15 manieren om meer Facebook-likes te genereren

16

Een struggle van veel bloggers: het aantal Facebook-likes gaat zo langzaam. Om je op weg te helpen, verzamelde ik 15 tips voor het genereren van meer Facebook-likes én interactie. Want meer interactie betekent uiteindelijk een snellere groei van het aantal Facebook-fans.

Waarom je meer Facebook-likes wilt (en moet!) hebben

Hoe meer Facebook-likes je hebt, hoe groter jouw bereik zal zijn. Heineken heeft ruim 19 miljoen (!) fans. Weet je hoeveel vrienden die fans hebben? En hoeveel mensen het dus zien als die fans wat liken of delen? Hoe meer Facebook-likes je hebt, hoe sneller deze groep zal groeien. Waar je in het begin vooral veel geduld moet hebben, zul je naarmate je meer likes hebt elke dag aanwas zien zonder dat je er feitelijk extra veel tijd in hoeft te stoppen.

Good to know!

  • Facebook is een bijzonder medium, waar elke gebruiker op haar eigen manier mee omgaan. Toch zie je een aantal patronen terug waar je – als eigenaar van een bedrijfseigenaar – rekening mee dient te houden:
  • Facebook maakt gebruik van een zogenaamde edgerank. Deze edgerank bepaalt welke content in de tijdlijn van Facebook-gebruikers terecht komt. En dus ook of jouw statussen worden getoond aan jouw fans. Hoewel er een ingewikkeld algoritme achter zit, bijna net zo fascinerend als die van Google, houdt het simpelweg in dat hoe vaker mensen jouw statussen liken, delen of erop reageren, hoe meer statussen zij daarna van je te zien krijgen. Want als jouw fan reageert op jouw acties ziet Facebook het als relevant.

15 gouden tips voor meer Facebook-likes

>Hoewel er tientallen manieren zijn om meer Facebook-likes te genereren, heb ik de in mijn ogen belangrijkste op een rij gezet. Bij veel tips draait het om het genereren van meer interactie. Omdat daarmee je edgerank (zie boven) stijgt, zal dit ook direct invloed hebben op het aantal nieuwe Facebook-likes.

