadelen? Jazeker!

  • Het kan lezers teleurstellen; geef je wel antwoord op alle vragen die ze hebben?
  • Het kan ten koste gaan van je zoekmachineverkeer als jouw ‘concurrenten’ over dezelfde onderwerpen wel langere artikelen schrijven

Korte artikelen die ik graag lees? Columns! Ben jij een columnist in hart en nieren? Draait jouw blog op jouw persoonlijke en gevatte verhalen? Houd het dan vooral kort. Bind bezoekers aan je met de woorden die je kiest en niet met de hoeveelheid woorden.

Ga jij voor lange blogposts? Houd hier rekening mee!

Ik ben zelf in veel gevallen voorstander van lange artikelen, maar ik ben niet voor niets een online content marketeer met een voorliefde voor zoekmachine-optimalisatie. Voor een gemiddelde blogger kan dit heel anders liggen. Maar mocht jij dezelfde voorliefde hebben, check dan even onderstaande tips:

  • Lange blogposts kunnen afschrikken als je één groot blok aan tekst voorgeschoteld krijgt als bezoeker. Zorg voor voldoende witruimte tussen alinea’s.
  • Voeg om diezelfde reden tussenkopjes toe. Deze geven de bezoeker daarnaast ook nog eens de mogelijkheid om te scannen en alleen de alinea’s er uit te pakken die interessant zijn.
  • Maak gebruik van opsommingen, ook dit leest lekker weg.
  • Accentueer gerust bepaalde passages om ergens de aandacht op te vestigen.

Omdat de meningen over dit onderwerp nogal verschillen en er geen keiharde wetten en regels zijn ben ik wel benieuwd hoe lang een blogpost volgens jou moet zijn?

Laura, 30-en-een-beetje. De drijvende kracht achter Blogaholic.nl, meisje 2.0 in hart en nieren en werkzaam in de online media. Dol op schrijven, uit eten gaan, fotograferen en reizen. Stiekem een enorme boekenwurm 1.0.

Reacties

reacties

Reacties20 reacties

  1. Poeh he, wat een vraag, gezien ik ook veel fotoblogs maak, de ene keer met weinig tekst, maar dan weer met heel veel info ervoor of het blog erna, zoals mijn blogpostings over een fietstocht is bij mij in 5 delen gedeeld, en dat was prettig voor de lezers zo heb ik vooral begrepen van henzelf, in de reacties, en ik heb er veel leuke reacties op gehad, of ze ook op alle linken hebben geklikt? hahaha geen idee!

    Zo heb ik ook een blog neergezet, met maar 2 zinnen en 3 foto’s… en ook hier, dat het van kracht getuigt in de reacties en het mooi is… Kortom… bij mij blijven ze lezen, en ik vind zelf al, dat ik vaak teveel tekst tik, en ik zit gemiddeld tussen de 800 en 1000 woorden per blog als ik veel lul, hahaha

    Zelf vind ik het prettig lezen als de opmaak ook prettig is, wat jij al aangeeft in het laatste stukje van dit blog.. de opmaak is dan belangrijk, als een verhaal lang is, zonder enige wittekst of opmaak, dan ben ik al snel weg…. ik ga toch voor de combi en waar het over gaat moet ook zeker aanspreken, als de tekst droog is, ben ik ook weg 😉

    X

  2. Wat een fijn artikel alleen was het wel heel erg lang hoor, just kidding.

    Ik vind de onderzoeksresultaten verrassend want ik dacht dat lange blogposts niet in trek waren.

    Het hangt er helemaal van af wat het onderwerp is. Ik schrijf een stuk alsof ik erover praat dit kan lang zijn maar ook vrij kort.

    Korte artikelen zijn bij mij 300 woorden en dit vind ik echt heel kort. Persoonlijke onderwerpen waar ik maar over door blijf Bla Bla Bla Blaaaaa’en split ik soms in 2 delen.

  3. Interessant artikel, geeft stof om na te denken. Ergens snap ik wel dat een lang artikel meer informatie verschaft en dus ook vaker gedeeld (zal) worden. Aan de andere kant had ik verwacht dat de wat minder lange artikelen populair waren. Zeker in blogland waar er zoveel verschillende blogjes zijn die je volgt en leest. Ik ben het met Morgaine eens dat afwisselende artikelen ook prima kunnen werken. Het hoeft niet altijd per se een boekwerk te zijn (ligt natuurlijk ook aan wat je blog niche is).

    • Laura

      Het klopt inderdaad dat het er aan ligt wat je niche is, daarom moet je ook altijd zelf kijken wat het beste bij je past. Persoonlijke blogs van 1.500 woorden worden vaak al een stuk minder aantrekkelijk dan die van een edublog als deze. Ben ik blij dat ik een edublog heb, kort van stof zijn is niet mijn beste eigenschap 😉

  4. Hier denk ik dus heel anders over! Ik houd van korte blogposts, dus houd het zelf ook meestal bij rond de 500 woorden. Ik moet zeggen dat dat ook vanzelf gaat, want ik ben niet zo lang van stof… Bij hele lange teksten ga ik niet alles lezen, dan scan ik het een beetje en lees een paar alinea’s.

    • Laura

      En dat is de reden dat bij lange artikelen (zoals deze haha) de tussenkopjes en opsommingen, maar ook witruimtes zo belangrijk zijn. Je moet mensen de kans geven om te scannen.

  5. bij een lange blogpost, lees ik het gewoon snel snel door. en dan weet ik niet eens wat er staat. lange posten kunnen soms echt langdradig zijn. Voor mijn persoonlijke blog zit ik meestal tussen de 500/600 woorden, soms zelfs iets meer. bij een persoonlijke blog 1000woorden gebruiken, niemand die weet waarover het gaat.

