7x verrassende blogweetjes

11

Bloggen is populairder dan ooit en er duiken steeds meer specialisten bovenop de materie. Uit hun onderzoeken komen verrassende blogweetjes. Die jij handig kunt gebruiken om je blog nog beter te maken!

1. De lengte van een bericht doet er wél toe. Uit onderzoek blijkt dat blogartikelen met meer dan 1.500 woorden sneller backlinks krijgen en gedeeld worden. Maak gebruik van achtergrondinformatie & quotes om jouw artikelen meer body te geven.

2. De geloofwaardigheid van een blog wordt gebaseerd op twee dingen: kwalitatieve content en een goed design. Bezuinig dus zeker niet op een goed thema en zoek de goede mix tussen kwaliteit en kwantiteit.

3. Blogs krijgen het meeste verkeer op maandagmorgen. Publiceer jouw berichten op maandagmorgen om meer views te krijgen. Op dinsdag worden overigens de meeste berichten gedeeld, profiteer ook hiervan.

4. Artikelen met meer beeld worden sneller gedeeld. Plaats niet alleen een sfeerbeeld bij je blogartikelen, maar denk ook aan screenshots, grafieken en infographics. Met name deze laatsten zijn erg shareable.

5. Blogs die dagelijks een artikel plaatsen genereren gemiddeld 5x meer verkeer dan blogs die dit maar één keer per week of minder doen. Benut vrije momentjes in de trein, op de wc, in de wachtkamer van de tandarts en op de bank dus om te schrijven.

6. Meer schrijvers op één blog zorgen voor een hogere geloofwaardigheid. Ga op zoek naar gastbloggers! (note to myself, iemand geïnteresseerd?)

7. Herken de kracht van social media! Blogs met meer volgers op social media krijgen meer backlinks en daarmee meer verkeer. Investeer tijd in een fanbase opbouwen op diverse social media.

Aan de slag! Verwerk deze blogweetjes in jouw blog strategie en je zult zonder twijfel groeien.

P.S. Deze cijfers komen uit nationale én internationale onderzoeken. Surfgedrag van bijv. Amerikanen kan verschillen van die van Nederlanders. Test welke van deze blogweetjes voor jouw blog het beste werken.

Laura, 30-en-een-beetje. De drijvende kracht achter Blogaholic.nl, meisje 2.0 in hart en nieren en werkzaam in de online media. Dol op schrijven, uit eten gaan, fotograferen en reizen. Stiekem een enorme boekenwurm 1.0.

Reacties

reacties

Reacties11 reacties

  1. Leuke feitjes! Ik vraag me alleen af of je er misschien de bronnen bij zou kunnen verwijzen? Dat mis ik persoonlijk op de meeste sites die met hetzelfde concept werken als Blogaholic en aangezien je je vast graag wil onderscheiden, is dat denk ik een mooi toevoeging. Het verbaast me dat je echt 5x meer bezoekers zou hebben?! Dat is echt heel veel. Nou ja, ik kan voorlopig toch niet dagelijks publiceren en de kwaliteit omhoog houden, iets wat ik belangrijker vind dan vaak posten. En mooie foto’s maken en uitzoeken kost ook veel tijd, pfoe. (Las gisteren trouwens die post over stockfotosites en je had er leuk nieuwe links bij zitten. Ik was al fan van Death to the stock foto want wauw wat een mooie foto’s maken zij <3) Ok, deze comment wordt nogal lang, maar haha ik vond dat ik nu toch maar eens moest reageren.

    Trouwens: Iemand geïnteresseerd? Ja, hier! Heb er alleen geen tijd voor 🙁 Misschien kan ik je zodra ik verder ben met mijn blogonderzoek nog eens benaderen? Misschien is dat wel leuk! 🙂

    • Thanks Leonie, voor je input! Daar kan ik wat mee voor de komende artikelen. Ik had bewust al de PS genoemd: gros van alle onderzoeken is Amerikaans en wat in Amerika werkt hoeft niet per definitie te werken bij Nederlandse blogs. Maar ook wat voor het merendeel van alle Nederlandse blogs werkt, hoeft niet voor jou te werken. Kwestie van proberen en leren.

