Vast een bekende ergernis: je wilt naar een website vanuit Google en je komt uit op een pagina die niet meer bestaat. Je krijgt een vriendelijke, soms wat minder vriendelijke, melding dat de website niet meer bestaat. Los van het feit dat het niet geheel gebruikersvriendelijk is, is het ook nog eens schadelijk voor de zoekmachine optimalisatie waar je juist zo druk mee bezig bent.
404-fouten voorkomen: waarom?
Wanneer jouw bezoeker een pagina aanvraagt die niet bestaat, retourneert de server een 404-fout. Dit betekent dat de website niet meer bestaat. Heel kort door de bocht denkt Google dan ook: “Hey, je bestaat niet meer, dan hoef ik je ook niet te indexeren”. Geen probleem, want het brengt ook geen schade toe zou je zeggen. Nee, maar je laat wel een kans onbenut… Waarom? Laten we eerst eens kijken naar hoe 404-fouten ontstaat.
Hoe ontstaan 404-fouten?
Stel: je bent enthousiast geworden door alle artikelen die hier staan over zoekmachine-optimalisatie en gaat (over)enthousiast aan de slag. Het kan maar zo voorkomen dat je dan ook de URL van één van je artikelen moet wijzigen, omdat je URL te lang blijkt te zij of bijv. je focus keywords er niet in voorkomen. Je wijzigt de naam van een pagina of categorie. Google kent echter nog de oude URL en er zijn ongetwijfeld ook andere websites die naar de oude URL hebben gelinkt. Daar gaat het dus mis… Welkom 404-fouten!
Help Google op weg! Door het aanmaken van een redirect vertel je Google dat pagina X van URL is veranderd. Je voert de nieuwe URL in. Op het moment dat Google de volgende keer jouw website bezoekt, zal hij zien dat hij deze URL moet wijzigen. Hij geeft de waarde die de oude pagina had automatisch door aan de nieuwe. Bezoekers komen niet meer op een foutpagina, niet vanuit Google, maar ook niet vanuit andere websites. Een stuk gebruikersvriendelijker!
Let op! Soms kies je ervoor om oude pagina’s of artikelen te verwijderen, omdat deze niet meer relevant zijn of verouderd bijvoorbeeld. Ga deze URL’s niet allemaal verwijzen naar de homepage. Verwijs naar een relevante pagina over hetzelfde onderwerp. Google zal alleen dan jouw redirect als waardevol zien.
Hoe maak je redirects aan?
Als je URL’s hebt veranderd, wil je geen 404 fouten vertonen aan bezoekers. Maar als je toch een 404-pagina toont (en het zal je altijd een keer overkomen en je monitort het echt niet elke dag), zorg dan dat deze in elk geval gebruikersvriendelijk is en duidelijkheid en suggesties biedt, zoals de 404-pagina van Blogaholic.nl. Dat even terzijde. Beter is het om een 301-redirect in te voeren. De 301 betekent voor Google permanently moved en Google weet dat de URL die zij reeds geïndexeerd hebben moet veranderen.
Deze redirects kun je eenvoudig invoeren via plugins, die er in overvloed aanwezig zijn voor WordPress. In de afgelopen jaren heb ik er heel wat getest en ik kom steeds terug een favoriet: Redirection. Ze werken allebei eenvoudig en op dezelfde manier: voor de oude URL in en de nieuwe en geef aan dat het om een 301 gaat. Een kind kan de was doen.
Monitor je redirects
Toegegeven: als je druk bent met zoekmachine optimalisatie vergeet je nog wel eens dat je een URL hebt gewijzigd. En al helemaal om een redirect aan te maken. Gelukkig is daar de Google Webmaster Tool. Deze handige tool geeft je niet alleen inzicht in jouw zichtbaarheid binnen Google, je kunt er ook volgen hoe vaak, wanneer en hoeveel Google crawl van je website. En ook welke fouten hij tegenkomt. Via ‘Crawl errors’ kun je direct zien welke URL’s een foutmelding terug krijgen. Verwijs deze URL’s via de plugin naar de juiste URL en geef in de Google Webmaster Tool per link aan dat je deze hebt opgelost.
De Google Webmaster Tool moet je wel even activeren voor je website, mocht je dat nog niet gedaan hebben. Je kunt je aanmelden met je Google account (die waar je je ook bij Google Analytics mee hebt, hoef je niet steeds in- en uit te loggen), je website opgeven en daarna verifiëren. Binnen 1 á 2 dagen zul je de eerste informatie kunnen vinden in de tool.
Succes met het voorkomen van 404-fouten. Dat moet wel lukken toch?
Reacties
Reacties5 reacties
Grappig … maar ik ik heb zonet op jouw blog een 404 gehad( in het artikel over gesponsorde posts en welk bedrag bedrage daarvoor moet vragen)
He Annelyse, vanuit een RSS-reader of niet? Om de een of andere reden is deze post al in de RSS-reader verschenen (in elk geval bij Bloglovin’ en daar gaat ‘ie niet weg) terwijl het artikel pas morgen live gaat (zoek nog uit hoe het komt). Morgen komt daar dus een redirect (want dan heb ik een relevante redirect). Dank voor je oplettendheid!
Maar geen één website is ooit 404-loos hoor (en in dit artikel zit er expres één verstopt, die al gezien?), maar het is wel handig om deze zoveel mogelijk te voorkomen. Gebeurt het dan toch een keer, zorg dan dat je een 404-pagina hebt die niet enkel zegt dat de pagina niet is gevonden.
Ik gebruik ook nog wel eens Screaming Frog om te checken op 404 fouten. Gelukkig kunnen ze geen kwaad voor je seo, maar ik vind het zelf toch altijd een beetje klungelig staan.
Ik gebruik de plugin ‘broken link checker’. Erg handig om 404’s te voorkomen!
Klopt! (Zie https://www.blogaholic.nl/wordpress/broken-links-plugin-404-fouten/) Maar daar pak je niet alles mee, want die kijkt alleen op je eigen website.
Stel dat website X naar een pagina van jou verwijst die niet meer bestaat dan wil Google die indexeren maar komt steeds op een 404 uit. Broken link checker ziet die niet, omdat die linkjes elders staan. Deze kun je dus monitoren in de Google Webmaster Tool en met de redirect-plugin goed doorverwijzen.