Het perfecte WordPress thema in 3 stappen

7

Anno 2015 zijn er letterlijk duizenden gratis en betaalde WordPress thema’s te vinden voor jouw domein. Maar hoe vind je een WordPress thema dat perfect bij je past? Volg de drie stappen die ik voor je uitstippelde.

Overdaad schaadt

Woorden als productdifferentiatie, massa-individualisatie, dat zijn marketingwoorden. Want marketingmensen zijn slim, die weten dat we ons allemaal uniek willen voelen. Dus die denken: “Na ja, als ze zich allemaal uniek willen voelen, moeten we zo veel mogelijk net even verschillende spullen maken. Ander kleurtje, ander modelletje, ander ringtoontje. Dan heeft bijna iedereen iets anders, dus heeft bijna iedereen zijn eigen identiteit.

Ik ging laatst iets heel simpels doen, dacht ik. Ik ging gewoon een strijkijzer kopen. Dat is niet moeilijk, een strijkijzer kopen. Maar ik maakte één fout, ik liep de Mediamarkt in. Ik heb 20 minuten staan staren naar een muur met 200 strijkijzers. Ik stond echt: “Wow, dat zijn veel strijkijzers!”. Toen kwam er een verkoper achter me staan, en die zei de legendarische zin: “Zoek je misschien een strijkijzer?”

Een van mijn favoriete momenten uit een show van Javier Guzman. Want dit is hoe het werkt! En je zult vast ook weten dat je doorgaans met het duurste strijkijzer naar buiten loopt (zoals Javier). Bij WordPress thema’s gebeurt dit misschien minder snel, want de betaalde thema’s zijn allemaal rond de 40-50 dollar, maar de overdaad aan keuze is wel iets dat veel bloggers angst aanjaagt.

Als je alleen al op Themeforest – mijn favoriete website om WordPress thema’s (enkel voor op je eigen domein) te kopen – gaat kijken, vind je er zo’n 5.000. Hoe kun je uit deze 5.000 thema’s een keuze maken, en het template vinden dat het beste bij jou past? Simpel! Aan de hand van de volgende drie stappen wordt jouw selectie steeds kleiner én vind je uiteindelijk het perfecte WordPress thema voor jouw blog.

1. Begrijp wat je behoeften zijn

Stel jezelf een aantal korte vragen om erachter te komen naar wat voor soort WordPress thema je moet zoeken:

  • Zoek je een zakelijk thema, om bijvoorbeeld jouw diensten  aan te bieden?
  • Zoek je een traditioneel blog, om bijvoorbeeld persoonlijk te bloggen?
  • Zoek je een WordPress thema dat meer een online magazine is dan een blog?
  • Zoek je een thema waarbij je een blog en webshop met elkaar kan combineren?

Binnen websites als de eerder genoemde Themeforest kun je dan al direct jouw zoekresultaten verkleinen. Zo vind je er een speciale e-commerce afdeling voor als je ook een webshop wilt koppelen, en hebben ze een apart segment voor corporate (lees: zakelijke) blogs. Van de 5.000 mogelijkheden blijven er dan al direct een stuk minder over.

Oh ja, en filter sowieso op responsive thema’s. Zonder kun je anno 2015 echt niet meer. Een must wat mij betreft!

2. Zet je wensen op een rij

Waar moet je website aan voldoen? Zorg dat je voor jezelf op een rijtje hebt aan welke eisen je thema moet voldoen. Denk bijvoorbeeld aan sliders op de homepage, gerelateerde artikelen onderaan elke post, social media buttons, een aparte sectie voor testimonials, plaatsen video- of quote posts…

Veel van deze wensen zou je ook met plugins kunnen doen overigens. Maar als je dan toch voor een betaald WordPress thema gaat, ben ik van mening dat je daar ook iets voor moet krijgen dat al zoveel mogelijk naar wens heeft én waar je zo min mogelijk tijd in hoeft te stoppen.

3. Hoe ver gaat je technische kennis?

Het grootste voordeel van een betaald WordPress thema – en ik ga er even vanuit dat je daar ook voor gaat – is dat je steeds minder kennis nodig hebt van CSS/PHP/HTML. Geldt voor jou ook dat jouw kennis niet zo ver gaat, bekijk dan goed in de specificaties wat je allemaal in de theme-settings kunt doen.

Kun je eenvoudig zelf de kleuren aanpassen in WordPress zelf, evenals het lettertype? Heb je de mogelijkheid om te kiezen uit meerdere homepage-varianten, waarvan er sowieso al één naar je zin is? Ook handig: bekijk de supportpagina van de maker en of deze snel reageert. Dat is handig mocht je vastlopen bij het opzetten van je website.

Sla tijdens het zoeken al jouw favoriete op en kill your darlings aan de hand van deze drie stappen. Houd je dan nog een shortlist over? Ga op je gevoel af & koop het WordPress thema van je keuze. Gefeliciteerd met je aankoop!

Laura, 30-en-een-beetje. De drijvende kracht achter Blogaholic.nl, meisje 2.0 in hart en nieren en werkzaam in de online media. Dol op schrijven, uit eten gaan, fotograferen en reizen. Stiekem een enorme boekenwurm 1.0.

Reacties

reacties

Reacties7 reacties

  1. Hai Laura,

    Je hebt me met dit artikel toch over de ‘WordPress-streep’ weten te trekken… Ik twijfelde enorm, vooral door de enorme keuze aan thema’s, en heb er zelfs over gedacht om met wix.com te gaan werken. Daar waren de thema’s juist weer erg beperkt, dus dat was het ook niet, afijn, ik kwam niet veel verder (en ik wil zo graag starten met mijn blog!).

    Bedankt dus voor je tips, op alle fronten, jouw website geeft mij veel handvatten en inspiratie!

    Hartelijke groeten,

    Mariska

  2. Leuke intro van die strijkijzers 🙂

    Aanvullend: Kijk ook naar de prestaties van je thema, hoe snel is het, heeft de ontwerper het getest op code-fouten en (heel belangrijk) op snelheid? Ik heb diverse thema’s voor diverse websites gekocht bij MHThemes, zij geven info over hoe hun thema’s presteren met diverse populaire plugins er in en met heel veel afbeeldingen. Ze hebben geen 5000 themas, maar wel een paar heel goed werkende, stabiele, SEO vriendelijke thema’s.

    Ik persoonlijk vind een goede knwoledge base of support ook heel belangrijk bij de aanschaf. Ook die zijn bij MHThemes uitstekend en behoorlijk idiot proof.

  3. Poeh, moeilijk hoor om het perfecte theme te vinden! Ik zie themes met prachtige afbeeldingen. Maar ik ben geen fotograaf en plaats ook niet bij elke blogpost een afbeelding. Misschien heb jij een tip voor een theme waarbij de nadruk op de tekst ligt?
    Groetjes Heleen.

Laat een reactie achter