Hoe je als blogger meer uit Google Analytics haalt

24

Google Analytics; een geweldig machtige tool die jou als blogger kan helpen om je blog te laten groeien. Als je verder kijkt dan je unieke bezoekers en het aantal pageviews. Tijd dus om de belangrijkste elementen van deze tool uit te lichten.

Wat is jouw belangrijkste sociale netwerk?

Google en sociale netwerken zijn de twee belangrijkste verkeersbronnen voor bloggers. Maar weet jij hoe jij eigenlijk echt scoort op deze social media? Je mag dan heel veel Facebook-volgers hebben, maar klikken ze ook echt door en voegen ze dan ook waarde toe. Bekijk eenvoudig hoe jij scoort per medium.

Ga naar Acquisitie – Alle verkeer – Kanalen – Social en je krijgt onderstaand overzicht. Mijn nummer 1 verkeersbron voor Blogaholic is Facebook. Je ziet wel dat dit veelal terugkerende bezoekers zijn. Een positieve vermelding op LinkedIn leverde mij bijvoorbeeld meer nieuwe bezoekers op, mensen die Blogaholic.nl waarschijnlijk nog niet kende. Daar kan dus een kans liggen, evenals op Pinterest. Kijk waar voor jou kansen liggen.

Overigens wordt Bloglovin’ niet in dit lijstje genoemd, Google ziet deze niet als social. Je kunt deze vinden onder Acquisite – Alle verkeer – Verwijzingen. Voor mij is deze heel belangrijk; bijna net zo groot als Twitter.

Google Analytics, social media

Wie linkt er naar je website?

Social media en Google mogen dan belangrijke verkeersbronnen zijn, nog fijner is het als andere websites naar je linken en je onder de aandacht brengen bij hun bezoekers. Goed voor je linkbuilding én goed voor je naamsbekendheid.

Websites die naar je verwijzen melden dit niet altijd, toch kun je hier eenvoudig achter komen. Ga naar Acquisitie – Alle verkeer – Verwijzingen. Omdat hier ook kanalen als Facebook en andere social media tussen staan, moet je even filteren.

Als ik kijk naar mijn eigen verwijzingen (ook wel bekend als referrals) dan is collega-blog-blogger Blogtrommel het grootst voor mij. Ik bedank hem, ook op social media voor de vele retweets, daar regelmatig voor. Goed voor de onderlinge verstandshouding. Zie deze informatie dus niet alleen als kennisgeving, maar gebruik het ook om mensen te bedanken en hen te laten weten dat je de aandacht waardeert.

Wat zijn jouw top 10 favoriete artikelen?

Ga naar Gedrag – Site inhoud – Alle pagina’s en je komt er op een simpele manier achter wat jouw best gelezen berichten/pagina’s zijn. Maak hiervan gebruik op meerdere manieren:

  • Update deze artikelen als ze nu nog steeds veel worden gelezen. Plaats handige linkjes naar nieuwere artikelen, update eventuele affiliatelinks voor meer inkomsten. Zorg dat er geen outdated informatie in staat.
  • Ziet er een rode lijn in artikelen die het beste aanslaan? Zorg dat je meer artikelen post rondom dit onderwerp.
  • Plug deze (oudere) artikelen nog regelmatig onder je volgers, kennelijk worden deze artikelen gewaardeerd onder bezoekers.

Google Analytics: beste artikelen

Hoe lang blijven mensen op je website?

Het zegt niet alles, maar het kan toch zeker wel interessant zijn om te zien hoe lang mensen op je website blijven. En op bepaalde pagina’s, zoals je hierboven ook kunt zien. Je kunt dat zelfs per verkeersbron bekijken. Verwacht niet dat mensen die dagelijks via Facebook of Twitter binnenkomen enorm lang blijven, maar bijvoorbeeld bezoekers die via Google komen, die zou je wel langer moeten kunnen binden.

Daalt de gemiddelde tijd per bezoek? Kijk dan wat je er aan kunt doen om ze langer te boeien. Plaats je genoeg interne linkjes naar andere interessante artikelen, plaats je relevante artikelen onderin, of heb je je meest populaire artikelen in je sidebar staan? Met deze trucjes verhoog je niet alleen de bezoekerstijd, maar ook het aantal pageviews én je verlaagt de bounce rate.

Heb jij nog specifieke Google Analytics vragen? Stel ze gerust hieronder. Ik zal deze verzamelen en in een uitgebreid Q&A-artikel verwerken binnenkort.

Laura, 30-en-een-beetje. De drijvende kracht achter Blogaholic.nl, meisje 2.0 in hart en nieren en werkzaam in de online media. Dol op schrijven, uit eten gaan, fotograferen en reizen. Stiekem een enorme boekenwurm 1.0.

