13 tips waarmee ook jij pakkende titels maakt

3

Erken de kracht van pakkende titels! Als jij geen pakkende titel schrijft kun je het vergeten. Vanuit social media zal niemand klikken en ook in alle Google-resultaten val je niet op. Maar wanneer werkt iets en wat zijn pakkende titels?

Een titel is smaakgebonden. Waar jij door wordt getriggered, zal bij een ander in zijn tijdlijn niet eens opvallen. Toch kom je een heel eind als onderstaande tips voor pakkende titels ter harte neemt. Kom maar op met die bezoekers!

Pakkende titels: dit werkt!

  1. Lijstjes, lijstjes en nog eens lijstjes. We zijn dol op lijstjes, deze zijn makkelijk te scannen, en dat is wat we willen. We moeten al zoveel informatie op een dag tot ons nemen. Dan graag snel! Maar ook als het aankomend op pakkende titels scoren de lijstjes goed. Bij Like & Love (it!) zijn we afgelopen jaar een 9x-serie begonnen, zoals ‘9x verrassende recepten met boerenkool’. Deze artikelen worden bovengemiddeld geliked én gedeeld. Nog sterker zijn lijstjes met het woord ‘tips’. Bijvoorbeeld ‘8 tips om je zoekmachine verkeer te verdubbelen’.
  2. Noem getallen in je titel. Of het nu gaat om een lijstje (15 tips) of tijdsbestek (binnen een jaar), cijfers werken altijd blijkt uit onderzoek.
  3. Stel (persoonlijke) vragen. Mensen willen zich aangesproken voelen, ze willen herkenning. Als ik in de titel zet ‘Heb jij ook te weinig bezoekers op je blog?’ dan spreek ik direct een grote groep mensen aan die met dit probleem kampen. Let er op dat je de bezoeker direct aanspreekt met een ‘jij’. ‘Welke zeven type bloggers zijn er?’ spreekt duidelijk minder aan dan de vraag ‘Wat voor type blogger ben jij?’.
  4. Waarom niet ook meteen het antwoord geven? Heb jij ook te weinig bezoekers op je blog? Zo krijg je er meer!’ zet doorgaans direct aan tot actie bij de lezer.
  5. Onthul geheimen. We willen graag alles weten. Zeker de dingen die andere mensen misschien wel niet weten. Titels als ‘Wat jij nog niet wist over zoekmachine optimalisatie’, ‘De echte waarheid achter het Google algoritme’, ‘Het grootste geheim van niche blogs’.
  6. Los een probleem op. Mensen worden graag op weg geholpen bij problemen waar ze stapelgek van worden. Los ze op in je titel. Enkele voorbeelden? ‘Hoe je eindelijk de vindbaarheid van je blog verbetert’ of ‘Maak nooit meer fouten in je teksten’.
  7. Raar maar waar, bangmakerij, ironie en negativiteit werkt. Wees dus niet bang om negatieve koppen te gebruiken. ‘Waarom je blogverkeer in kan storten als je stopt met social media’ of ’10 valkuilen waar elke blogger mee te maken heeft’. Met de Nederlandse zeik-mentaliteit spreek je hier wel degelijk mensen mee aan. Evenals een kop als ‘Hoe jaag je een bezoeker van je website’ of ’20 manieren om snel van je bezoekers af te komen’.
  8. Hoe werkt. Zou jij niet direct beginnen te lezen als je een kop als ‘Hoe je binnen een jaar kunt leven van je blog’ of ‘Hoe je meer bezoekers krijgt dan je collega-reisblogger’ tegenkomt? Door het zo concreet mogelijk te maken (noem cijfers of tijdsbestek bijvoorbeeld) maak je hem nog sterker. Een goede variant op hoe is overigens Zo. ‘Zo krijg je meer bezoekers dan je collega-reisbloggers’ of ‘Zo verdien je binnen een jaar geld met je blog’ werken net zo goed! Ook woorden als dit en deze maken een titel pakkender: ‘Dit werkt wel als je meer bezoekers wilt’ of ‘Met deze tips verdubbel je je verkeer’.
  9. In de huidige maatschappij, waar men sneller te druk is dan teveel tijd over hebben, willen we graag alles snelmoeiteloos of gemakkelijk. Maak gebruik van deze kennis door deze woorden toe te voegen aan je koppen.
  10. Commanderen werkt. Waar we in het dagelijks leven niet altijd blij worden van commando’s zet dit in titels wel degelijk tot actie aan. ‘Schrijf de beste blogartikelen in 10 minuten’, ‘Word expert op het gebied van zoekmachine optimalisatie’.
  11. Gebruik de overtreffende trap. Wat dacht je van een artikel met de titel ‘De allerbeste blogtitels van 2014’? Zou jij niet meteen geklikt hebben?
  12. Versterk je titel met bijvoeglijke naamwoorden. ‘Deze 20 vreemde blogs moet je zien’. Of wat dacht je van ‘Moeiteloos elke dag bloggen’? en ‘De beste gratis WordPress-templates’?
  13. Seks in de kop werkt. Toegegeven: hij moet bij je doelgroep passen, daarom staat hij helemaal onderaan. Maar test het eens, waar mogelijk, en je zult versteld staan.

