Waarom je blogdoelen nodig hebt

6

Als je in blogland een mini-onderzoek doet, blijkt al snel dat er twee ‘kampen’ zijn. Er is een deel dat vindt dat bloggen spontaan en vanzelf moet gaan, en er is een deel dat blogdoelen stellen heel belangrijk vindt. Ongetwijfeld hangt dit samen met het doel van je eigen blog. Maar wil je echt groot worden, zit er een duidelijk plan achter je blog, wil je er geld mee verdienen? Blogdoelen it is! Ga de strijd aan met je eigen uitdagingen.

Waarom blogdoelen zo belangrijk zijn

  • Blogdoelen geven je structuur. Het leven van een blogger kan tamelijk chaotisch zijn, met tal van to do lijstjes en wensenlijstjes voor als je ooit een middag of avond extra vrij hebt. Herkenbaar? Als je duidelijke doelen stelt voor je blog kun je alle taken op deze lijstjes makkelijker prioriteren. Want waarom veel werk stoppen in social media als het jouw doel is om meer zoekmachineverkeer te genereren? Zoekmachine-optimalisatie moet dan bovenaan je lijstje staan, alsmede het creëren van nieuwe, unieke content.
  • Blogdoelen zorgen ervoor dat je vooruit kijkt. Ik kijk graag op de eerste van de maand terug naar wat mijn blog de afgelopen maand bereikte. Het helpt me te herkennen wat er wel en wat er niet werkt. Als je deze statistieken naast je blogdoelen zet, is het aan het begin van elke maand heel duidelijk wat je de komende maand moet gaan doen.
  • Blogdoelen zijn een stok achter de deur. Voor mij persoonlijk werken blogdoelen als een figuurlijke ‘trap onder mijn kont’. Als ik mezelf geen duidelijke blogdoelen geef, maar bijvoorbeeld alleen zeg dat mijn blog moet groeien (hoeveel en op welk vlak is totaal niet gespecificeerd) werkt dit niet. Het is te vaag. Wees concreet, noem cijfers en je zult zien dat het je achtervolgt. Met een positief resultaat!
  • Blogdoelen werken motiverend. Ken je dat gevoel, dat je aan de lijn bent en de weegschaal bevestigd dat je goed bezig bent? De volgende kilo’s gaan dan opeens ook stukken makkelijker. Zo werkt het ook met blogdoelen: elk kleine subdoel dat je realiseert, motiveert je om nog meer blogdoelen te bereiken. Persoonlijke groei gegarandeerd!

Maar hoe bepaal & behaal je jouw blogdoelen?

Oké, blogdoelen zijn dus écht belangrijk als je jouw blog naar een hoger level wilt tillen. In mijn ogen althans, en als jij dat ook vindt, lees dan onderstaande checklist even door. Leer hoe je je blogdoelen het best kunt bepalen én behalen.

