10 dingen die je moet doen als je serieus verder wilt met bloggen

13

Wil jij een parttime of misschien zelfs fulltime inkomen verdienen met je blog? Check de dingen waarvan ik denk dat je ze echt moet dan als je serieus verder wilt met bloggen.

Een interessante vraag kwam van de week voorbij in één van de Facebook-groepen waar ik lid van ben:

Serieuze vraag: zijn er hier bloggers die graag willen leven van hun blog, maar geen idee hebben hoe ze een fulltime inkomen hiermee kunnen realiseren?

De algemene strekking van de antwoorden? Ja, bloggers zouden het graag willen, maar ze hebben niet de illusie dat het voor hen weggelegd is. Hooguit een parttime inkomen. Zelf heb ik de ambitie ook niet; niet in de laatste plaats omdat ik mijn werk (in de online media en ik ben dus al de hele dag met content bezig) veels te leuk vind.

Daarnaast: ik weet hoe het moet, ik ken de mogelijkheden, ik heb de commerciële skills. Maar ik wil collega’s om me heen, samen naar een doel streven. Ik wil regelmaat. Ik wil – als controlfreak in het kwadraat – een vast inkomen. Allemaal dingen waar ik gelukkiger van word.

Mocht jij wél serieus verder willen met bloggen, voor een parttime of fulltime inkomen? Check dan even onderstaande checklist. Wat mij betreft zijn dit must do‘s als je serieus verder wilt met je blog.

1. Verdiep je in je doelgroep

Oorspronkelijk kom ik uit tijdschriftenland; mijn carrière startte ik bij Libelle. In die tijd werd er nog gewerkt met een ijkpersoon.

Een ijkpersoon wordt beschreven met naam, leefwijze en interesses om mediabouwers toe te laten een inschatting te maken of een onderwerp of invalshoek past bij de doelgroep. Het begrip ijkpersoon werd ontwikkeld door Rob van Vuure.
Bron: IJkpersoon.nl

Hoewel de ijkpersoon steeds minder wordt gebruikt, pas ik hem graag nog terug. Vijf personen bedenken die binnen mijn doelgroep vallen en bij elk artikel dat ik schrijf moet het voor minimaal drie van deze personen geschikt moet zijn.

2. Volg ontwikkelingen op de voet

Of het nu gaat om ontwikkelingen binnen je niche of om ontwikkelingen op het gebied van bloggen, schrijven, marketing of zoekmachine-optimalisatie: zorg dat je je als een spons gedraagt en alles in je opneemt wat voor jou van toepassing is.

Ik volg graag andere blogs over bloggen, wat doen zij en waar kan ik wat van leren? Waar schrijven ze over en wat kan ik hiermee voor mijn doelgroep? Daarnaast volg ik diverse marketingblogs om op de hoogte te blijven van online trends.

3. Plaats consequent en frequent zonder op kwaliteit in te leveren

In december schreef ik een uitgebreid artikel over blogfrequentie; hoe vaak moet je bloggen?

  • Ga je voor maximale groei? Blog dan meerdere keren per dag, met een maximum aan vijf. Is dat spam? Als je het op een goede manier doet niet. Kijk maar hoe goed platformen als LINDA. nieuws en WTF.nl het doen.
  • Ga je voor een geleidelijke & stabiele groei? Post één keer per dag.
  • Neem je genoegen met een langzame groei? Post twee tot drie keer per week.

Afhankelijk van je doelen is het dus wel noodzakelijk om frequent te posten, maar nog belangrijker; consequent. Zorg dat je lezers weten wat ze van je kunnen verwachten. Je mag de lat op 5x per dag leggen omdat je sneller wilt groeien, maar zorg wel dat je de lat niet te hoog legt: dit gaat ten koste van je kwaliteit. Teken niet je eigen doodvonnis.

