Samen bloggen: de voor- en nadelen

7

Een blog in je eentje onderhouden kan een flinke uitdaging zijn. Steeds vaker zie je daarom blogs verschijnen die door meerdere mensen worden onderhouden. Handig of niet…? Ook voor Like & Love (it!) werk ik met diverse schrijvers. Hoe ervaar ik het samen bloggen?

Toen ik Like & Love (it!) in 2011 – time flies when you’re having fun – startte, deed ik dat volledig in mijn eentje. In de aanloop naar livegang schreef ik tal van artikelen, zodat ik de eerste tijd vooruit kon. Ik vond het fijn: alles zelf bepalen, niemand om mee te overleggen. Mijn domein. Maar als je wilt groeien, zul je – zeker met een website als als Like & Love (it!) – consequent moeten posten.

Waarom? Opvallen op social media met een dergelijke website is best lastig en de groei zit hem dan met name in zoekmachine-optimalisatie. Aangezien Like & Love (it!) geen niche heeft, is het ook nog eens best lastig om door Google op welk gebied dan ook als ‘expert’ gezien te worden. Ik kan een geweldig recept over aardbeien plaatsen, maar als een foodblogger dat doet, weet ik wel wie er voorrang krijgt bij een zoekopdracht over aardbeien recepten…

Meer content (en door de ontbrekende niche ook veel content) was dus key. Dagelijks als het even kon en met dank aan diverse schrijvers is dat op enkele periodes na ook gelukt. Daar ben ik de (vrijwillige!) schrijvers enorm dankbaar voor, maar het heeft niet alleen maar voordelen. Kijk dus – aan de hand van onderstaande ervaringen – wat voor jou de beste keuze zou zijn, mocht je overwegen met meerdere bloggers een blog te onderhouden.

Samen bloggen = meer inspiratie

Het grootste voordeel van samen bloggen is dat je met anderen kunt sparren over nieuwe onderwerpen. Soms loop jezelf gewoon even dood qua onderwerpen, en dan is daar die ander. Vorige week nog zei ik tegen mede-redacteur Sabine: “Ik loop een beetje vast qua zomeronderwerpen”. Een stortvloed kwam over me heen. Doen we al iets met picknick? Heb je wel eens iets gedaan met badlakens? Kunnen we nog meer artikelen plaatsen in de reeks zomerfruit? Een lijstje met 15 ideeën volgde, en Sabine gaat op vakantie. Ik moet nog even tijd vinden, maar aan ideeën geen gebrek.

Hoe je je ideeën met elkaar deelt en hoe je samen kunt brainstormen, ook als contact voornamelijk via de digitale snelweg gaat, is helemaal aan jezelf. Onderstaande manieren hebben mijn voorkeur:

  • 1-op-1 sessies met individuele bloggers, via Skype, Facebook-chat, mail of WhatsApp.
  • Maak een Facebook-groep aan voor je schrijvers en deel hier naast ideeën ook discussies, mogelijke veranderingen en meer. Betrek je schrijvers op deze manier bij je blog.
  • Deel geheime Pinterest-boarden met elkaar. Misschien ken je de 9x rubriek van Like & Love (it!) wel? Voor elk mogelijk 9x-idee heb ik een Pinterest-board waar ik nodig mede-redacteuren op kan uitnodigen. Vele handen maken licht werk, ook met research vooraf.

Motivatie is key!

Ik ben Like & Love (it!) gestart en het blijft mijn kindje. Dat betekent dat ik een andere motivatie heb dan andere redacteuren. Hoewel iedereen met naam en foto wordt genoemd, blijf ik het aanspreekpunt. Ik heb contact met evt. adverteerders, ik krijg alle review-exemplaren. Je zult je redacteuren moeten motiveren, zodat ze zich wel meer voelen dan alleen maar een schrijver en ze laten zien dat hun bijdrage net zo belangrijk is. Hoe doe ik dat?

