Linkbuilding & hoe je een natuurlijk linkprofiel creëert

4

Linkbuilding: lange tijd was het een belangrijk, zo niet het belangrijkste deel van zoekmachine optimalisatie. Maar sinds de penquin update van Google is er veel veranderd. Het traditionele linkbuilden is not done, natuurlijke linkprofielen zijn een must. Hoe dit precies zit, lees je in dit artikel.

Wat is linkbuilding?

Linkbuilding is niets meer en minder dan het verzamelen van links naar je website. Het doel: een hogere ranking krijgen voor Google en zo hoger scoren in de zoekmachines. Maar dat betekent niet dat je zomaar alle links naar je website moet willen hebben. Of zelfs maar alle links vanaf je websites wilt plaatsen naar alle websites. Linkbuilding is nog net geen hogere wiskunde, maar het is zeker iets waar je bewust mee om moet gaan.

De rol van Google Penquin

Google Penquin: de weg naar een natuurlijk linkprofielGoogle heeft eens in de zoveel tijd een update van hun algoritme. De laatste was de Hummingbird update, maar in 2012 kwamen ze met de Penquin update. Een update die de gemoederen bezig hield…

Tot aan dat moment kon je zoekresultaten enorm beïnvloeden door te zorgen dat je zoveel mogelijk linkjes had naar je website, met de juiste keywords. Ongeacht op welke websites deze stonden, het hoefde niet eens relevante pagina’s te zijn.

Na de komst van het Penquin-algoritme daalde het zoekmachine verkeer van websites die een dergelijk onnatuurlijk linkprofiel hadden opgebouwd enorm. In het laatste kwartaal van 2014 heeft Google dit algoritme ververst en blijkt dit weer negatief te werken als je een onnatuurlijk linkprofiel hebt. Tijd om een natuurlijk linkprofiel op te bouwen.

Hoe bouw je een natuurlijk linkprofiel op?

  • Verdien backlinks, vraag er niet om. Je mag eigenaren van andere websites, in dezelfde doelgroep (want relevant) bewust wijzen op jouw (goede) content. Als zij het met je eens zijn, zullen ze met liefde een link plaatsen naar jouw artikelen. Omdat zij het óók toegevoegde waarde vinden voor hun doelgroep vinden. Hiermee vraag je niet om backlinks, je verdient ze. Door je goede content. Ook wel link earning genoemd tegenwoordig. Wie is Google dan om te vinden dat het niet past?
  • Zorg voor variatie. Creëer backlinks niet alleen op andere blogs, maar denk hierbij ook aan vermeldingen op social media en fora. Maar de variatie zit hem niet alleen in bronnen, maar ook de pagerank. Hoewel websites met een lagere pagerank wel degelijk minder waarde hebben, zal Google er vraagtekens bij zetten als je alleen maar links ontvangt van websites met een hoge pagerank. Bij een afwisseling van pagerank houd je een natuurlijk linkprofiel.
  • Zorg voor links naar de meest relevante pagina. Hoewel een pagina waardevoller wordt naarmate je meer links krijgt op een pagina, en deze waarde ook weer wordt verdeeld over onderliggende pagina’s, zou je denken dat een link naar de homepage het meest waardevol is. Mis! Schrijf jij binnenkort een artikel over linkbuilding en wil je graag refereren aan dit artikel, zorg dan – voor zowel jouw bezoeker als mijn linkprofiel – dat je verwijst naar de deeplink van dit artikel en niet naar de homepage. Wil je refereren aan de leuke blogtips van Blogaholic.nl dan is de homepage uiteraard wel relevant.
  • Bouw je linkprofiel langzaam op. Als jij ineens een enorme piek hebt in links naar je website dan is dit voor Google een teken dat je actief bezig bent met linkbuilding en dat dit wel eens onnatuurlijk verloopt. Zeker als dit op een nieuw domein gebeurt. Bouw een linkprofiel daarom langzaam op, benader niet in één keer 50 websites waar je mee wilt samenwerken. En houd voor ogen: lever tien relevante en kwalitatieve links dan vijftig slechte links.

Linkbuilding: welke externe links wil je niet?