4. Investeer in je blog

Als blogger hoef je niet snel met een businessplan onder je arm naar de bank te stappen; de investeringen blijven binnen de perken. Toch zijn er investeringen die je mijn inziens wel moet maken:

  • Een logo is – naast een foto van jezelf, zorg dat mensen de persoon achter de blog zien – jouw gezicht. Je kleuren kunnen toonaangevend zijn voor je blog. Zorg dat je logo & huisstijl met elkaar matchen en passen bij datgene wat je wilt uitstralen. Mensen onthouden je sneller!
  • Het gros van de blogs – en zeker die van mijn bezoekers – wordt gebouwd met WordPress. Ik juich dat alleen maar toe: het is niet alleen relatief goedkoop, als je een goed theme kiest kan dit ook nog eens positief werken voor je blog. Zo merk je dat de betaalde themes qua code veel beter in elkaar zitten, waardoor Google ze makkelijker kan indexeren en je hoger rankt. Betaalde themes hebben daarnaast veel opties in de admin, zodat je minder hoeft te coderen en flexibeler bent als je minder HTML- of CSS-kennis hebt.
  • Is fotografie belangrijk op je blog? Zorg voor meer dan mobiele foto’s en schaf een spiegelreflexcamera aan met een lens die geschikt is voor de foto’s die jij maakt. Zo kun je bij productfotografie bijvoorbeeld gaan voor de 50mm 1.8. Deze lens, van ca. € 100,-, wordt ook wel de nifty fifty of plastic fantastic genoemd. Fantastisch is hij zeker als je kijkt naar de relatief lage prijs.

5. Maak gebruik van een contentkalender

Misschien was het je al opgevallen: ik juich het gebruik van contentkalenders toe. Om meerdere redenen. Het zorgt dat je bewust nadenkt over wat bij je doelgroep past, je zult inspelen op seizoen en het voorkomt dat je gaten in je planning krijgt.

Een contentkalender bijhouden kan op meerdere manieren. In een good old agenda zou prima kunnen. Zelf gebruik ik liever een kalender-plugin en natuurlijk de blogplanner die ik eerder dit jaar ontwierp met vormgever en vriendinnetje Cindy.

6. Plan tijd in voor andere dingen dan schrijven

Hoe verleidelijk het ook is om de hele dag content te creëren en een voorraad blogartikelen aan te leggen, het heeft wel als risico dat je andere elementen om je blog te laten groeien vergeet. Het promoten van je blog bijvoorbeeld; op forums binnen je niche, op social media, bij experts binnen je niche. Neem ook tijd om je blog technisch verder te ontwikkelen en om te netwerken.

7. Verdiep je in zoekmachinemarketing

Google en social media blijven de twee grootste verkeersbronnen voor bloggers. En bloggers weten vaak wel om te gaan met social media, maar de kennis voor wat betreft zoekmachine-optimalisatie laat nog wel eens te wensen over. Zorg dat je jezelf bijspijkert op dit gebied. Lees artikelen of volg een workshop of cursus.

8. Monitor je verkeer

Ik heb het al in diverse artikelen over Google Analytics aangekaart: monitor je verkeer & je zult zoveel inzicht krijgen in wat er wel en niet goed werkt op je website en waar je dus in mindere of meerdere mate aandacht aan moet geven. Zorg dat je leert van het verleden en vanuit hier je blog laat groeien.

9. Ga op zoek naar inkomstenbronnen die bij je passen

Zonder geld wordt het de hele week droog brood eten en daar wordt niemand vrolijk gaan. Ga daarom op zoek naar de inkomstenbronnen die het best bij je passen én die ook nog eens voldoende opleveren voor je.

Mogelijke inkomsten vormen zijn: advertorials, affiliate marketing en neveninkomsten. Neveninkomsten zijn voor mij bijvoorbeeld de workshops en 1-op-1 cursussen in SEO die ik geef. Zelf ben ik daarnaast een groot voorstander van affiliate marketing. Je behoudt namelijk je redactionele vrijheid, welke bij advertorials nog wel eens in het geding komen.

10. Geef aandacht aan je bezoekers

Hoe belangrijk het ook is om elke dag weer nieuwe bezoekers te krijgen, koester vooral ook de vaste bezoekers die je hebt. Een vaste club van bezoekers maakt namelijk dat je minder afhankelijk bent van social media en zoekmachine-optimalisatie.

