Alles over het nut van zoekwoordonderzoek

9

Hoewel de focus bij Google steeds meer op kwalitatieve content komt te liggen dan op het optimaliseren aan de hand van zoekwoorden, kan zoekwoordonderzoek nog steeds een toegevoegde waarde hebben bij het schrijven van teksten. Waarom? Lees alles over zoekwoordonderzoek en de voordelen hiervan.

Op SocialMedia las ik onlangs het volgende in een artikel over de trends van 2015:

SEO is dood! Copywriters kennen de regels van het online spel én leveren kwaliteit. No shortcuts. No quick wins. Sinds de laatste updates van Google moet je een plek in Google verdienen op basis van kwaliteit en de strategie zal een belangrijkere rol daarin spelen dan de tricks van SEO-goeroes. En nu online marketing volwassen wordt, komt er rust in online marketing.

Wat mij betreft is SEO niet dood, er is wel een nieuwe vorm van SEO ontstaan, die veel meer bevat dan enkel tekst optimaliseren zoals je vroeger deed. Toen focuste je je puur op één zoekwoord, eentje waarop je gegarandeerd hoog zou scoren. Voor het schrijven van een artikel deed je een analyse van mogelijke zoekwoorden en daarna ging je je artikel zo schrijven dat je gevonden werd op dit zoekwoord. Een leuk & vaak ook nog lucratief spelletje.

De laatste jaren heeft Google haar algoritme echter dusdanig aangepast dat je niet meer ‘even’ op een zoekwoord scoort. Google wil namelijk vooral dat de Google-gebruiker vindt wat hij zoekt, en sinds de Hummingbird-update lijkt Google het ook steeds beter te snappen. Google kijkt naar de volledige context van de bezoeker (zoals locatie en eerder surfgedrag) en niet alleen de zoekterm.

Waarom ik nog steeds zoekwoorden analyses doe

Maar als ik naar de kwaliteit van content kijk (en goede content is juist in de nieuwe vorm van SEO heel belangrijk) dan is het nog steeds handig om zoekwoordonderzoek te doen. Content is in mijn ogen namelijk sterk(er) als je je focus op één onderwerp legt en hier ook alle aandacht aan geeft, zonder steeds af te dwalen. Het vaststellen van een zoekwoord helpt mij hierbij.

En daarbij geeft het mij ook inzicht in hoe men tegenwoordig zoekt. Om een klein voorbeeld te noemen: vanuit mijn rol als fotograaf vond ik trouwfotografie altijd een mooier woord dan bruidsfotografie. Kennelijk ben ik één van de weinigen, want op bruidsfotografie wordt vele malen meer gezocht. Waardevolle informatie, niet? En dus vind ik zoekwoordonderzoek nog steeds belangrijk bij het schrijven van een artikel. Het is mijn startpunt.

Adwords’ hulprogramma voor zoekwoorden

Mijn favoriete tool voor zoekwoordonderzoek is de zoekwoordplanner van Google Adwords. Aanvankelijk bedoelt voor als je betaalde campagnes wilt aanmaken, maar je kunt hem ook gewoon (gratis) gebruiken voor je zoekwoordonderzoek t.b.v. een redactionaal artikel. Je moet alleen even je Google-account koppelen aan Adwords en daarna kun je direct aan de slag met de zoekwoordplanner.

Met de zoekwoordplanner kun je eenvoudig de zoekwoorden die je wilt onderzoeken invoeren (onder het kopje ‘Nieuwe ideeën voor zoekwoorden en advertentiegroepen zoeken’). Met één druk op de knop laat Google zien hoeveel gemiddelde maandelijkse zoekopdrachten er zijn op dit woord. Daarnaast zie je hoe hoog de concurrentie is én Google komt met alternatieve zoekwoorden die samenhangen met jouw zoekwoord (zie tabblad ‘Zoekwoordideeën’). Op ‘zoekwoordonderzoek’ wordt verrassend weinig gezocht, ‘zoekmachine optimalisatie’ is dan weer een stuk groter. Ook opties als ‘SEO schrijven’ en ‘optimaliseren zoekmachines’ worden als suggesties gegeven. Hoewel misschien niet allemaal van toepassing op het artikel waar je mee bezig bent, kan het je wel op nieuwe ideeën brengen.

