Hoe het updaten van oude artikelen extra inkomsten op kan leveren

13

Update jij wel eens oude artikelen? Niet? Wel doen! Het kan je namelijk echt wel wat opleveren om ook nog tijd in oude content te stoppen. Ik geef je een goed praktijkvoorbeeld.

Vorig jaar kerst – of nee, eigenlijk moet ik inmiddels zeggen kerst 2014 – schreef ik een artikel met de negen leukste foute kersttruien voor Like & Love (it!). Uiteraard gebruikte ik voor dit artikel affiliatelinks naar bekende webshops als Zalando en misschien toen zelfs nog V&D.

Extra tip tussendoor: mocht je veel modegerelateerde onderwerpen, sluit je dan qua affiliate marketing zeker aan bij het netwerk van Zalando. Zij hebben verreweg de meeste modewebshops aangesloten.

Het artikel werd tussen 11 en 31 december slechts 226 keer gelezen, maar leverde wel enkele aankopen en dus affiliate-inkomsten op.

Waarom ik dit artikel in 2015 een update gaf

Foute kersttruien; er wordt klaarblijkelijk nogal veel op gezocht. En waar de twee weken voor kerst dat dit artikel live stond tekort waren om hem goed te laten indexeren, scoorde dit artikel in 2015 inmiddels wel goed binnen de zoekmachines. Tussen begin november en eind december kon ik rekenen op 1.288 views. Ruim vijf keer zoveel als vorig jaar! Zonder er ook maar iets voor hoeven te doen…

Wat ik me echter te laat besefte, was dat die linkjes natuurlijk allang niet meer werken. De oude collectie is vervangen voor een nieuwe collectie en praktisch alle URL’s gaven danwel een foutmelding of verwezen naar de homepage, waarna mijn trouwe lezer zelf maar moest gaan zoeken.

Niet erg bezoekersvriendelijk, maar ook zeker niet handig; zo was ik toch een dief van mijn eigen portemonnee? Op 5 december ging ik dan ook op zoek naar nieuwe foute kersttruien om het artikel te updaten. Daarmee had ik al een deel van het verkeer helaas gemist, maar… waar het verkeer tussen begin november en 5 december niets opleverde aan affiliatemarketing deed het het daarna wel. Juiste deeplinks zorgden voor directe aankopen.

In mijn agenda staat voor volgend jaar begin november dus genoteerd dat ik op zoek moet gaan naar nieuwe foute kersttruien. Zet jij het updaten van jouw oude artikelen ook even op de kalender?

PS Binnenkort een uitgebreid artikel over het updaten, herpubliceren en aanvullen van oude artikelen. Wanneer doe je wat en waarom?

Laura, 30-en-een-beetje. De drijvende kracht achter Blogaholic.nl, meisje 2.0 in hart en nieren en werkzaam in de online media. Dol op schrijven, uit eten gaan, fotograferen en reizen. Stiekem een enorme boekenwurm 1.0.

Reacties

reacties

Reacties13 reacties

  1. Dat is echt slim! Ik ben sowieso al mijn oude artikelen aan het nalopen. Sommige worden nog zo vaak opgezocht, dat het wel belangrijk is om ze up to date te houden. x

  2. Goede tip dit artikel. Ik had ook die vraag, pas je dan de datum weer aan op bv vandaag en verander je dan ook de titel?
    Wat houd bij jou precies update in Laura ? De links vervangen naar de juiste ? Ik vind het nl een heel interessant artikel en wil het graag goed doen mocht ik oudere artikelen ook eens willen updaten.
    Groetjes Diana

    • In dit geval heb ik alleen de linkjes aangepast, omdat de insteek van foute kersttruien verder tijdloos was. Je kunt wel de datum aanpassen, maar in mijn geval (gezien de URL-structuur) zou dat ook een gewijzigde URL opleveren. Is er weer een redirect nodig, moet Google die weer opvolgen. Dus ik heb alleen gekozen voor de inhoud.

      • Ik vroeg me af hoe het in WP zit als je dus je linkopbouw verandert (bij mij zit er nu een datum in en volgens Yoast moet je die veranderen naar jouw structuur, dus zonder de datum). Wat geb er dan organisch en met je urls?

        • Vroeger was een structuur met data inderdaad de normale opbouw, tegenwoordig raad men aan een zo ‘cleane’ mogelijke URL-structuur aan te houden. Ik houd dit ook aan voor nieuwe websites (en Blogaholic is er zo één), maar oudere blogs van mij (Like & Love it, mijn fotografie website) gebruiken nog steeds de URL-opbouw.

          Ook ik heb het nog niet omgezet. Waarom? De impact is naar mijn mening te klein voor alles wat het met zich meebrengt. Organisch red je het nog wel, omdat WordPress als het goed is redirects aanmaakt (maar soms werkt dit niet goed en dan is het weer een ander verhaal), maar je social likes zijn bijv. ook een onderdeel van je ranking en deze zitten veelal gekoppeld aan links. Als je je link wijzigt, vallen de social likes van Facebook bijvoorbeeld weg én ook de comments als je Facebook-comments gebruikt.

          Voor mij loont het de moeite niet, maar dat is een puur persoonlijke keuze.

    • Bij verschillende affiliatepartijen kun je kenmerken meegeven aan een affiliatelink. Daardoor kun je ze herleiden.

  3. Goed idee! Ik ben op dit moment ook van alles aan het nalopen en voeg nu vooral foto’s toe die geoptimaliseerd zijn voor Pinterest. Het is wel even een werkje, maar zeker de posts die via Google goed gevonden worden geen overbodige luxe!

  4. Als je de datum en/of titel niet veranderd dan zou je evt. ook een voetnoot kunnen toevoegen en heel kort kunnen aangeven wat je aan de blogpost hebt veranderd. Soort van Changelog. Ik vind het in ieder geval wel een goed idee.

  5. Ah kijk, dit is even een goede reminder voor mij 🙂 ben er meer mee bezig met affiliate marketing en denk dat ik er nog wel meer uit kan halen alles ik alles check. Thanks!

  6. Goede tip om oude artikelen na te gaan, maar upload je ook alle oude foto’s opnieuw? Ik zelf heb niet alles meer denk ik. Wel heb ik voor een tijd terug (oke lang geleden) alle uitgelichte afbeeldingen van die oude artikelen weer toegevoegd.
    Maar nog een vraag: Deel je die oude artikelen dan ook?

Laat een reactie achter