  • Backlinks van irrelevante & malafide websites. Natuurlijk heb je niet altijd invloed op wie er naar je linkt, maar liever wil je niet op onnatuurlijke link-websites staan. Focus je hier dus zeker niet op én als ze door een ander worden geplaatst, ben je vrij te vragen of ze deze verwijderen (of een no follow willen toevoegen).
  • Backlinks met verkeerde anchorteksten (de clickable tekst, die voor de gebruiker zichtbaar is). Wanneer backlinks naar jouw website te veel keywords bevatten, kan Penquin je hier op afstraffen. Als alle backlinks naar Blogaholic.nl een anchortekst met ‘Blogtips’ bevatten, dan kan dat negatief werken. Feitelijk kun je dus het beste zorgen dat de plaatser van de links naar jouw website gewoon zelf beslist hoe hij dit mee wil geven. Dan blijft het natuurlijk! Let op: anchorteksten van interne links (binnen je eigen website) spelen hierbij geen rol.
  • Zorg ervoor dat dat een link niet lijkt op een samenwerking of afspraak. Word jij in een extern artikel drie of vier keer genoemd met een link naar je website dan kan Google dit zien als een samenwerking en dus als commerciële links. Ook als het drie andere deeplinks zijn. Ga je een dergelijke, soms zelfs redactionele, samenwerking aan zorg dan dat er één follow link is en de rest van de links voorzien zijn van een no follow.

Let ook op de externe links die je zelf plaatst

Het is lastig invloed uitoefenen op externe links die andere mensen naar jouw website plaatsen. Je weet nu in elk geval wel waar de focus op moet liggen en hoe je partijen met de juiste informatie kunt benaderen als je de link liever niet hebt, of andere anchorteksten wilt. Of wanneer je een samenwerking aan gaat met andere websites.

Meer invloed heb je op de externe links die je zelf aanmaakt. Ook deze links hebben invloed op jouw positie voor Google. En omdat Google weet dat je hier meer invloed op hebt, zul je hier juist sneller op worden afgerekend. Waar Google je o.a. op af kan rekenen:

  • Pas op met linken tussen je eigen websites. Elke website heeft een IP-adres, welke vertelt waar de bezoeker of server zich bevindt. Ook jouw websites hebben een IP-adres en afhankelijk van je hostingpartij kunnen jouw websites hetzelfde IP-adres hebben. Google herkent het dan dus als jij oeverloos van je ene naar je andere website linkt. En kan dit zien als het onnatuurlijk opbouwen van een linkprofiel. Wil je het wel omdat de bezoeker er echt wat aan heeft, voeg dan de eerder genoemde no follow toe.
  • Link niet naar onbetrouwbare websites. En met onbetrouwbaar bedoelen we geen websites waar illegale content staat of die gehackt zijn, maar websites die aan bad neighborhood linking doen, ofwel: puur linken om andere websites te helpen aan een hogere ranking.
  • Gebruik op de juiste plekken een no follow link. Eerder kon je hier een artikel lezen over no follow links. Google wordt er blij van als jij op de juiste manier doorgeeft wanneer een link geen linkwaarde toegevoegd mag krijgen omdat deze bijvoorbeeld commercieel is. En Google wil je graag blij houden!

Linkbuilding: het blijft een vak apart & een flinke uitdaging. Maar zo weet je in elk geval hoe je een natuurlijk linkprofiel kunt beïnvloeden. Succes!

Laura, 30-en-een-beetje. De drijvende kracht achter Blogaholic.nl, meisje 2.0 in hart en nieren en werkzaam in de online media. Dol op schrijven, uit eten gaan, fotograferen en reizen. Stiekem een enorme boekenwurm 1.0.

Reacties

reacties

Reacties4 reacties

  1. Handig! Volgens mij zijn zelfs niet eens alle bedrijven hiervan op de hoogte. Ik kreeg laatst de vraag of ik een review wilde schrijven met wel 4 linkjes erin die niet eens iets met het te reviewen product te maken hadden.. Duidelijk dat ze gewoon linkbuilding wilden in ruil voor een simpel product waar zij zelf alleen maar een inkoopprijs voor hadden neergelegd. Als ze nou eens wisten dat Google hier zo doorheen prikt.. Ook goed voor bloggers om te weten dat dit hun eigen positie in google kan schaden.

  2. bedrijven weten zelf ook niet meer hoe en wat etc … Die updates die google doet zijn voor hun ook steeds erg lastig en sommige bdrijven lopen enorm achter de feiten aan 🙂

    Maar deze tips zijn wel handig , dank je voor het delen.

Laat een reactie achter