  • Schrijf al je blogdoelen op. Als je nog geen blogdoelen hebt voor dit jaar, doe het dan alsnog. Neem een rustig moment, het liefst pen en papier en ga brainstormen. Zet de ideeën die je hebt voor je blog om in blogdoelen.
  • Zorg dat het er niet teveel zijn. Ai, dan heb je gebrainstormd en komt daar een enorme waslijst met blogdoelen. Kill your darlings, please! Hoe minder blogdoelen je hebt, hoe makkelijker het is om ze te behalen. En dat niet alleen, het houdt je ook nog eens gemotiveerder. Want hoe averechts werkt het als blijkt dat maar 50% haalbaar is omdat je je gewoon niet op alles tegelijk kan richten?
  • Maak ze S.M.A.R.T. Als je werkzaam bent binnen de commerciële wereld (zoals ik) dan is het woord SMART niet onbekend voor je. Specific, measurable, actionable, realistic, timely. Zorg dat al jouw doelen concreet zijn (‘10.000 bezoekers per maand’ zegt meer dan ‘meer bezoekers per maand’. Zorg dat ze realistisch zijn, maar houd het wel uitdagend voor jezelf. En zet jezelf vooral een deadline. Wanneer wil je dat aantal bezoekers gehaald hebben bijvoorbeeld?
  • Maak een actieplan per doel. Het mag dan een concreet doel zijn, 10.000 bezoekers per maand, maar hoe ga je het bereiken? Schrijf dit voor jezelf uit. Niet alleen om erachter te komen of het wel echt realistisch is, maar ook om een duidelijke actielijst te krijgen waarmee je aan de slag kunt. Geef bijvoorbeeld aan wat je op social media gaat doen om deze verkeersbron te vergroten, of maak een actieplan hoe je nieuwsbrieven kunt inzetten voor meer verkeer. Maak deze stappen het liefst ook nog inzichtelijk qua tijd, deadlines werken nu eenmaal.
  • Combineer lange & korte termijn doelen. Lange termijn doelen zijn geweldig om de stip op de horizon te blijven zijn, maar ze werken niet altijd motiverend. Je wilt tussendoor ook doelen bereiken, dat werkt motiverend. Het laat je zien dat je stukje bij stukje groeit, en dat jouw blog langzaam een succes wordt. Kleine blogdoelen als ‘Volg een schrijfworkshop’, ‘Publiceer een gastblog’ of ‘Bereik 1.000 likes op Facebook’ zijn daarom een must in mijn ogen.
  • Houd je statistieken bij. Niets motiverender dan te zien dat je aantal bezoekers per maand stijgt, of je steeds groter wordt op social media. Houd je statistieken bij om zo extra zicht op de realisatie van je blogdoelen te krijgen.
  • Pas je blogdoelen aan waar nodig. Jouw leven verandert continue, de online wereld verandert…. Op het moment dat je je blogdoelen vast stelt, kunnen ze heel realistisch lijken. Een maand later toch niet. Pas gerust je blogdoelen aan, want niet-realistische doelen werken in mijn ogen averechts.

Stel je doelen vast met de Blogaholic-blogplanner

Heb jij moeite met het vast stellen én bijhouden van je blogdoelen? Bij de realisatie van de blogplanner – mocht je hem nog niet hebben gezien, check hem hier! – heb ik veel rekening gehouden met dit aspect van het bloggen. Niet alleen kun je algemene blogdoelen en jaardoelen vast stellen. Aan het begin van de maand is er ruimte om terug te kijken op de vorige maand en direct jouw doelen voor de komende maand vast te stellen. En: handige tabellen om al jouw vorderingen bij te houden. Ideaal dus als je hier serieus mee aan de slag wilt!

Zweer jij ook blij blogdoelen of ga jij voor het spontane bloggen en zie je wel waar het schip strandt?

Laura, 30-en-een-beetje. De drijvende kracht achter Blogaholic.nl, meisje 2.0 in hart en nieren en werkzaam in de online media. Dol op schrijven, uit eten gaan, fotograferen en reizen. Stiekem een enorme boekenwurm 1.0.

Reacties

reacties

Reacties6 reacties

  1. Goede tips! Vooral om het bloggen SMART te maken. Zoiets simpels en bekends, maar het maakt overzichtelijker en realistischer. Zoveel leuke ideeën, voor mij zijn er ook veel blogs qua tijd niet heel erg SMART om te realiseren.

  2. Ik zit nu eigenlijk op een twee sporen beleid. Ik ben bezig met het opzetten van doelen, maar ben nog niet zeker of dit is wat ik wil. Tot nu toe doe ik eigenlijk gewoon wat ik wil. Ik schrijf wat in me opkomt.

    Ik weet uit ervaring dat het hebben van doelen inderdaad goed werkt. Je weet dan precies wat te doen. Voor mijn werk doe ik dat altijd, maar voor mijn blog wil het dus nog niet zo lukken.

Laat een reactie achter