    • Laura

      Dat ligt natuurlijk ook wel een beetje aan de schrijfwijze van de blogger 😉 Ik ken persoonlijke bloggers die je 1.000 woorden (of meer) weten vast te houden.

  6. Mijn gemiddelde blogposten liggen onder de 600 woorden. Ik ben van mijzelf niet een lange schrijver. Ik snap dat dit een nadeel kan zijn voor alles en nog wat. Moet ik dan mijn blog overhoop gaan halen omdat ik aan een gemiddelde aantal woorden moet komen. Nee, dat ga ik ook niet doen. Ik ben niet iemand die snel zijn publiek kan vangen in een bericht. Klinkt negatief , maar zo is het niet bedoelt.

    • Laura

      Precies de toevoeging die ik inderdaad bovenaan had gezet, kijk wat bij je past. Teksten krijgen ook niet meer waarde als je woorden voor de lengte toe gaat voegen, je moet lange teksten alleen inzetten als ze ook echt toegevoegde waarde hebben voor je bezoeker en bijdragen aan de kracht van het artikel.

  7. Jouw blogposts lezen echt fijn weg omdat je zoveel structuur in je tekst hebt. Heerlijk vind ik dat 🙂

    Fijne tips! Sommige dingen zoals de tijd die bezoekers op je site zijn bij een lang artikel zijn heel logisch, maar zo had ik het nog niet bekeken.
    Nu ik het aantal woorden nu eens terugkijk (wat ik nog nooit heb gedaan) kom ik bij mijn info artikelen best vaak rond de 800-1000 uit. Dat verbaasd me eerlijk gezegd wel een beetje haha, had gedacht dat het veel minder zou zijn.

    Als lezer maakt het me inderdaad niet zo heel veel uit zolang het maar een interessant artikel is, maar kopjes en veel foto’s vind ik wel echt onmisbaar bij veel tekst anders haak ik gelijk af.

    • Laura

      En dan gebruik ik niet eens veel beeld 😉 Ik vind beeld fijn, maar alleen als het toegevoegde waarde heeft, niet voor de opsiering zeg maar. En ja, die 800-1.000 woorden typ je soms sneller weg dan je door hebt.

  8. Fijn artikel alweer!
    Ik schrijf persoonlijke blogs en houd als richtlijn aan zo’n 300 woorden. Snel te lezen voor de geïnteresseerde.
    Ik merk zelf, wanneer een tekst te lang is, een te groot lap is, een witruimte heeft, ik vanzelf afhaak. Dat zijn dingen waarop ik probeer te letten.

  9. Hmm, ik vind het vaak toch wel een moeilijk iets dit, de lengte van een blogpost.
    Ik heb voor school een tijdje moeten bloggen en toen was het minimum 200 en het maximum 500 woorden. Op zich vind ik die 500 woorden wel een mooi aantal, maar soms heb ik inderdaad veel meer. Bij lange posten houd ik het zelf vaak tot de 1000 en niet verder, dit omdat ik zelf ook al gauw afhaak bij hele lange posten. De kortste blogpost (min de spam je blog posten waar ik rond de 50 woorden gebruik) ligt mijn minimum wel rond de 230/300. Maar dit is dan vaak bij een blogpost met een heleboel foto’s.
    Ja, het blijft gewoon een lastige kwestie!

  10. Wauw, ik dacht ook echt dat de regel ”hoe korter hoe beter” was, vanwege het feit dat mensen snel afhaken als ze op internet lezen en zo. Niet dat ik me er echt aan hou haha: ik ben graag lang van stof en mijn posts zijn dan ook meestal tussen de 800 en 1000 woorden. Ik denk dat er niet echt een maatstaf hoeft te zijn voor de lengte van je artikel: als je niets meer te zeggen hebt is het gewoon klaar, dan moet je er ook niet meer uit gaan persen. Omgekeerd geldt het ook: ga niet schrappen in je talent omdat je vindt dat het korter moet. Uiteindelijk lezen mensen het liefste iets wat goed geschreven is en dat scoort ook het beste denk ik.

  11. Het maakt verschil of een tekst informatief moet zijn (zoals deze blog) of dat het een verhaaltje/column is. Bij informatieve teksten moet je ook echt wat te melden hebben. Dan maakt het niet zoveel uit of de tekst langer is. Op Blogaholic is dat doorgaans goed in orde. 😉 Maar veel Amerikanen bijvoorbeeld kunnen behoorlijk langdradig zijn. Die beginnen in een informatieve tekst ook nog eens hun hele privéleven erbij te slepen, zodat ik regelmatig denk: come to the point!!!
    Columns kun je inderdaad beter rond de 500/600 woorden houden. Niet omdat langer niet zou mogen, maar omdat dit nu juist het karakter van een column is (oorspronkelijk dus 1 kolom op een krantenpagina). En, ook niet onbelangrijk, je moet het kúnnen, columns of verhaaltjes schrijven.
    Als je goed kunt schrijven maakt de lengte van een blog niet zoveel uit, een goed geschreven verhaal voert de lezer vanzelf naar het eind.

    • Ho, ik was nog niet klaar met mijn comment haha. Ik vind dit hele handige tips omdat ik altijd dacht dat bij bloggen gelde: kort maar krachtig, less is more. Gelukkig blijkt dat toch niet zo te zijn, want ik schrijf altijd artikelen van rond de 1000 woorden!

Laat een reactie achter