Bedien jij de Nederlandse markt? Let er dan op dat je de zoekwoordplanner instelt op locatie Nederland en taal Nederlands. Dan weet je zeker dat je de goede cijfers tevoorschijn tovert.

Waar je op moet letten bij zoekwoordonderzoek?

  • Generiek verkeer versus longtail. Ik geef regelmatig SEO-workshops aan collega-fotografen die hun vindbaarheid op Google willen verhogen. Eén van de dingen die mij het meest heeft verwonderd – en wat me ook verwonderd als ik weer eens door een SEO-bureau wordt gebeld – is het feit dat we allemaal op één enorme term gevonden willen worden. Bijvoorbeeld ‘kinderfotografie’ (generiek). Ik ben werkzaam in Flevoland en wordt derhalve liever gevonden op ‘Kinderfotografie Flevoland’ of ‘Kinderfotografie Almere’ (longtail). Waarom? Hoewel er vele malen meer per maand (100x) gezocht wordt op ‘kinderfotografie’ dan op ‘kinderfotografie Almere’ is de kans dat men mij boekt bij de laatste vele malen meer. En de concurrentie is lager, dus de kans dat ik op de eerste pagina eindig is veel groter.
  • Ik stipte het hier boven al even aan: concurrentie. Binnen de zoekwoordplanner van Adwords kun je zien hoe hoog de concurrentie is op een bepaald keyword. Soms is het verstandiger om niet te gaan voor het zoekwoord met de hoogste massa, grote kans dat deze ook de grootste concurrentie heeft en dat het onbegonnen werk is om het te winnen van concurrentie-websites die misschien al veel meer autoriteit hebben opgebouwd.
  • Houd je doel voor ogen. Ik word met Perfectportret.nl graag gevonden door mensen die op zoek zijn naar een fotoshoot. Nog liever word ik gevonden door mensen die ook daadwerkelijk een fotoshoot boeken. Mijn service (en pagina’s waar zij op landen) moeten daarbij wel aansluiten op hun wensen. Er wordt veel gezocht op ‘Goedkope fotoshoot’ en toch optimaliseer ik daar mijn website niet voor. Dit is namelijk niet de klant die bij mij, meer upmarket, zal boeken.

Vind de juiste zoekwoorden

Oké, je weet dus dat je een artikel wilt schrijven over een bepaald onderwerp (neem trouwfotografie), maar de term trouwfotografie is enorm breed en de concurrentie is enorm. Je wilt weten welke longtail-zoekwoorden er veel gezocht worden in dit segment. Hiervoor heb je een paar handige manieren naast de zoekwoordplanner (zie boven):

Zoekwoordonderzoek suggesties

  • Ga zelf zoeken op trouwfotografie, zoals een gewone zoeker ook zou hebben gedaan. Niet alleen de zoekbalk geeft dan al mogelijke opties waar mensen op zoeken, onderaan de pagina geeft Google je ook nog eens gerelateerde zoekopdrachten. Ideaal! En het kan je ook nog eens op ideeën brengen voor nieuwe artikelen.
  • Gebruik de Related Keywords Tool. Deze gratis tools geeft je een schat aan mogelijke zoekwoorden die samenhangen met het onderwerp waar je voor hebt gekozen.

Bekijk de concurrentie met hetzelfde zoekwoord

Twijfel je nog over welk zoekwoord je moet kiezen en/of wat je insteek moet zijn. Bekijk eens wat je concurrent doet die voor eenzelfde zoekwoord (of meerdere zoekwoorden die je in overweging neemt) heeft gekozen. Dit gaat eenvoudig door in de Google-zoekbalk allintitle: <zoekwoord> in te toetsen. Je krijgt dan een handig overzicht van websites die je zijn voorgegaan met dit zoekwoord in de titel.