  1.  Plaats plaatjes. Uit onderzoek is gebleken dat statussen met een plaatje (i.p.v. bijvoorbeeld alleen een link) voor veel interactie zorgen. Plaatjes krijgen meer likes en meer reacties. Diverse onderzoeken geven verschillende cijfers aan, maar het aantal likes kan tot 50% schelen, en het aantal reacties zo’n 100%.
  2. Nodig vrienden uit. Het kan voor vrienden heel storend zijn als jij constant op je tijdlijn je updates van je zakelijke pagina’s plaatst. Minder ergernis krijg je als je je vrienden eenmalig uitnodigt om jouw pagina te liken. Dat kan je ook meteen een flinke groei opleveren. Als je toch je vrienden nog op de hoogte wilt brengen van je ‘zakelijke’ updates, gebruik dan de optie ‘delen’ na het plaatsen van een status. Hiermee zien vrienden wel wat de oorspronkelijke bron is van het bericht en kunnen ze – als ze eerder niet hebben geliked – alsnog fan worden van jouw pagina.
  3. Stel vragen. Het stellen van vragen zorgt zonder twijfel voor meer interactie. Val niet in de valkuil van het alleen maar vertellen wat jij doet en biedt. Ga met je fans in gesprek. Vraag bijvoorbeeld wat hun favoriete rubriek is op jouw blog, waar ze zelf bloggen of wat ze missen op je blog. Blog je als ondersteuning van je webshop vraag dan wat ze van een nieuw product vinden of juist wel product ze missen.
  4. Voeg je Facebook-pagina toe aan je e-mailhandtekening. Waarom alleen je adres, je website en je telefoonnummer vermelden? Voeg ook de link naar Facebook (en evt. andere social media) toe.
  5. Zorg voor korte status updates. Je krijgt van Facebook de mogelijkheid om maximaal 2.000 tekens in een statusupdate te plaatsen. Weet je hoeveel dit is? Niet doen. Er is niemand die dat helemaal gaat lezen. Een korte beschrijving of een call to action doet meer. Een update van maximaal 80 tekens zorgt voor meer interactie dan langere statussen.
  6. Plaats berichten wanneer je fans online zijn. Als pagina-houder geeft Facebook je inzicht in handige statistieken. Niet alleen over de statussen die je hebt geplaatst, maar ook wanneer jouw fans het meest online zijn. Maak gebruik van deze kennis en plaats jouw berichten op de juiste momenten. Lees hier alles over Facebook Insights en bekijk direct jouw paginastatistieken.
  7. Plaats een ‘Vind ik leuk’-box op jouw pagina. Of je dit nu in je sidebar, footer of als pop-up doet, laat ik aan jou over, maar zorg dat je Facebook-pagina duidelijk aanwezig is op je website. Het voordeel van de ‘Vind ik leuk’-box is dat je ziet welke bekenden de pagina al liken, dat nodigt uit om zelf ook fan te worden. En zo kan die toevallige bezoeker wel eens uitgroeien tot een vaste volger.
  8. Pas op met vooruit inplannen. Op zich is er niets op tegen om je statussen vooraf in te plannen, maar doe dit wel met de planningstool van Facebook zelf, op je bedrijfspagina. Want zoals Facebook zelf aangeeft: “In order to maximize your Facebook marketing efforts, we advise that you post directly on Facebook.com. Posting directly will give your posts the greatest chance of engagement (which drives EdgeRank).”
  9. Nodig nieuwsbrief-abonnees uit. Heb jij al een grote database van nieuwsbriefabonnees? Nodig ze uit middels een nieuwsbrief. Enige urgentie voor de lezer is wel geboden: leg ze uit wat ze meer krijgen als ze je ook op Facebook volgen.
  10. Plaats een like-knop bij elk artikel. Een bijna overbodige tip, maar zorg voor social share buttons onderaan je artikel. Hierdoor zal jouw artikel sneller verspreid worden op sociale netwerken waaronder Facebook. Zelf ben ik fan van Shareaholic, die je ook onderaan dit artikel vindt.
  11. Geef iets weg aan nieuwe fans. Een goed voorbeeld is dat van Guy Kawasaki. Zijn e-book was alleen te downloaden als je eerst fan werd van zijn pagina. Dit leverde hem maar liefst 4.000 nieuwe fans op.
  12. Foto’s (laten) taggen. Mijn Facebook-pagina van mijn fotografiebedrijf is relatief klein, maar bereikt toch heel wat mensen. Ik kan namelijk klanten, als ik privé met ze bevriend ben overigens, taggen in foto’s. Zo komt de foto ook op hun tijdlijn en zien hun familie & vrienden de foto’s. Dit levert niet alleen klanten op, maar ook meer Facebook-likes. Hoewel niet iedereen relevante en tagbare foto’s heeft, is het wel raadzaam om te kijken wat voor jou de mogelijkheid zijn tot het taggen van foto’s.
  13. Tags in updates. Relevanter voor veel blogs is het taggen van andere pagina’s in hun statussen. Stel dat je een artikel hebt geschreven over de nieuwe collectie van H&M. Tag H&M er gerust in. Ze worden zo niet alleen op de hoogte gesteld van jouw vermelding, je hebt ook nog grote kans dat ze jouw status extra delen. Meer verkeer, mogelijk meer Facebook-likes.
  14. Organiseer winacties. Let op: het klinkt leuk een winactie op Facebook, maar je moet wel aan veel promotievoorwaarden voldoen. Ik vind deze zelf nogal omslachtig en zorg dat winacties van Like & Love (it!) altijd op mijn website plaats vinden. Een Facebook-like is geen voorwaarde om te winnen, maar de urgentie wordt wel aangegeven. Zo breng je het in mijn ogen net wat minder dwingend. En werken doet het wel! Het delen als voorwaarden zorgt voor meer bereik en derhalve meer Facebook-likes. Zeker als je zulke geslaagde acties hebt, als de sloffenactie die ik ooit hield op Like & Love (it!).
  15. Facebook-likesCommuniceer met andere bedrijven. Je kunt niet alleen andere pagina’s taggen in je updates, je kunt ook met ze in gesprek gaan. Je kunt namelijk ook ‘inloggen’ als je bedrijfspagina en daarmee andere pagina’s liken en er op reageren. Hoe je dit doet? Zie het plaatje hiernaast. Ga naar pagina’s die voor jou interessant zijn, eventueel bedrijven die je ook wel als adverteerder zou willen zien, en reageer uit de naam van je pagina. Let op: je kunt alleen andere bedrijfspagina’s liken én geen persoonlijke profielen.

Niet doen: Facebook-likes kopen

Google eens op ‘likes kopen’ en de aanbiedingen vliegen je om de oren. Het klinkt ook best aantrekkelijk: voor een paar tientjes duizenden nieuwe fans. Maar zijn deze fans wel waardevol? Nee! Het zijn vaak gebruikers uit landen als India & Pakistan die geld krijgen voor het liken van jouw pagina. Maar van betrokkenheid is dan zeker geen sprake. Ze zullen niets liken of delen, en al helemaal niet reageren op jouw statussen. Daardoor denkt Facebook dat jij helemaal geen interessante content plaatst (want anders reageren er toch wel meer mensen?) en zal jouw statussen minder vaak in ieders tijdlijn plaatsen. Dat is wel het laatste wat je wilt.

