Verschuivingen binnen het online landschap: tijd voor het nieuwe SEO?

4

Wilde je een paar jaar geleden massa’s verkeer trekken naar je website dan had je één grote taak: je website optimaliseren voor Google. Tegenwoordig komt er meer bij kijken.

Had je vijf jaar geleden een website met een goede linkstructuur, goede content geënt op de juiste zoekwoorden en een flinke hoeveelheid backlinks naar de juiste landingspagina’s dan scoorde je. Zonder twijfel! Maar Google heeft haar algoritme veranderd & ons surfgedrag is veranderd. Social media is net zo belangrijk geworden als zoekmachines en we willen een steeds betere gebruikerservaring. En dat heeft voor nogal wat verschuivingen gezorgd. Kijk je mee naar wat ook wel het nieuwe SEO wordt genoemd?

Wat er veranderd is…

  • Technische kennis is niet langer meer afdoende, je moet een flinke marketingknobbel hebben om het te winnen van je concurrent.
  • De focus voor online marketeers qua traffic-bron is niet langer enkel zoekmachine verkeer. Je moet je richten op meerdere verkeersbronnen, waarbij social media het snelst groeiend is. Ook links van een brede variatie van websites zijn noodzakelijk om je op te richten.
  • Je zet niet langer in op enkel zoveel mogelijk verkeer en pageviews. Hoewel je qua inkomsten nog steeds vaak wordt afgerekend op bereik wordt engagement en het branden van je merk steeds belangrijker.
  • Waar nummers altijd vooraan stonden, zul je nu steeds meer moeten gaan letten op de behoefte van jouw bezoeker en daarop inspelen.

Wat er is veranderd in de wereld van online content?

  • Koppen & subkoppen creëer je niet meer speciaal voor zoekmachines, je creëert ze om mensen warm te maken jouw tekst te lezen, en om engagement te krijgen.
  • Links met allemaal dezelfde anchor teksten naar je website toe worden afgekeurd, je moet je op een diversiteit aan keywords richten.
  • Persoonlijke content wordt steeds belangrijker. Men wil een gezicht bij een verhaal. Dat geeft vertrouwen. Zakelijk bloggen krijgt hiermee een andere lading.

Wat is er veranderd in de wondere wereld van SEO?

  • Linkbuilding is veranderd in link earning. Verzamel natuurlijke links van relevante en hoog gewaardeerde websites. Vergeet de inkoop van linkjes en het aanvragen van linkvermeldingen op zogenaamde directories (Startpagina’s etc).
  • Scoor niet meer ‘plat’ linkjes, maar bouw een wederzijdse relatie op met relevante weblogs.
  • Platte linkruil heeft niet langer waarde. Link uit vrije beweging zonder dat je er wat voor terug vraagt. Je karma (of nee, je goede content) doet de rest.
  • SEO-resultaten behaal je niet meer alleen door technische trucjes, maar door content creatie van hoge kwaliteit.

Wat is er veranderd binnen social media?

  • Social media is niet langer een kanaal om enkel je eigen content (d.m.v. linkjes) te promoten. Gebruik social media om communicatie rond jouw content te bewerkstelligen. En op deze manier engagement met je volgers op te bouwen.
  • Spui niet op andere blogs en fora om genoeg backlinks op te bouwen, maar zorg dat je onderdeel wordt van een community van of rondom jouw niche.

Steek je hand op, ben jij al helemaal toe aan dit nieuwe online landschap?

Laura, 30-en-een-beetje. De drijvende kracht achter Blogaholic.nl, meisje 2.0 in hart en nieren en werkzaam in de online media. Dol op schrijven, uit eten gaan, fotograferen en reizen. Stiekem een enorme boekenwurm 1.0.

Reacties

reacties

Reacties4 reacties

  1. It was about time! Ik ben blij dat het landschap meer de richting op gaat van een inhoudsvolle community in plaats van – hoe ik het nu soms nog beschouw – het kuddelandschap zonder waardevolle content. Excuse my French, misschien een beetje drastisch om het zo te zeggen, maar het wordt eens tijd dat de bedrijven/bloggers die veel moeite doen voor unieke content de beloning krijgen die ze verdienen.

  2. Ik ben sinds kort pas bezig met SEO en ergens is het nog wat abracadabrera voor mij. Of ik toe ben aan deze vernieuwing. Ik denk het wel. Kopteksten ect maakte ik nog geen gebruik van -volgens mij-

  3. Met andere woorden: het algoritme van Google is een stuk slimmer geworden en stuurt mensen naar sites met inhoud waarnaar ze zoeken en niet naar sites die de meeste technische trucjes hebben toegepast en de meeste inkomende links hebben gekocht.
    Bij sociale media zie je juist het omgekeerde met gekochte Facebook-likes en -berichten en uitgelichte Twitter-berichten.

  4. Hoi laura.

    Dit was een goed artikel. Ook vandaag weer kom ik reacties in blogs tegen waarbij mensen alleen maarnhun website promoten in plaats van een inhoudelijke reactie te plaatsen en dat vind ik zo jammer en ook egoistisch. Ik hou van goede content. En vooral google heeft als levensdoel om mensen te helpen de beste gebruikerservaring te bieden. Dit door persoonlijke informatie te verzamelen. Een paar jaar geleden zag ik een documentaire van google waarin ze uitlegden hoe zij hun toekomst zien. En dat was om de beste service provider te worden ter wereld.

    Ik zeg dit omdat seo een onderdeel van is. Google wil simpelweg de beste informatie bieden bij zoekopdrachten. En je kunt allerlei seo trucjes toepassen maar als je dit doet voor google ipv je bezoeker, zul je op de lange termijn nooit gaan winnen.

    Groetjes
    Chris

Laat een reactie achter