  • Waar mogelijk verdeel ik review-exemplaren en cadeautjes. Ik heb één schrijver in het buitenland en dat wordt wel wat duur. En ook binnen Nederland probeer ik de kosten te beperken door het in bundels op te sturen. Wat niet altijd kan als een bedrijf het het liefst snel gepubliceerd ziet. Maar ik probeer mijn redacteuren wel net altijd een extraatje te geven. En ook naar gelang inzet. Als iemand 3x zoveel artikelen levert, staat daar in mijn ogen ook meer tegenover. Dit zijn overigens niet alleen reviewexemplaren, het kunnen ook persvoorstellingen of -bijeenkomsten zijn.
  • Like & Love (it!) is geen enorme inkomstenbron. De inkomsten die er zijn, gebruik ik met name om kosten te dekken. En dan blijft er nog een stukje affiliatemarketing over. Ik houd bij welke van deze inkomsten voortvloeien uit de artikelen van de andere redacteuren. Gaat dit over een x-bedrag per periode heen dan mogen ze deze aan mij factureren. Ik moet wel zeggen dat dit voor veel redacteuren niet de drijfveer is, ze willen gewoon schrijven.
  • Redacteuren hebben een gezicht op de website, incl. een voorstelstukje en linkjes naar hun social media. Ondanks dat Like & Love (it!) het platform is, verdienen zij de eer van het artikel. Geef ze dit dan ook!

De uitdaging van samen schrijven

De grootste uitdaging is in mijn ogen het volhouden van het gezicht van Like & Love (it!). Ik heb de website ooit bewust opgezet, met een bepaalde doelgroep voor ogen:

Vrouwen die midden in het leven staan, met en zonder kinderen. Vrouwen die houden van reizen, lekker eten en winkelen. De Like & Love (it!) lezeres is sociaal en schenkt veel aandacht aan haar omgeving. Kleine cadeautjes horen hierbij. Verder is ze geïnteresseerd in of houdt ze zich bezig met nieuwe media.

Mama’s dus ook, zonder dat we een mama-blog zijn. De nadruk ligt op de vrouw zelf, en niet haar rol als moeder. Doen we dan nooit wat met kinderen? Jawel, sommige items hebben echt wel genoeg toegevoegde waarde om hier vanaf te wijken. Zo plaatsen we onlangs een artikel over de Kind Tracker. Moeders kan hierdoor stressvrij op vakantie of een dagje uit. Dus toch stiekem voor haar. Maar als je in de redactie meerdere schrijvers met kinderen heb dan moet je er dus wel voor waken dat het inderdaad gedoseerd blijft. Ook de schrijfstijl moet in acht worden genomen.

Maak een duidelijke werkverdeling

Of je nu extra schrijvers zoekt voor een bestaande blog of samen een nieuwe blog begint, het is verstandig om afspraken te maken.

  • Wat mij betreft mag iedereen altijd met ideeën aankomen en met suggesties. Met zijn allen maak je een blog immers beter.
  • Like & Love (it!) is echt mijn blogkindje, dat betekent ook dat veel taken bij mij liggen, bewust. Ik vind het niet handig als alle redacteuren naar bedrijven gaan mailen voor samenwerkingen. Het zou erg slordig zijn als we daardoor een bedrijf twee keer mailen. Alle mail gaat dus van mij uit, alleen voor evt. persbijeenkomsten en de inschrijving daarvan hebben de redacteuren een eigen adres.
  • De afbeeldingen van de 9x rubriek worden gemaakt in InDesign. Niet iedereen heeft dit toch wel dure programma tot zijn of haar beschikking, en dus maak ik die afbeeldingen voor diegene die dat niet hebben. Kijk zorgvuldig naar hoe jij beeld wilt regelen op je gezamenlijke blog. Is er één persoon verantwoordelijk voor beeld & fotografie of zorgt iedereen voor het juiste beeld bij zijn eigen artikel?
  • Social media beheer ik, maar er is wel een backup-beheerder voor als ik op vakantie ben. Naar gelang de hoeveelheid en de manier van communiceren zou je deze werkdruk eenvoudig kunnen verdelen.
  • Eindredactie is ook een belangrijke. Deze ligt ook bij mij. Qua taalgebruik en tekst pas ik niet veel aan, alleen de nodige typ- of schrijffouten die ik tegenkom. Daarnaast pas ik soms dingen aan t.b.v. zoekmachine-optimalisatie. Is er een drastische wijziging nodig, om wat voor reden dan ook, dan koppel ik dit altijd even terug. Niets vervelender dan dat je een totaal ander stuk live ziet gaan.
  • Ik beheer de affiliate-accounts. Moet er dus ergens een affiliate-linkje achter dan maak ik deze.

