Hoe je de Google Keyword Tool in kunt zetten om meer verkeer naar je blog te krijgen

5

“Focus je niet meer op zoekwoorden”, je hoort het dagelijks in de online marketing. Toch gebruik ik de Google Keyword Tool nog dagelijks. Inzicht in het zoekgedrag van surfers kan jou namelijk veel inzicht geven en helpen bij je redactionele planning. En tegelijk kan het je ook nog eens een hele lading aan extra verkeer opleveren. Wat wil je nog meer?

Neem nu dit artikel; de Google Keyword Tool staat ook wel bekend als de Google Keyword Planner, of op zijn Nederlands de Google Zoekwoord Planner. Maar waar zoeken Nederlandse surfers eigenlijk op, hoe noemen zij deze tool het meest? Een snelle uitdraai uit de Google Keyword Tool annex Keyword Planner annex Zoekwoord Planner leert mij dat het nog altijd de eerste naam is waarop het meest wordt gezocht. Aanzienlijk meer dan de andere twee opties. Die mensen wil ik dan toch van dienst zijn. Niet alleen om meer mensen op weg te helpen, maar ook om zo meer verkeer uit zoekmachines te krijgen op mijn blog. En wie weet wel nieuwe trouwe volgers aan me te binden.

Google Keyword Tool

Ben jij op deze manier op mijn blog terecht gekomen? Nou, zo makkelijk werkt het dus. Na ja, natuurlijk niet helemaal. Je moet wel een beetje verstand hebben van zoekmachine-optimalisatie (gelukkig schreef ik daar voldoende over). Maar als mijn start anders was geweest en ik Google Zoekwoord Planner had gebruikt, had je me misschien niet eens gevonden. Tijd om even in deze tool te duiken, zodat jij deze ook optimaal kunt benutten.

Wat is de Google Keyword Tool?

Google heeft heel wat gratis tools; o.a. Google Analytics, Google Search Console (voorheen bekend onder Webmaster Tools) en dus ook de Google Keyword Tool. Deze tool is gekoppeld aan Adwords en ook als je geen betaalde campagnes plaatst in Google (wat voor het gros van de bloggers geldt) kun je hier gebruik van maken.

De Google Keyword Tool is er om jou inzicht te geven in het zoekgedrag van surfers. Waar zoekt men op, hoe vaak, in welke periode van het jaar? Maar ook: op welke woorden heb je veel concurrentie? Deze data kan je gebruiken bij het bedenken van onderwerpen, bij het maken van je redactionele planning én het optimaliseren van je blog voor Google.

Aan de slag! Een stappenplan voor Google Keyword Tool

  1. Google Keyword ToolHeb jij een reeds actief Adwords-account ga dan naar de zoekwoordplanner als je ingelogd bent. Mocht je nog geen Adwords-account hebben, dan kun je deze gratis aanmaken. Na het aanmaken van je account dien je eenmalig een campagne te maken. Vul deze in voor bijvoorbeeld € 1,- per dag en activeer hem simpelweg niet. Google verlangt (of verlangde, het bedrijf past de eisen nog wel eens aan) dat je één campagne hebt aangemaakt alvorens je de Google Keyword Tool gratis kunt gaan gebruiken.
  2. Google Keyword Tool: zoekplannerStart je zoektocht met het invoeren van de keywords waar je inzicht in wilt kijken. In mijn geval betekende dit dat ik de drie zoekwoorden die ik hierboven noemde, wilde vergelijken. Deze kun je, zoals je op de printscreen ziet, gescheiden door een komma invoeren.
  3. Hoewel je bij deze zoekopdracht enorm veel kunt invullen, zijn er maar twee echt van belang en die vind je onder ‘targeting’. Hier kun je de locatie en de taal invoeren. Omdat ik mij richt op de Nederlandse doelgroep, voer ik Nederland en Nederlands in. Theoretisch zou ik als locatie ook België kunnen invoeren.
  4. Na het opvragen van ideeën (gebruik de blauwe knop) krijg je een overzicht zoals je ziet in mijn eerste printscreen: op welk zoekwoord wordt hoe vaak gezocht en hoe hoog is de concurrentie (en de €-tekens mag je negeren, dit is alleen interessant voor betaalde campagnes, ook wel SEA genoemd, Search Engine Advertising). Hoewel deze concurrentie binnen Adwords-campagnes is, kun je deze wel meenemen bij het bepalen voor welk zoekwoord jij gaat. Daarover later meer. Boven dit overzicht zie je twee stapjes ‘Advertentiegroepideeën’ en ‘Zoekwoordideeën’. Deze laatste kan enorm interessant zijn. Want wie weet zoeken mensen wel op heel andere dingen dan jij dacht. En wijk je af van je eerder bedachte zoekwoorden.

Hoe je de Google Keyword Tool nog meer kunt inzetten?