      Mijn ervaring leert overigens wel dat een hogere frequentie je bezoek erg doet groeien. Mits de kwaliteit er natuurlijk niet onder lijdt. En naast frequentie is consequentie ook enorm belangrijk. Als jij 3x per week op vaste dagen post is dat duidelijk voor je bezoeker en komen ze op die dagen terug.

      Wat betreft je onderzoek: dacht er toevallig vanmorgen aan. Misschien kunnen we er een mooie reeks aan wijden? 🙂

  2. Leuke weetjes Laura! Zitten zeker een paar tussen waar ik wel wat mee kan.. Alleen, het meeste verkeer op maandagochtend? Bij ons merk ik echt duidelijk dat juist op zaterdag en zondag de bezoekersaantallen flink hoger zijn dan op doordeweekse dagen.. Ook dingen als het liken van facebookberichten en het reageren op berichten gebeurt veel vaker in het weekend dan op doordeweekse dagen. Misschien dat dat het verschil is met Amerika? 😉

    • Dank voor je reactie, Kirsten! Gelukkig heb ik ook enige ervaring in de reisbranche. En zondag is daarin inderdaad de drukste dag qua oriënteren en informatie zoeken. Het boeken (maar dat gebeurt er niet op jouw blog voor zover ik weet), gebeurt niet altijd per definitief in het weekend. Dit wordt regelmatig pas op maandag gedaan. Het kan dus ook per segment verschillen.

  3. Oew, interessant! Mijn bezoekers komen duidelijk het liefste op doordeweekse dagen langs, in de weekenden is het wat rustiger. Verder merk ik niet echt dat het op maandag bijv. drukker is dan op vrijdag, ik zal er eens naar kijken 😉

  4. leuke weetjes! het gemiddelde van 1500 woorden heb ik al eens eerder voorbij zien komen! Dat heeft misschien te maken met het feit dat er meer diepte informatie dan gegeven wordt?

    • Klopt, Jacqueline. Als je één specifiek onderwerp enorm uitdiept heeft dit waarde voor Google. Het wordt natuurlijk wel anders als je er van alles gaat bijhalen om die 1500 woorden te bereiken overigens, je verlies je focus & je artikel wordt minder sterk. In sommige gevallen kan kort & krachtig dan beter uitpakken.

  5. 1500 woorden, dat is best veel. Dat is juist wat ik niet probeer te doen. Ik probeer vaak wat kortere berichten. Meestal tussen de 500-750 woorden. Vaak heb ik het gevoel dat als ik er meer woorden aan besteed, mensen afhaken vanwege de lengte van het blog. Misschien toch eens een keer een langer artikel schrijven en kijken hoe het uitpakt. Ik gebruik wel veel plaatjes, werkt voor mij goed. Daarnaast merk ik ook dat het ook uitmaakt op wel tijdstip je iets post. ‘s ochtends heeft een redelijk bereik. Net na het aavondeten (6-7 uur) werkt het beste en na 9 uur kun je beter niet posten. Heb jij hier ervaring mee?

    • Langer hoeft niet per definitie te betekenen dat men snel afhaakt. Je moet zorgen dat elke zin meerwaarde heeft en ze blijf boeien. En vooral dat het artikel makkelijk te scannen is. Tussenkopjes, opsommingen. In plaats van een grote lap tekst voorschotelen. Houd er ook rekening mee dat het per ‘branche’ verschilt. In de educatieve branche (denk aan marketingblogs) wordt het dan sneller gedeeld, want vakinhoudelijk een diep artikel. Heb je een lifestyle blog dan wordt 1500 woorden al weer een heel ander verhaal.

      Tijdstip is heel erg afhankelijk van je doelgroep. Studenten hebben een heel ander ritme dan moeders bijvoorbeeld. Pas het op het ritme van je doelgroep aan.

  6. Leuke weetjes, 🙂 en idd kan Amerikaans gedrag verschillen van het nederlandse dat geldt ook voor al die sociale media facts die je soms leest. De vertaalslag naar Nederland moet je vaak zelf maken en dat is lastiger.

    off topic: eerste blogweetje: er staat: 1500 worden……je mist een ‘o’ denk ik.

Laat een reactie achter