Ai, stiekem doe ik nog best veel! Ja, dat krijg je als je moeilijk dingen uit handen kunt geven. Start je echter vanaf dag 1 met zijn tweeën, drieën of misschien wel meer dan ligt de verhouding afhankelijk van ieders krachten misschien wel heel anders.

Samen bloggen: heb jij het wel eens overwogen of doe je dit misschien al? Of heb je er juist bewust voor gekozen om alleen te bloggen? Ik hoor je mening graag.

Laura, 30-en-een-beetje. De drijvende kracht achter Blogaholic.nl, meisje 2.0 in hart en nieren en werkzaam in de online media. Dol op schrijven, uit eten gaan, fotograferen en reizen. Stiekem een enorme boekenwurm 1.0.

Reacties

reacties

Reacties7 reacties

  1. Leuk om te lezen hoe jij met je bloggers samenwerkt. Veel is herkenbaar, maar met de toenemende hoeveelheid ga ik de komende tijd meer loslaten. Zo heeft nu iedereen een eigen mailadres en kunnen ze na overleg met mij bedrijven benaderen, dat scheelt mij erg veel tijd (vooral in de follow up). Een van de bloggers is erg handig met foto’s en zij verkleint alles. Voor de rest is de stijl vrij, ik check grammatica, seo en voeg eventuele ontbrekende praktische informatie toe.

  2. Ik blog samen met een vriendin. Wij kennen elkaar oorspronkelijk via web-log, dus hebben allebei een basis. Verder wordt het altijd wel wat puzzelen, want ook al hebben we gezamenlijke interesses, we hebben ook een boel verschillen. Maar daar komen we vast wel uit. Af en toe een compromis sluiten.

  3. Erg interessant dit. Ik ben namelijk al even aan het nadenken over een samenwerking met iemand. Nu ik dit weet maakt het mijn keus makkelijker. Dus dankjewel

  4. Ik heb wel een aantal keer in groepsverband geblogd, maar dan was ik altijd één van de schrijvers en nooit degene die echt de blog was begonnen zeg maar. Ik denk dat ik dat ook niet zou kunnen: ik heb een heel eigen visie en wil het ook echt gewoon zelf kunnen bepalen. Ik kan me wel voorstellen dat het ook hel fijn kan werken, maar alleen als er een goede sfeer is lijkt mij.

  5. Ik heb samen bloggen wel overwogen. Ook wel aanzet gegeven tot, jammer genoeg is het nog niet zo geworden. Dus zou graag meer samenwerking zien in de toekomst

  6. Interessant artikel! Ik ben alleen mijn blog gestart en ik denk niet dat het er inzit om met anderen mee te bloggen, toch niet in de nabije toekomst. Voor de moment is het zo goed voor mij, alles ligt bij mij en alles is mijn verantwoordelijkheid dus ik voel me daar beter bij 🙂 Maar zeg nooit nooit, wie weet gebeurt het wel eens 🙂 Liefs! x

  7. Gustavo Woltmann

    Het is inderdaad wel een leuk idee om met anderen samen te bloggen – je kunt inspiratie vinden bij elkaar en moet niet al het werk alleen doen – maar er komt toch ook heel wat organisatie bij kijken. Het verdelen van de inkomsten (en bijhouden wie wat moet krijgen), het plannen van de artikelen en goede afspraken maken, …
    En wat als blijkt dat er iemand is die zich vaak niet aan de afspraken houdt? Ik denk dat ik het voorlopig toch maar alleen blijf doen…

Laat een reactie achter