Meta descriptions én -titles: waarom deze belangrijker zijn dan je denkt

13

Het wordt vaak een klein beetje over het hoofd gezien bij zoekmachine-optimalisatie: meta descriptions en -titles. Tijd om daar verandering in te brengen & je uit te leggen waarom je deze net iets meer aandacht zou moeten geven.

Wat is een meta description & waarvoor dient deze?

De meta description is kortgezegd een stukje code op een pagina die uitlegt waarover deze specifieke pagina gaat. Je kunt deze, mits je hem goed doorvoert op elke pagina, altijd terugvinden in je code. Hieronder zie je een voorbeeld van een artikel dat ik recent schreef over de invloed van bloggers op koopgedrag van hun lezers.
Waarom een goede meta description belangrijk is
Wat dit stukje code doet? Deze zorgt ervoor dat jouw bezoeker de juiste informatie voorgeschoteld krijgt binnen Google, dat deze direct kan zien waar jouw pagina over gaat. Bovenstaande code zorgt bijvoorbeeld voor onderstaand resultaat in Google. Deze meta description komt overigens niet alleen terug in Google, maar zal ook tevoorschijn komen zodra je een link op Facebook post of een van jouw plaatjes van de betreffende pagina’s gepind wordt op Pinterest. Ook die voorbeelden vind je hieronder.Waarom meta descriptions zo belangrijk zijn

Waar je bij Pinterest geen titel ziet, zie je die bij Google en Facebook wel. Misschien overbodig te zeggen: dit is dus de meta title. En die is niet zo belangrijk als de meta description.

Waarom de meta description zo belangrijk is

In tegenstelling tot wat veel mensen denken – want waarom voer je de meta description anders in in de SEO-plugin van Yoast? – heeft deze geen invloed op je ranking. Zoals Google zelf aangeeft. Ze gebruiken de meta description om aan de gebruiker de juiste informatie te tonen, maar ze tellen deze niet mee in de ranking.

Waarom is deze dan wel zo belangrijk? Een goede vraag, met een heel simpel antwoord. Het kan je meer clicks vanuit de zoekmachines opleveren. Als je meer verkeer wilt uit zoekmachines zijn er eigenlijk twee factoren waar je rekening mee moet houden:

  1. Ranking. Hoe hoog komen jouw pagina’s in de zoekmachines?
  2. Klikgedrag. Hoeveel mensen die jouw website zien in het zoekresultaat gaan naar jouw website?

Hoog scoren is leuk, en je zal er ongetwijfeld een glimlach van op je gezicht krijgen als je bovenaan bij een zoekopdracht verschijnt. Maar als er niemand klikt wat heb je er dan aan? Noppes, nada, niente. Door het bewust bezig te zijn met jouw ‘onderschrift’ in Google, zoals ik de meta descriptions vaak noem, kun je inspelen op datgene waar jouw bezoekers vraagstukken over hebben. Zorg dus dat hier altijd een minstens net zo pakkende tekst staat als je kop.

Waar pas je je meta descriptions aan?

De ideale plugin om invloed uit te oefenen op je meta description en -title is de eerdergenoemde SEO-plugin van Yoast. Zodra je deze hebt geïnstalleerd kun je bij elke post en pagina zelf de meta description en -title bepalen. Let er op dat je deze ook specifiek op die bewuste pagina of dat ene artikel afstemt, ga geen algemene meta description voor je website schrijven (alleen op de homepage!). Hieronder vind je een voorbeeld van het artikel over productief bloggen:

Waarom meta descriptions belangrijk zijn

Google’s eigenwijsheid

Dat jij je meta- en titledescription goed hebt ingevoerd, betekent niet dat Google deze ook altijd toont zoals jij deze hebt opgegeven. Google kijkt naar waar op wordt gezocht en kan – waar zij dat nodig achten – een ander stukje tekst van de pagina tonen. Een stukje tekst waarvan zij denken dat deze beter aansluit en waardoor men sneller zal klikken. Het invullen van Yoast betekent dus niet dat de door jou ingevulde tekst ook altijd wordt getoond.

Gebruik geen meta-tags

Waarschijnlijk heb je het al goed ingesteld staan als je de Yoast-plugin onlangs hebt geïnstalleerd, maar check het voor de zekerheid even… Van oudsher was het namelijk gebruikelijk om naast de meta description & title ook nog meta tags in te voeren. Google heeft dit inmiddels laten varen, meta tags tellen niet meer mee in je ranking. Sterker nog: als jij je meta tags vol stopt met keywords, kun je hierop afgestraft worden. Zorg dus dat deze optie uit staat in Yoast.

Maakte jij al optimaal gebruik van de meta descriptions of was het bij ook een ondergeschoven kindje?

Laura, 30-en-een-beetje. De drijvende kracht achter Blogaholic.nl, meisje 2.0 in hart en nieren en werkzaam in de online media. Dol op schrijven, uit eten gaan, fotograferen en reizen. Stiekem een enorme boekenwurm 1.0.

Reacties

reacties

Reacties13 reacties

  1. Bedankt voor deze heldere uitleg. Het hele woord Meta was bij mij eerst één groot vraagteken, maar nu snap ik het. Ik ga er zeker meer mee doen!

  2. Super informatieve en leuke site, mijn complimenten! Ik ben nu een paar weken aan het bloggen en kan wel wat tips gebruiken, maar de meeste sites over bloggen zijn oersaai. Ben blij dat ik jouw blog heb gevonden 🙂

    Greetz!

  3. Wat een handig artikel, thanks. Ik vul de meta description wel altijd in, maar ik mag daar wel eens meer aandacht aan gaan besteden zie ik. Die van jou zijn goed!

    • Das lastig zeggen zonder verdere info. Je focus keyword moet in elk geval overal in terugkomen, ook in de rest van je content. En exact hetzelfde. Afwijkingen van het woord, tussenvoegsels etc ziet Yoast niet.

  4. Handig artikel! Ik heb een Joomla website en dus ook de optie om de omschrijving in te vullen. Werk nog niet met keywords. Ik vertel gewoon mijn verhaal. Wel iets om in de toekomst bij stil te staan en overal toe te passen.

  5. Handige tips! Vraagje: Hoe kun je zorgen dat als iemand de naam van je blog invult op Google, je de metadescription van de pagina krijgt met een beschrijving waar het blog over gaat? Ik ben sinds een paar dagen online met mijn nieuwe blog, maar als je die op google zoekt, krijg je de metadescription van een van mijn artikelen…

    • Heb je de SEO plugin van Yoast gedownload? Hiermee kun je op paginaniveau metadescriptions invullen. Let wel: Google is soms eigenwijs en maakt er dan zelf alsnog wat anders van.

Laat een reactie achter