Dat je jaren blogt, en zelfs je expertise over bloggen deelt, betekent niet dat je alle wijsheid in pacht hebt. Zo bleek een jaar geleden toen mij een cursus ‘schrijven voor bloggers’ werd aangeboden. Leuk! Dan kan ik daarna mooi een review schrijven en jullie op weg helpen. Dacht ik…
Dat was natuurlijk de voorwaarde; het was een vrij dure online cursus en in ruil daarvoor stond een review. Een review die eerlijk mocht zijn en waarin ik mijn eigen mening mocht geven, ook als deze negatief was. Zo werd er gesteld. Was dat een voorgevoel van de organisator of gewoon echt dikke toeval…?
Ik kon mij namelijk niet aarden in de cursus. En had geen idee wat ik met het artikel – dat ik immers beloofd had te schrijven – aan moest. Ik vond hem niet aansluiten bij de gemiddelde blogger zoals ik deze ervaar. Ik vond het systeem niet lekker werken. En ik vond de cursus bovendien best prijzig.
Een eerlijke review zou echt geen probleem zijn, maar wat is dan de toegevoegde waarde? Wat heeft mijn bezoeker aan een product waar ik negatief over ben…? En wat heeft het bedrijf er aan? Normaal kan ik dan echt wel bedenken voor wie de cursus wél geschikt is en mij daar op richten, maar het lukt simpelweg niet door alle factoren bij elkaar. En dus zat ik met mijn handen in het haar. Wat nu?
Ik besloot in alle eerlijkheid het bedrijf te mailen. Over mijn bevindingen en mijn dilemma. Ik bood ze aan om mij te bellen voor wat adviezen van mijn kant, zodat ze er toch nog wat voor terug zouden krijgen i.p.v. een review. Dat bod namen ze met aan, maar helaas kwam er van de telefonische afspraak niets terecht. En dat bevestigde mijn keuze om niet over deze cursus te schrijven alleen maar.
Of ik wat heb gehad aan de tijd die ik er in heb gestopt? Ja, ik leerde dat ik – of ik nu iets gratis krijg of niet – nooit meer vooraf garandeer dat ik een review plaats. Ik wil alleen een review plaatsen als het toegevoegde waarde heeft voor mijn bezoeker.
Reacties
Reacties6 reacties
Oei lastige situatie! Weten dat iets niet het geld waard is, heeft dat geen toegevoegde waarde voor je lezer? Ik zou dat ook fijn vonden om te lezen. Of wil je geen negatieve review plaatsen vanwege het ‘gratis ontvangen’ aspect?
Buiten dat ik het inderdaad niet netjes vindt naar het bedrijf toe, ben ik van mening dat een negatieve review geen toegevoegde waarde heeft. Tenzij ik het idee had dat het gros van mijn bezoekers nu dit bedrijf zelf al had gevonden. Maar ja, daarvoor wilde ze aandacht; meer bekendheid. Ik heb dan liever dat er uit de ‘samenwerking’ iets voortkomt; dat zij aan de slag zouden gaan met mijn opbouwende feedback.
Ik denk dat dit wel een fijne manier is om ernaar te kijken. Ook zou ik het ook niet vervelend vinden om een negatieve review te lezen, maar daar zou ik graag zelf ook op eigen kosten doen inderdaad. Maar als je het van tevoren kan aangeven lijkt me dat alleen maar fijn. Een fijn bedrijf heeft daar geen problemen mee, en als ze niet akkoord gaan weet je genoeg.
Ik snap je punt zeker wel, maar een negatieve mening is óók waardevol omdat het bedrijf en het product daarmee toch aandacht krijgen en omdat anderen daar toch weer iets aan kunnen hebben. Zo zie ik het althans 🙂
Dat heb je volgens mij slim aangepakt, maar een negatieve mening kan anderen toch ook helpen om geen geld uit te geven aan deze cursus…
Dat is inderdaad een lastige situatie, maar goed dat je er op die manier mee kan omgaan!