Bovenstaande voorbeeld is een concreet voorbeeld van hoe je de Google Keyword Tool kunt inzetten, maar er zijn natuurlijk meer opties. Ik schets een paar scenario’s voor je:

  • Gebruik het voor je redactionele planning. Kerst is een populair onderwerp en dat merk ik alleen al aan het verkeer op Like & Love (it!). De kerstartikelen scoren als een tierelier en in deze periode kan ik rekenen op veel meer verkeer. Toen ik dat in 2013 constateerde, wilde ik er in 2014 optimaal van profiteren. Maar wanneer beginnen Nederlanders met het oriënteren op kerst? In de Google Keyword Tool kun je zien hoe men zoekt over het jaar heen. Zoals je in het grafiekje ziet (deze wordt altijd getoond bij een zoekopdracht) zoeken we vanaf oktober (eind oktober in dit geval) op kerst-gerelateerde onderwerpen. Hoewel december de piek is, zou het zonde zijn om niet te profiteren van de toch nog ruim 120.000 zoekopdrachten in oktober en bijna 350.000 in november. Ik richt mijn redactionele planning hier dan ook op in afgelopen jaar en zal dat komend jaar weer doen.
    Google Keyword Tool: kerst
  • Doe inspiratie op met de Google Keyword Tool. Vorig jaar heb ik een flinke lading kerstartikelen geschreven. Like & Love (it!) is een breed platform en dus kan ik er veel kwijt. Ideeën voor kerstcadeautjes, DIY’s voor kerst, recepten voor kerst. Door alleen al het woord ‘Kerst’ in te voeren geeft de tool je heel wat suggesties van zoekwoorden. Mamabloggers doen er bijvoorbeeld goed aan om over kerst kleurplaten te schrijven, of over kerst knutselen en kerst spelletjes. Foodbloggers kunnen natuurlijk niet onder de kerst recepten uit. Ook daar wordt veel opgezocht. Je kunt hier zo ver ingaan als je zelf wilt; zoek bijvoorbeeld eens rondom kerstbomen en je zult erachter komen dat mensen zoeken op witte kerstbomen, mini kerstboom en versierde kerstboom. Daar kun je misschien wel wat mee als DIY blogger.
  • Leer je niche beter kennen. Als je een specifieke niche hebt dan kan het nog wel eens een uitdaging zijn om nieuwe onderwerpen te verzinnen. Ook ik heb dat regelmatig met Blogaholic. Ik heb al zoveel uitgelegd, waar hebben mensen nog meer behoefte aan? Nou, datgene waar ze op zoeken… En dankzij de Google Keyword Tool weet ik dus dat bloggend Nederland o.a. zoekt op geld verdienen met bloggen, WordPress blog, blog beginnen en blogtips.

Extra tips!

  • Maak je zoekopdracht specifiek genoeg. Soms zoek je op een bepaald keyword en krijg je zoekwoorden die wel relevant zijn, maar voor jou niet van toepassing. Je kunt dit concreter maken door je zoekopdracht specifieker te maken. Zo zocht ik laatst op winterzon en gaf Google o.a. de suggesties last minute vakantie, goedkoop vakantie boeken en budget vakantie. Omdat ik echt op zoek was naar combinaties met winterzon heb ik in de linkerkolom een aanpassing gedaan. Bij ‘zoekwoorden om op te nemen’ heb ik winterzon ingevuld. Nu vond ik wel wat ik zocht.
  • Staar je niet blind op zoekvolume. Als je meerdere zoekwoorden vergelijkt in de Google Keywoord Tool is het aantrekkelijk om voor het zoekwoord te gaan met het hoogste volume. Staar je hier niet blind op; als je een keyword hebt met minder volume, maar ook met lagere concurrentie kan dit je nog wel eens meer verkeer opleveren. Hoe hoger de concurrentie hoe moeilijker het namelijk is om hoge ogen te gooien in de zoekmachines.

Tot zover mijn handleiding voor de Google Keyword Tool. Mocht je nog aanvullende vragen hebben, schroom dan niet deze hieronder te stellen.

Laura, 30-en-een-beetje. De drijvende kracht achter Blogaholic.nl, meisje 2.0 in hart en nieren en werkzaam in de online media. Dol op schrijven, uit eten gaan, fotograferen en reizen. Stiekem een enorme boekenwurm 1.0.

Reacties

reacties

Reacties5 reacties

  1. Ja, deze heb ik in het verleden al eens gebruikt en later niet meer naar om gekeken. Ik ga het toch wat vaker proberen al heeft het niet altijd zin, met bijvoorbeeld een nagellak swatch. Vaak is het toch eerst het merk en dan de naam, en dat doe ik altijd al als titel.

    • Voor de inzet van Google Adwords moet je altijd betalen; dit zijn nl advertenties binnen Google. Echter, onderdeel van het systeem waarmee je deze campagnes opzet is de Google Keyword Tool. Om deze te doorlopen dien je eerst ‘klant’ bij Google te zijn en dus een campagne aan te maken en je factuurgegevens in te voeren. Als je die campagne echter direct stopt is er niets aan de hand en kun je daarna gewoon de Keyword Tool gebruiken.

      • Op dit punt liep ik dus vast! Ik dacht dat ik iets fout deed en begon al te vloeken op Google 😉 maar dan ga ik toch maar zo’n campagne aanmaken (en meteen weer stopzetten). Heel erg bedankt weer voor je heldere uitleg!

Laat een reactie achter