Zoekwoordonderzoek via Google

Tot zover zoekwoordonderzoek in een notendop. Doe jij al zoekwoordonderzoek, of ben je van plan het binnenkort te gaan doen? Laat gerust hieronder jouw ervaringen achter.

Laura, 30-en-een-beetje. De drijvende kracht achter Blogaholic.nl, meisje 2.0 in hart en nieren en werkzaam in de online media. Dol op schrijven, uit eten gaan, fotograferen en reizen. Stiekem een enorme boekenwurm 1.0.

Reacties

reacties

Reacties9 reacties

  1. Jammer dat je één punt mist: kies geen zoekwoord, waar niet op gezocht wordt. De combinatie “zoekwoorden onderzoek” heeft dan wel meer concurrentie, maar Google gebruikers zoeken wel via deze woorden. Wat is het nut van een artikel optimaliseren, terwijl je van tevoren al weet, dat je niet gevonden gaat worden?

    • Dank voor je input, Sharon. Dat er een ‘0’ staat in de zoekwoord-tool betekent niet dat er totaal niet op wordt gezocht. Google heeft dan te weinig informatie om een goed gemiddelde te geven. Daarbij kan Google ook naar de algehele context kijken en synoniemen herkennen. Dus dan kan je artikel alsnog wel gevonden worden via Google. Daarbij: je wilt ook niet zo optimaliseren dat het storend is voor de bezoeker (stel dat ik hier overal zoekwoordonderzoek had veranderd in zoekwoorden onderzoek, taaltechnisch niet je-van-het). Maak een bewuste keuze hierin en er is wat mij betreft geen goed of fout, zolang je maar bewust een keuze maakt (en dus bewust van een hogere zoekvolume afwijkt). Al zal iedereen daar op zijn/haar eigen manier mee omgaan. Gelukkig!

  2. Ik doe het eigenlijk nooit, hoewel ik al bijna tien jaar op internet schrijf. Ik vond het nooit echt belangrijk maar na dit artikel ga ik toch mijn mening bijstellen.

  3. Het kan mijns inziens toch ferm nuttig zijn te focussen op een zoekterm waar net wat minder op gezocht wordt. Zeker als je blog of site nog klein is (qua bezoekersaantallen). Simpelweg omdat de concurrentie dan minder groot is, terwijl je anders sowieso wordt ondergesneeuwd door de gevestigde concurrentie…

    • Klopt. Afhankelijk van de markt waar je in zit kan je veel meer opleveren. De concurrentie op travel gebied is bijvoorbeeld enorm groot. Dan heb je meer aan je richten op de longtail-zoekwoorden dan op de generieke.

  4. Dit is wel typisch een ding voor bloggers met een niche, of die graag via hun blog klanten willen werven danwel bezoekersaantallen willen verhogen (in verband met inkomsten via je blog). Het lijkt me dat tools als deze (net als aanpassing voor SEO) weinig nut heeft voor een lifelogger als ik ben, of denk je daar anders over.

    • Het ligt inderdaad aan je onderwerp én je doel. Lifeloggers hebben wel te kampen met moeilijker te optimaliseren artikelenen. In verhouding tot een foodblogger die op ‘gezonde recepten’ of ‘kerst recepten’ gevonden willen althans. Maar er zijn wel lifestyle bloggers die genoeg verkeer via Google binnen krijgen (ook met zoekwoordonderzoek als ik naar de opbouw van de artikelen kijk). Dit zijn dan ook wel meteen de bloggers die er geld mee verdienen. Het kan dus wel als lifestyle blogger. Als je wilt. Maar denk dat dat bij jou sowieso niet je doel is, of wel?

    • Hi Maurits. Ik heb dit eerder geprobeerd met een account waarmee ik ook nooit campagnes heb ingekocht en dat lukte gewoon. Bovenin de navigatiebalk kun je naar Hulpprogramma’s. Daar vind je hem.

Laat een reactie achter