Nog meer voorbeelden van pakkende titels

  • 22 manieren om jouw blog naar ongekende hoogte te laten stijgen
  • 5 type bloggers: welke ben jij?
  • Hoe je in 5 stappen een blogexpert wordt
  • De échte waarheid achter het Google algoritme
  • Hoe je binnen 3 maanden 1.000 Facebook-volgers krijgt
  • 88 do’s & don’ts als reisblogger
  • Zo krijg je wél meer bezoekers naar je blog
  • 10 fouten die elke blogger maakt (ja, ook jij!)
  • De allerbeste WordPress-themes voor boekenbloggers

Oh en dit lijstje geeft genoeg inspiratie om de komende tijd zelf met deze onderwerpen aan de slag te gaan. Benieuwd naar de artikelen? Volg ons via Facebook of Twitter en je ziet deze pakkende titels vanzelf voorbij komen.

Kies zorgvuldig

Staar je niet blindeling op bovenstaande voorbeelden & tips. Wat bij de ene blog past, past misschien helemaal niet bij jouw blog, of bij wie jij bent. Houd je eigen doel, ambities & wensen voor ogen, maar vooral ook de verwachtingen van je bezoekers. En laten we Google niet vergeten. Google is dol op korte koppen, en laat daarnaast de eerste woorden van een kop zwaarder wegen dan de laatste woorden. Ook hier moet je rekening mee houden bij het bedenken van pakkende titels. Last but not least: voorkom een overkill. Probeer niet alle tips in één titel te combineren (twee mag) en gebruik niet bij elk artikel dezelfde variant.

Mocht je zelf nog gouden tips voor pakkende titels hebben, laat ze dan hieronder weten. Ook succesvolle voorbeelden zijn welkom!

P.S. Het lastigste van dit artikel: een goede pakkende titel verzinnen. Zoals die van Saskia de Laat, die eerder over dit onderwerp schreef. Om jaloers op te worden!

Laura, 30-en-een-beetje. De drijvende kracht achter Blogaholic.nl, meisje 2.0 in hart en nieren en werkzaam in de online media. Dol op schrijven, uit eten gaan, fotograferen en reizen. Stiekem een enorme boekenwurm 1.0.

Reacties

reacties

Reacties3 reacties

  1. Leuke site! Wel een tipje: bij tip 6 over de pakkende titels staat een schrijffout, nl ‘verbeterd’ ipv ‘verbetert’…

    • Dank voor je input, Miranda! Vanwege blindheid voor eigen teksten, denk dat veel bloggers dat herkennen, heb ik bewust deze post door twee mensen nagelezen. Die is er dus mooi doorheen geglipt. Hij is nu aangepast 🙂

  2. Wederom een goed artikel. Het viel mij idd op dat als je de titel prikkelen of scherzinnig maakt, mensen eerder klikken. Ik had ooit 2 artikelen geplaatst met exact dezelfde inhoud, behalve de titel niet. De ‘negatieve’ link scoorde beter

Laat een reactie achter