Wetboek voor bloggers

12

Op zoek naar een blogboek dat je in ruim 250 pagina’s meeneemt door alle facetten van de blogwereld, zonder dat er moeilijk taalgebruik aan te pas komt? Dan is het boek Wetboek voor bloggers een must have.

Wetboek voor bloggers, de (on)geschreven regels voor succesvolle online schrijvers, is het eerste boek van Charlotte Meindersma, en wat mij betreft mogen er meer volgen. Voor wie Charlotte nog niet kent – bijna onmogelijk, ze komt regelmatig voorbij op websites als Frankwatching, met bijvoorbeeld haar visie op de nieuwe Facebook-voorwaarden, maar haalde ook het landelijke nieuws door de ophef rondom de foto’s op Kluun’s website – even een kleine introductie.

Wie is Charlotte Meindersma & waarom dit boek?

Charlotte Meindersma (1987) is jurist, gespecialiseerd in informatierecht, waar o.a. auteursrecht, merkenrecht, reclamerecht en privacy onder vallen. Uit naam van haar juridisch advieskantoor Charlotte’s Law & Fine Prints deelt ze haar kennis via boeiende blogartikelen, die ik áltijd lees. En ik ben niet de enige. Doordat ze haar kop regelmatig boven het maaiveld uitsteekt, wordt ze opgemerkt.

En krijgt ze, door haar snelle groei, ook steeds vaker de vraag van andere bloggers hoe ze dat nu precies doet. En dus werd het volgens Charlotte tijd voor een boek. Een boek over de juridische aspecten van bloggen (want daar is weinig duidelijke & simpele informatie over te vinden voor leken) én over bloggen in het algemeen.

Met dit boek wil ik bloggers en andere online publicisten helpen te professionaliseren en perfectioneren. Zodat bloggers zelfstandig kunnen zijn en blijven, en niet afhankelijk hoeven te zijn van informatie die ze ‘van horen zeggen’ hebben. Het is belangrijk om te weten waarom iets werkt zoals het werkt of waarom iets is zoals het is. – Charlotte Meindersma

Wat je kunt verwachten van ‘Wetboek voor bloggers’?

Wetboek voor bloggers, Charlotte MeindersmaHet Wetboek voor bloggers is met haar 21 hoofdstukken en meer dan 250 pagina’s bijna een encyclopedie te noemen. Toch is het geen encyclopedie, en dat woord heeft het imago wel een beetje, waar je je doorheen moet worstelen. Buiten dat alle hoofdstukken – van schrijven tot bloggen als marketingtool, van omgaan met je lezers tot reclame en adverteerders – stuk voor stuk interessant zijn om te lezen, is het boek ook nog eens prettig ingedeeld.

De opbouw is in (chrono)logische volgorde; van begin tot eind en afhankelijk van je niveau kun je instappen daar waar je wilt. Eerder kreeg ik de vraag van bloggers of ik ook boeken kende waar minder aandacht was voor beginnende bloggers, omdat ze dat bij andere blogboeken soms wat te veel aanwezig vinden. Dit boek is wat dat betreft zeker geschikt voor bloggers die al wat verder in hun blogcarrière staan. En nog een pluspunt: de hoofdstukken zijn ook prima afzonderlijk te lezen, waardoor je het Wetboek voor bloggers heel goed als naslagwerk kunt gebruiken.

Net als in eerdere blogboeken die ik reviewde, vind je ook in dit boek interviews met grote bloggers. In dit geval allemaal Nederlandse bloggers en – voor mij in elk geval – veel bekende namen. Het zijn diepgaandere interviews dan ik in eerdere boeken ben tegengekomen. Alle bloggers komen aan het woord over hun eigen expertise, of dit nu persoonlijk bloggen is of contentplanning. Leuk!

De meerwaarde van ‘Wetboek voor bloggers’

Hoofdstuk 11 (Bescherm je blog, de rechten van schrijvers en journalisten) en hoofdstuk 14 (De rechten van derden: wat jij niet wil dat jou geschiedt, doe dat ook een ander niet) zijn in mijn ogen de belangrijkste USP’s van dit boek. Nog geen enkel blogboek dat ik las, ging hier zo uitgebreid op in. En dat terwijl het zo belangrijk is om bijvoorbeeld thuis te zijn in auteursrecht, Creative Commons en citaatrecht. Ook het hoofdstuk ‘Zakelijk bloggen’ (want hoe zit het nu eigenlijk met de belastingdienst en de KvK?) zal voor een groot deel van de bloggers veel nieuwe informatie bieden.

Als je van Blogaholic houdt…

… houd je ook van Wetboek voor bloggers. Hoewel de naam misschien doet vermoeden dat het saaie en taaie stof is, is dit het zeker niet. Charlotte brengt (net als ik, hoop ik) haar kennis en expertise op een laagdrempelige, begrijpelijke & luchtige manier. Je krijgt ideeën voor je blog zonder dat het ‘moeten’ gevoel je naar de keel grijpt. En dat is als blogger met een druk leven (herkenbaar?) ook hoe je het graag ziet.

Nieuwsgierig geworden? Je bestelt Wetboek voor bloggers voor 21,65 excl. BTW (even snel rekenen: 22,95 incl. BTW) op Charlotte’s website. Enjoy!

Voor deze review stelde de uitgever van het boek een exemplaar beschikbaar.

Laura, 30-en-een-beetje. De drijvende kracht achter Blogaholic.nl, meisje 2.0 in hart en nieren en werkzaam in de online media. Dol op schrijven, uit eten gaan, fotograferen en reizen. Stiekem een enorme boekenwurm 1.0.

Reacties

reacties

Reacties12 reacties

  1. Dank voor je mooie recensie Laura. En je stipt precies aan waarin ik hoopte een goede aanvulling te zijn op wat er al is. En wat een mooi compliment dat je het ook een goed boek vindt voor de gevorderde blogger!

  2. Eentje om te onthouden, zeker vanwege het juridische aspect dat er in aan bod komt 🙂 Daar ben ik eigenlijk het meest in geïnteresseerd op dit moment.

  3. Ik kocht dit boek twee maanden geleden en heb er superveel tips uit kunnen halen! Dit boek leest lekker door waardoor je de stof/tips gemakkelijk in je opneemt! 🙂

Laat een reactie achter