Bouw via social media, e-mail en comments een band op met (nieuwe) bezoekers en zorg dat ze zich verbonden met je voelen. En dat ze dus volgende keer terugkomen. En de keer daarna ook.

Ben jij op een professionele manier met bloggen bezig? Wat is volgens jou echt een must do?

Laura, 30-en-een-beetje. De drijvende kracht achter Blogaholic.nl, meisje 2.0 in hart en nieren en werkzaam in de online media. Dol op schrijven, uit eten gaan, fotograferen en reizen. Stiekem een enorme boekenwurm 1.0.

Reacties

reacties

Reacties13 reacties

  1. Wat een handig artikel Laura. Ik ben zeker op een professionele manier met mijn blog bezig en ik ‘haal’ er de laatste tijd ook echt wat uit. Wat voor mij heel belangrijk is geweest, is het contact met andere bloggers via de groepen. Daar heb ik sowieso meer verkeer uit gehaald en als je elkaar kent en leuk vindt, noem je elkaar ook vaker op je blog. Bovendien kan ik vragen bij collega bloggers neer leggen. Reuze handig!

  2. Handig artikel. Ik post 2 tot 3 artikelen per week en dan moet ik idd genoegen nemen met langzaam groeien. Niet erg, want ik vind mijn baan ook hartstikke leuk en idd collega’s zijn heel fijn. Ik moet me wel alleen beter inlezen, dat vond ik wel een goede tip. Lastig wel als je ook 32uur werkt, maar dat is mijn eigen keuze natuurlijk 🙂

  3. Hoi Laura! Ik volg je blog stiekem al een tijdje en wil even kwijt dat ik al je artikelen echt heel erg handig en toegankelijk vindt. Er staan zoveel praktische tips in waar je snel wat mee kunt, fijn! Zelf ben ik echt net begonnen met mijn reisblog en neem voor nu genoegen met een langzame groei. Maar meer lezen en leren over SEO, goede artikelen schrijven, social media gebruik etc. vind ik echt interessant, dus bijleren en dit toepassen blijf ik zeker doen!

  4. Ik denk dat dit sowieso wel heel goeie tips zijn als je je blog wilt laten groeien. Ik heb niet echt de ambitie om er professioneel mee bezig te zijn, maar ik wil mijn blog wel graag laten groeien zodat ik meer verkeer krijg en er gewoon het optimale uit kan halen.

  5. Heel interessant om te lezen. Helaas wil ik te graag “gewoon” schrijven om me bezig te houden met SEO en wat mijn doelgroep wil lezen. Op dat punt ben ik te weinig commercieel ingesteld. Ik zou wel wat willen maken van mijn blog maar niet ten koste van mijn dichterlijke/creatieve vrijheid.

  6. Top tips Dankje! Nog een hoop werk te verzetten, zeker in een tijd waarin blogs volgens mij minder worden bezocht voor inspiratie dan Instagram accounts..
    X Wilmke

  7. Tip 11: Vergeet je oude blogposts niet. Nieuwe artikelen schrijven is leuk maar je kunt nog zoveel meer uit oude content halen. Deel het op een andere manier via social. Niet alleen titel en link, maar doe eens met een opvallend quote of een van de feiten als het een top-zoveel lijstje is.

    Of loop oude content weer eens na en update de boel. Je kunt zoveel meer uit al je oude posts halen. Het is jouw goudmijntje. Benut het.

    Het aantal fans dat je hebt op social groeit. Bovendien niet iedereen ziet alles meteen. Gebruik dus ook een scheduling tool om al je kanalen goed gevuld te houden.

      • Top… Maar mis daarin wel het door je oude posts gaan en updaten / “moderniseren”.

        Btw ben zelf geen fan van volautomatische tools als revive old posts. Je krijgt dan als snel meer van hetzelfde in de herhaling.

        Ben meer fan van stukje handmatige automatisering, zoals met CoSchedule. Je plant dan al je herhalingsberichten op social door de tijd in direct vanuit je WordPress dashboard als je de post gaat publiceren. Variatie en verder geen omkijken meer naar.

Laat een reactie achter