Het schrijven van reviews is nog wel een klein dingetje…

6

Gratis producten; het is een droom voor veel beginnende bloggers. En natuurlijk – ik zou liegen als ik anders zou beweren – is het fijn om de postbode met leuke cadeautjes aan de deur te krijgen. Bedenk je alleen wel dat je er wat voor moet doen: een goede review schrijven. En daar komt meer bij kijken dan je misschien denkt…

Verplaats je in de producent of het bedrijf waar je het product van krijgt

“Ik krijg een product, de producent betaalt me niets, een leuk stukje heb ik zo geschreven”. Ik vind het persoonlijk te makkelijk gedacht. Nee, de adverteerder betaalt je misschien niets meer, maar het product heeft wel een waarde en hij geeft jou het product daarnaast met een reden: aandacht (en het liefst positief) voor zijn product in de hoop zo meer verkopen te bewerkstelligen.

Let wel op: je moet ook je bezoeker in het oog houden

Waarom komen zij naar jouw website? Niet omdat ze een website vol reclame van producenten willen zien die gratis producten opsturen. Ze willen jouw mening, weten wat jij er echt van vindt. Waarom ze dit volgens jou moeten kopen. Laat dit altijd voorop staan en als het conflicteert met de belangen van de producent moet je er misschien niet aan beginnen…

Handige tips voor het schrijven van een review

  • Overdrijf niet. Als je iets cadeau krijgt, ben je meteen positief gestemd. Hoe cool is het dat bedrijf xxx jou die toffe tas stuurt? Probeer het echter wel objectief te bekijken: hoe zou je over deze tas oordelen als je er pak ‘m beet € 59,95 voor had betaald? Vermijd ellenlange zinnen met enorm veel bijvoeglijke naamwoorden als geweldig/prachtig/uniek/bijzonder (en vul maar aan). Behoud je geloofwaardigheid te allen tijden.
  • Geef het een persoonlijke draai. Mocht je veel blogs lezen dan zul je het vast herkennen: opeens duikt bij tien bloggers hetzelfde product op. Het kan altijd voorkomen dat jij één van die tien bent, je weet immers niet wie er nog meer zijn benaderd. Zorg daarom al-tijd dat je jouw review een persoonlijke draai geeft. Zo steek je ver boven de andere negen uit.
  • Ontwijk kritiek niet. Je mag best enige kritiek hebben op een product, ook al heb je deze gratis gekregen. Misschien was dat boek het net niet voor jou, maar is het wel een aanrader voor lezers die houden van schrijver xxx. En die ene dagcrème was voor jou misschien te vet, maar voor mensen met een droge huid is hij zeer geschikt. Zo kun je kritiek ook brengen zonder een product naar beneden te halen.

Geef je bezoeker aan wanneer je een gratis product ontvangt

Volgens de reclame code commissie heb je als blogger de verplichting te vermelden dat je een product cadeau hebt gekregen. Dit omdat dit invloed zou kunnen hebben op de door jou geschreven tekst en daar moet de bezoeker van op de hoogte zijn. Je kunt in de tekst zetten dat ‘producent xxx’ je ‘een gratis xxx’ opstuurde of je kunt een standaard zinnetje onder aan het artikel plaatsen. Bijvoorbeeld:

Uiteraard schrijven we niet over producten die we niet eerste zelf hebben getest. We kregen daarom ook van xxx een gratis xxx toegezonden.

Deel je review met de producent

Natuurlijk stuur je na het publiceren van een review een mailtje naar de producent of het bedrijf waar je het gratis product van hebt gekregen. Maar betrek ze ook op social media bij je publicatie. Deel jouw nieuwste artikel op Facebook en tag het bedrijf erin, en stuur ze een @ op Twitter. Grote kans dat ze jouw berichten delen en dat betekent weer extra reclame voor jouw blog. Mis deze kans niet!

Wat als het product dat je moet reviewen tegen valt?

Een review-exemplaar krijg je om te testen: is een boek echt leuk, is de kwaliteit van dat modemerk wel zo goed als ze zeggen, heeft die nieuwe gadget echt toegevoegde waarde? Soms kan het gebeuren dat je het echt een bagger-boek vindt, of dat de stof van dat ene jurkje niet echt fantastisch is. Wat doe je dan? In mijn ogen heb je twee opties:

  1. Een kritische recensie schrijven met je eerlijke mening
  2. Een terugkoppeling geven aan de producent met je eerlijke feedback

Afhankelijk van jouw blog en doel, én de band met de adverteerder, kun je kiezen wat het best bij de situatie past. Ik ga vaak voor de tweede. Bij Like & Love (it!) selecteren we leuke producten, iets dat niet leuk/goed/mooi (vul maar aan) is, zal niet op de website verschijnen. Maar heb jij een website waarop je gadgets in een bepaald segment test, kan het wel toegevoegde waarde hebben om een minder positieve review te schrijven. Dan past het binnen je context.

Kost het schrijven van een review jou veel moeite of juist niet? Wat zijn jouw gouden tips? Help hier andere reviewende bloggers op weg.

Laura, 30-en-een-beetje. De drijvende kracht achter Blogaholic.nl, meisje 2.0 in hart en nieren en werkzaam in de online media. Dol op schrijven, uit eten gaan, fotograferen en reizen. Stiekem een enorme boekenwurm 1.0.

Reacties

reacties

Reacties6 reacties

  1. Mooi en duidelijk artikel! Sinds kort heb ik vaker een review online staan. Een keer per week maximaal trouwens om inderdaad geen reclame plaats te worden. Terugkoppelen naar de firma waar ik het product van ontvangen heb doe ik altijd, maar het social media aspect hierin mag nog wel wat extra aandacht hebben haha. En als ik een review schrijf, dan lees je echt mijn persoonlijke mening. Dus ook als ik iets wat minder vind.

  2. Wat goed dat je hier aandacht aan besteed. Veel bloggers kennen de reclame codes niet. Zie veel winacties voorbij komen waarbij de de artikelen ‘gratis’ worden aangeboden, zonder dat het vermeld wordt. De rest van de tips zijn ook super!

    Ik heb zelf al eens het aanbod van gratis producten geweigerd. Ik schrijf over genieten van het leven, mijn visie op een gelukkig leven en de dingen die mij gelukkig maken. Daar vond ik een antirimpel product niet direct bijpassen. Het moet inderdaad wel bij jouw blog passen en nuttig zijn voor jouw lezers

  3. Fijn artikel, ik vind het zelf inderdaad ook belangrijk dat dit goed wordt aangeven en dat de mening altijd eerlijk blijft.

  4. Dit is een heel goed artikel. Vaak zie ik, ook bij de grotere bloggers, dat er nergens staat of het artikel nu is ontvangen of dat het bijvoorbeeld om een betaalde post gaat. Ik vind dat best slecht en zeker als je ondernemer bent.

  5. Ik vind dit ook vaak lastig, maar het belangrijkste is toch om vooral eerlijk te blijven, zowel naar jezelf als naar je bezoekers én de producent toe: daar heeft iedereen het meeste aan. Jammer dan als ze niet meer met je willen samenwerken vanwege je kritiek: authenticiteit staat voor mij echt centraal.

Laat een reactie achter