Reacties

reacties

Reacties24 reacties

  1. Ik heb ontzettend veel ‘not set’ tussen mijn gegevens staan. Zo komen er per dag 100 mensen via google op mijn site maar zie ik maar van 3 waar zij op gezocht hebben. Zo zonde aangezien dat juist super interessant is!

  2. Thanks voor deze tips, ben weer een stukje wijzer geworden! Alhoewel er voor mij nog veel te leren valt wat Google Analytics en zoekmachine-optimalisatie betreft… Geef je ook cursussen? ?

    • Jazeker! Check 🙂 Veel hiervan is wel echt geënt op websites met WordPress (omdat ik daar alle technische mogelijkheden van ken), dus als je ooit wilt overstappen…

  3. Super interessant. Google Analystics is vaak toch nog een beetje vaag voor mij, dus dit is een heel fijn artikel! Ga hem maar even opslaan dan kan ik er vaker op terug komen!

    • Waarom wil je de / laten verdwijnen? De / is alles wat op je homepage landt namelijk 🙂 Je kunt echter in plaats van de pagina (waarbij ‘ie dus de url laat zien) ook de paginatitel laten tonen. Dit staat direct boven de opsomming van pagina’s.

  4. Een beetje vreemd, misschien: bij mij blijft het verkeer uit social media veel langer hangen dan het verkeer uit Google. De omgekeerde wereld, dus. Wel heb ik de indruk dat ALS men blijft hangen, dan is het voor ettelijke minuten…

  5. Je kunt als blogger bijna niet meer zonder analytics en inderdaad de top 10 lijstjes zijn erg interessant. Zo kun je het beste zien waar mensen naar zoeken en hoe je dus nog meer mensen op je blog krijgt.

  6. Hé, wat een super fijn artikel! Ik ben nog een beetje een blognoob, al gaat dat best oké nu, maar dat hele Google Analytics is nog een beetje een oerwoud aan gekke termen. Dus deze blogpost was even heel fijn 🙂
    Alleen stuitte ik op iets dat ik niet kan vinden, en ik vraag me af waarom niet… ‘Gedrag’ kan ik vinden, maar daaronder zie ik geen ‘Site inhoud’ en ‘Alle pagina’s’ om de populairste berichten te kunnen checken. Enig idee waar dat aan ligt? 🙂

    • Ik dacht eerst; misschien heeft Google de namen van de kopjes weer eens veranderd, daar hebben ze namelijk patent op 🙂 Maar dat is in dit geval niet het geval. Onder gedrag (die je wel even uit moet klappen) zie je eerste Overzicht en daarna Gedragsstroom, daaronder staat met een pijltje ervoor Site-inhoud.

  7. Wat ontzettend handig!!! Erg fijn want ik kom tot nu toe nog niet zo ver met Google Analytics, behalve dat ik zo zie hoeveel bezoekers op mijn site komen. Alleen had ik een tijd terug ineens grote aantallen bezoekers die niet echt bleken te zijn, beetje lastig want dit geeft een erg vertekend beeld. Deze komen vaak uit het buitenland. Wat ik nu standaard doe: ik tel alleen de bezoekers mee waarbij als taal NL of NL-NL staat (onbekend staat er ook bij, weet nooit zo goed wat dit is). Alleen is dit niet helemaal zuiver want het kan natuurlijk zijn dat Nederlanders die toevallig in het buitenland zijn of daar wonen jouw site bekijken.
    Mijn grootste doorn in het oog is dat Search Console het niet doet, en heb dus geen idee op wat voor soort zoekwoorden mensen terecht komen op mijn site. Hij heeft wel iets hierover staan maar daarbij staat ‘unknown’. Tips hierover zijn meer dan welkom! En thnx voor het delen van al deze fijne info op je site.

  8. Snap er totaal niks van. krijg het niet eens werkend en kan dus al 3 3jaar niet bekijken hoeveel mensen er komen. Voor heel veel bloggers is dit een eitje maar ik kan wel huilen om alle moeilijke termen. Blogger forum stelt na mijn hulpvraag alleen maar moeilijkere vragen. Heb helaas niemand in mijn kenissenkring die dit uit kan leggen.

  9. Leuke interessante blog, kan ik zeker wat mee!
    Ik vraag mij af of je een bepaalde plugin gebruikt hebt voor de sharebuttons onderaan je artikels, ik vind het mooi dat je als bezoeker meteen terecht komt op de deelpagina van facebook als je op de facebookbutton hebt geklikt. Zou je de tip met mij kunnen delen?

    Liefs, Carolien

    • Voor dergelijke deelbuttons zijn enorm veel plugins; ik moet je even de naam van deze schuldig blijven, heb ik even niet bij de hand. Maar als je zoekt op share en buttons op de WordPress-website heb je een breed scala aan plugins tot je beschikking.

Laat een reactie achter