Dankbaar ben ik. Voor de vragen die mij werden gesteld n.a.v. een van mijn vorige blogs. Het leverde inspiratie op voor artikelen, in elk geval voor deze. Kees stelde namelijk een vraag die me deed beseffen dat ik nog geen artikelen had geschreven over linkaanvragen. En dat terwijl bezoekers er dagelijks mee worden overspoeld.
Ik heb wel een brandende vraag. Ik merk dat sommige van mijn artikelen goed gelezen worden en er beginnen zich ook al partijen te melden die vragen of ze een link van hun bedrijf op die betreffende pagina(‘s) kunnen zetten. Los van de vraag of ik dat wel zou willen, vraag ik me echt af welk bedrag ik dan zou moeten vragen voor zo’n link? Een eenmalig bedrag, een bedrag per maand? Ben jij hier al eens tegenaan gelopen? – Kees Bikker
Linkaanvragen: een foute SEO-strategie?
Ik ga je even uit de droom helpen: in 90% van de gevallen heeft diegene die jou een mail heeft gestuurd je website amper bekeken. Ze hebben een Google Alert aanstaan op bepaalde onderwerpen en mailen elke website die aandacht besteedt aan het onderwerp waar ze aan gelinkt willen worden.
Hoe vaak ik een mail krijg voor Like & Love (it!) die begint met: “Wat een leuke woonblog heb je!”. Voor de duidelijkheid: het is geen woonblog, we hebben af en toe een woonartikel. Mensen die op één artikel zijn binnengekomen en meteen gaan mailen. Of dat je een mail krijgt met: “Mag ik op jouw linkpagina staan? Dan mag jij op de mijne!” Ik heb geen linkpagina.
Duidelijk: deze mensen willen simpelweg een linkje. En vaak met een reden: voor Google. Dat zou hun positie versterken. Waar het niet dat Google heel erg scant op het opbouwen van een natuurlijk linkprofiel. Als bedrijf X in één keer honderd linkjes krijgt naar pagina Y, en niet eens allemaal relevant, dan doorziet Google dat echt wel. Ik verbaas me dus nog steeds over het aantal aanvragen dat ik krijg. Dit is toch algemeen bekend in de markt?
Wanneer is iets redactioneel interessant?
Is het linken naar andere partijen of het uitwisselen van links dan altijd verkeerd? Nee hoor. Het uitruilen van links kan in sommige gevallen wel degelijk een toegevoegde waarde zijn voor jouw bezoekers, en dus zal Google dat ook zien als toegevoegde waarde. je kunt dan prima redactioneel linken naar een partij.
Bedenk je altijd of de link die je geeft wat toevoegt voor de bezoekers. Is het een webshop waar de bezoeker het product dat jij bespreekt verkoopt? Doen! Staat er meer informatie over het onderwerp dat jij bespreekt? Doen! Staat er geen aanvullende informatie over hetzelfde onderwerp? Niet doen!
Maar dat is niet het enige waar je rekening mee dient te houden, een link is mijn ogen pas interessant als…
- … de informatie op de pagina up to date is. Linken naar een pagina met informatie van drie jaar geleden die inhoudelijk achterhaald is of niet meer klopt, zou ik niet doen.
- … de website betrouwbaar is. Link niet naar schimmige websites, maar alleen naar websites waarvan je zeker weet dat de afzender oké is en de inhoud klopt.
Wat is de toegevoegde waarde voor jou?
Om even een praktijkvoorbeeld aan te halen. Vorige week schreven we bij Like & Love (it!) over product X. We plaatsten een linkje naar Bol.com, waar dit product direct besteld kon worden. Een paar dagen later kreeg ik een mail van het PR-bureau van product X. Of ik die link wilde vervangen voor een link naar de website van de producent. Ik heb vriendelijke bedankt en ook uitgelegd waarom.
Sowieso omdat we bij Like & Love (it!) ook wat willen verdienen. Zodra er via de Bol.com-link iets wordt besteld, verdienen we geld. Dat gebeurt niet als we linken naar de website van product X. En wij willen ook graag onze kosten dekken en het liefst nog iets overhouden.
Daarnaast ben ik van mening dat als een bezoeker enthousiast is, je ze ook moet faciliteren om dit product te kunnen aanschaffen. Op de website van product X stonden alleen de verschillende producten. Op een andere pagina weer verkooppunten, maar dan was het wel even dwalen. Laat die mensen lekker meteen bestellen op Bol.com. Daar is ook de producent bij gebaat. Gelukkig begreep het PR-bureau mijn punt. En anders: pech hebben!
Om nog even op de vraag van Kees terug te komen
Omdat ik dus 90% van de aanvragen meteen weggooi, heb ik feitelijk nooit het dilemma waar Kees voor staat. Als het al eens wat wordt n.a.v. een linkaanvraag dan is dit vaak in de vorm van een advertorial, waar ik weer een aparte formule voor gebruik.
Mocht ik wel voor een linkaanvraag gaan, dan zou ik altijd voor een eenmalig fixed bedrag gaan. Zeker omdat het een artikel is dat al bestaat en waarschijnlijk niet meer zo populair is als toen hij net live ging. Kies eenmalig voor een (beperkt) bedrag dat hier op gebaseerd is. Tenzij het een artikel is dat nog dagelijks enorm veel bezoekers via zoekmachines trekt. Maar… zodra het een betaalde link is, moet dit feitelijk een no follow zijn en hier zit de adverteerder vaak weer niet op te wachten. Stem dit vooraf af met de adverteerder.
Te veel gedoe? Bekijk of het mogelijk is om met een affiliateprogramma te werken waar van toepassing op deze aanvraag. Eerlijk voor beide partijen. Of overweeg om een redactionele link te plaatsen, waarbij je goed kijkt naar de toegevoegde waarde voor je bezoeker. En stiekem ook voor jezelf!
Zo…. kom maar op met die linkaanvragen voor je blog. Je weet nu wat je te doen staat. Mocht je toch nog aanvullende vragen hebben, stel ze dan gerust.
Reacties
Reacties3 reacties
Helder verhaal, Laura. Inmiddels gezien dat die ene link die ik nu toesta gelukkig wel aan alle voorwaarden voldoet en iets toevoegt (een oplossing biedt) voor het probleem waarover ik schrijf, dus prima lijkt me.
Duidelijk artikel, en ik krijg de aanvragen inmiddels wekelijks. Ik heb wel een linkpagina maar gebruik dit vooral als overzicht van de blogs die ik lees. Dus vragen om een link is zinloos. Ik vraag me wel af waarom deze verzoeken om backlinks blijft doorgaan. Het kan niet effectief zijn, toch?
Omdat bedrijven vaak minder snel gaan dan de ontwikkelingen in technieken en Google-algoritmes etc. Nieuwe strategieën is nieuw en eng, dus dan houd je je maar aan het oude vast?