Mijn liefde voor SEO

0

SEO, als ik mijn moeder deze term noem, kijkt ze me ongetwijfeld aan met grote ogen. Toen zij mijn leeftijd had was er nog geen internet, laat staan dat er zoekmachines waren. Maar anno 2014 is deze term niet meer weg te denken als je je bezig houdt met websites en bloggen.

Wat is SEO?

Voor wie er bij de term SEO nog geen belletje gaat rinkelen even een korte uitleg:

SEO staat voor search engine optimization, ofwel zoekmachine optimalisatie. Dit zijn activiteiten die er aan bijdragen dat jouw website hoger scoort in de organische (let op: niet de betaalde) zoekresultaten in zoekmachines als Google. In tegenstelling tot SEA (search engine advertising) kost dit geen geld, behalve investering in je kennis en vooral tijd.

Hoe ik verliefd werd op de magische wereld van zoekmachine-optimalisatie?

Ik heb de laatste vijf jaar een grote liefde ontwikkeld voor online marketing, en in het bijzonder voor SEO-marketing. Toen ik 12 jaar geleden begon bij Nederlands’ grootste uitgever was ‘online’ nog heel klein, specialisten had je er niet. Alles draaide om content schrijven (leuke content voor de bezoeker, niet voor de zoekmachine), fora en banners verkopen. Anno 2013 ben je geen internetredacteur meer, je bent een productmanager met tal van specialisten om je heen.

Het waren deze specialisten die mij voor het eerst meenamen in de wereld van SEO. In mijn rol en met de techniek die ik toen gebruikte, kon ik er weinig mee en het kwartje viel niet heel erg. Totdat ik mijn eigen fotografiebedrijf startte, mijn eigen websites bouwde en meer klanten wilde. Anno 2014 komt 80% van mijn klanten bij mij doordat ze via Google op zoek gingen naar een fotograaf.

En ik? Ik werd verliefd, op SEO. Elk project wat ik kan oppakken met maar een beetje SEO gaat mijn hart wel een stukje sneller van kloppen. Mijn liefde gaat zo ver dat ik mijn fotografie-concullega’s 1-op-1 op weg help met de vindbaarheid van hun website. Of dat ik al jaren zoekwoordonderzoek deed voor als ik ooit een blog over bloggen zou hebben (nu!). Ik screen blogs van collega-bloggers na en verbaas me dan over kansen die men laat liggen op het gebied van zoekmachine-optimalisatie. Zonde, je wilt toch dat jouw artikelen zoveel mogelijk worden gelezen?

Deze bloggers wil ik graag op weg helpen. Want hoewel SEO de stempel heeft dat het ten koste gaat van je teksten en je creativiteit, ben ik van mening dat je er juist creatiever door wordt. En je veel meer kunt bereiken als je hier een goede strategie achter hebt. De komende tijd zal ik dus meer aandacht besteden aan de wondere wereld van zoekmachinemarketing.

Heb je nu al vragen op het gebied van SEO, dan mag je ze natuurlijk altijd stellen. Al is het alleen maar om mij op weg te helpen bij het uitvinden wat voor jullie het meest belangrijk is.

Laura, 30-en-een-beetje. De drijvende kracht achter Blogaholic.nl, meisje 2.0 in hart en nieren en werkzaam in de online media. Dol op schrijven, uit eten gaan, fotograferen en reizen. Stiekem een enorme boekenwurm 1.0.

Reacties

reacties

Laat een reactie achter