Zorg dat je Facebook-fans ook fans blijven

Een kleine open deur, maar zorg dat je niet al je tijd besteedt aan het genereren van meer Facebook-likes. Je moet ook je huidige Facebook-fans behouden. Hoe?

  • Publiceer regelmatig nieuwe updates, en houd je edgerank up to date
  • Onthoud dat je je updates moet gebruiken om je fans te vermaken, vermijd teveel reclame (80/20 is een goede verhouding)
  • Zorg voor de toegevoegde waarde van je Facebook-pagina, plaats unieke content
  • Ga in gesprek met je Facebook-fans. Stel ze vragen én reageer op ze.
  • Vermijd spam-gedrag. Je kunt gerust een paar berichten per dag plaatsen, mits ze toegevoegde waarde hebben én je er genoeg tijd tussen laat zitten. Kijk in je statistieken of je meer afmelders hebt bij meer updates, je weet dan waar voor jou de grens ligt.

Wat zijn jouw ervaringen met het genereren van Facebook-likes? Deel ze hieronder & help andere bloggers op weg.

P.S. In de toekomst meer Facebook-tips? Gewoon even Blogaholic volgen op Facebook & je wordt automatisch op de hoogte gehouden.

Laura, 30-en-een-beetje. De drijvende kracht achter Blogaholic.nl, meisje 2.0 in hart en nieren en werkzaam in de online media. Dol op schrijven, uit eten gaan, fotograferen en reizen. Stiekem een enorme boekenwurm 1.0.

Reacties

reacties

Reacties16 reacties

  1. Eilish (artisticstateofmind)

    Fijn artikel, al doe ik het meeste al en levert dat nog steeds niets op. MIsschien nog zo’n box op mn blog plaatsen in de sidebar, ipv alleen dat fb blokje…

  2. Welke FB planning tool zou jij aanraden? Of bedoel je gewoon óp de FB bedrijfspagina gebruik maken van de planningsmogelijkheid (en niet via Hootsuite ofzo).

    • Hoi Reny. Ik bedoel inderdaad op de bedrijfspagina zelf. Kennelijk was mijn zin niet duidelijk genoeg, dus heb hem even aangepast 🙂

  3. Nuttig artikel weer, dankje! Ik merk trouwens ook dat als ik op mijn fb pagina geen link plaats, het bericht vaker wordt bekeken en ook door facebook minder als spam wordt gezien. Wanneer ik er wel een link bijzet (naar mijn blog bijvoorbeeld), dan plaatst fb ze ook niet zo vaak op andermans tijdlijn.. Heb jij dat ook?

  4. Dank je voor de handige tips. In het begin ging mijn Facebook heel hard, daarna stond het even stil en daarna weer eventjes hard om nu weer stil te staan. Met je tips ga ik aan de slag en eens kijken of het voor mij werkt. 😉

  5. Interessant artikel Laura. Nog een vraagje over het kopen van facebook likes. Ik was eigenlijk op zoek naar info over het adverteren op facebook om meer likes te krijgen. Ik dacht altijd dat je een ad plaatste die vervolgens aan de door jou geselecteerde doelgroep wordt getoond, zodat mensen kunnen kiezen of ze wel of niet je pagina willen liken. Ik kreeg echter recent te horen dat ook hier gewerkt wordt met fake facebook accounts? Weet jij hoe dit in elkaar zit? Ik heb het geprobeerd maar vind het veel geld voor een paar extra likes, maar wilde toch wel weten hoe dat nou werkt… 😉

    • Ik moet eerlijk toegeven dat mijn ervaring met betaalde Facebook-likes vrij beperkt is, dus dat durf ik je niet te zeggen. Zag je ook rare mensen die je gingen volgen door de betaalde campagne? Ik denk dat dat de beste test is.

  6. Goed artikel! Weer een stukje bijgeleerd (moet je toch dagelijks doen). Heb in het verleden wel likes gekocht. resultaat was vaak: vandaag liken, morgen weer disliken. Heb je inderdaad helemaal niets aan. Bedank! kan weer wat toepassen op mijn twee zakelijke pagina’s.

  7. Waardevolle tips inderdaad. Ik heb er in iedergeval veel aan. Ik ben pas begonnen met een eigen blogwebsite en deze tips kan ik toepassen om mijn bereik te vergroten.

Laat een reactie achter