6 dingen die je niet meer mag doen op social media

24

Tja, wie ben ik om jou te vertellen wat je wel en niet mag doen op social media…? Toch waag ik mij er vandaag aan, uit eigen ervaring. Aan jou de keuze wat je er mee doet.

Social media: ik heb het me de afgelopen jaren aardig eigen gemaakt. Ik post privé, maar beheer ook enkele pagina’s, die qua doel ook nog eens verschillen. Ik zie mijn eigen ergernissen bij andere social media-accounts, maar zie ook ergernissen van andere gebruikers van deze social media. Tijd om eens te laten weten wat ik vind dat je niet meer moet doen op Facebook, Twitter, Instagram en Pinterest.

1. Berichten van Facebook automatisch doorplaatsen op Twitter

Laat ik voorop stellen dat ik niets tegen geautomatiseerde berichten in het algemeen heb, mits met mate. Zo ben ik bijvoorbeeld een fervent gebruiker van Revive Old Posts. En op vakantie wil ik ook wel eens echt vakantie hebben en dus plan ik vast wat statussen in met Hootsuite of de Facebook-planner.

Niet doen op social mediaEr is echter één soort automatische posts waar ik echt niet blij van word: Facebook-statussen die automatisch op Twitter worden gezet. Waarom? Buiten dat het duidelijk is dat dit niet handmatig is gedaan, zijn het dermate verschillende media dat je de plank misslaat. Zo mag een status van Twitter maar 140 tekens hebben en heeft jouw Facebook-status er sneller meer dan minder.

Gevolg? Je klikt op het FB-linkje (direct te herkennen, zie afbeelding) dat er bij staat, wordt eerst naar Facebook gestuurd en moet dan nog doorklikken naar datgene wat je feitelijk wilde lezen. Omslachtig! Je kunt best iets op Twitter én Facebook plaatsen, maar zorg voor een unieke boodschap per medium.

2. Overmatig hashtags gebruiken

Wat is jouw eerste gedachte bij het zien van een status, ongeacht welk platform, met enorm veel hashtags? Ik denk direct: “Diegene is hopeloos op zoek naar meer volgers”. Ik erger me daarnaast #dood #aan #zinnen #die #in #hashtags #zijn #geschreven. Dat is toch niet te lezen?

Pas jouw hashtag-gebruik – want ja, je mag heus wel hashtags gebruiken met mate – aan op het medium. Op Instagram is hashtaggen een stuk minder storend dan wanneer je in een tweet van 140 karakters vijf hashtags plaatst. Zelf plaats ik op Instagram graag de hashtags als eerste reactie, i.p.v. in de post zelf. Zo worden ze ook niet meegestuurd naar Facebook & Twitter, als ik mijn Instagram-foto’s ook daar op deel.

3. Teveel tegelijk plaatsen

Hoeveel nuttigs, grappigs of leuks je ook te melden hebt, doseer het. Zit er iemand op Pinterest te wachten op 50 plaatjes van puppy’s tegelijk? Nee, je hebt eerder kans ontvolgd te worden vanwege spam. Hetzelfde geldt voor Instagram: plaats geen 10 foto’s in een uur (oeps, daar maak ik me privé wel eens schuldig aan). Jouw volgers willen niet alleen jou zien, maar ook de andere mensen die ze volgen. Geef ze die ruimte. Tenzij je graag minder volgers wilt hebben…

Gelukkig zijn er handige tools om dit te verspreiden. In Facebook kun je posts in plannen, ook Hootsuite is een handige tool (voor bijvoorbeeld Facebook, Twitter en Google+). Voor Pinterest kun je Tailwind gebruiken (betaald helaas). Zo kun je wel alles tegelijk klaarzetten, maar verdeel je het voor de ontvanger.

4. Vragen of iemand je terug volgt

Nog één in de categorie ‘wanhopig’. Als iets mij er van weerhoudt om iemand te gaan volgen, is het als diegene mij vraagt om te gaan volgen. Volgers moet je in mijn ogen niet vragen, maar verdienen. Ga de interactie aan met andere mensen (of pagina’s), reageren op hun berichten, geef ze tips. Op deze manier heb je een grotere kans dat mensen je gaan volgen.

5. Een slotje gebruiken

Twitter jij puur om te chatten met vrienden, of wil je je blog laten groeien? In het laatste geval is een slotje toevoegen aan je account het stomste wat je kunt doen. Het moet laagdrempelig gemaakt worden om je te gaan volgen, en hoe minder ze van je kunnen lezen, hoe hoger die drempel. Plus: interactie is nauwelijks mogelijk. Als jij op iemand reageert die jou niet volgt, zal deze nimmer jouw tweet zien. Weg met dat slotje dus!

6. Overal hetzelfde bericht plaatsen

Ik noemde het eerder al: maak elke bericht uniek voor het medium waar je het plaatst. Elke medium heeft namelijk een andere benadering nodig. Op Twitter moet je het vooral kort houden, Instagram geeft je de mogelijkheid om meer kijkjes achter de schermen te geven, Facebook geeft al een preview van je link en inhoud… Kopieer & plak dus niet je statussen gewoon door, maar pas deze waar nodig elke keer aan.

Wat is jouw grootste ergernis op social media, wat mogen we niet meer doen?

Laura, 30-en-een-beetje. De drijvende kracht achter Blogaholic.nl, meisje 2.0 in hart en nieren en werkzaam in de online media. Dol op schrijven, uit eten gaan, fotograferen en reizen. Stiekem een enorme boekenwurm 1.0.

Reacties

reacties

Reacties24 reacties

  1. Mijn grootste ergernis is dat bepaalde accounts (vaak bedrijven) mij elke dag opnieuw volgen in de hoop dat ik ze terugvolg. Die blokkeer ik dan…
    Hele verhalen in tien tweets achter elkaar zijn ook vervelend.

  2. Ze zijn heel herkenbaar! Jammer dat velen niet weten wat simpelweg het lekkerste wegleest en daardoor een stuk aantrekkelijker is. De tip van de tools om berichten ook op Twitter klaar te zetten, daar ga ik even achteraan. Bedankt voor de tip!

  3. Zelf zit ik op fb op een aantal creatieve groepen waar personen soms aangesproken worden als er iets geplaatst wordt wat tegen de regels (Je mag wel reclame maken voor de Action of de Blokker maar niet voor jezelf ) van de groep is. Dat aanspreken gebeurd leesbaar voor iedereen, mijn grote ergenis.

    • Ik zit ook in bloggers groepen op Facebook die dezelfde regels hanteren. De groep is bedoeld om informatie uit te wisselen, elkaar te helpen met allerhande blog gerelateerde vraagstukken en elkaar te inspireren. Ik irriteer me mateloos aan mensen die uitsluitend bezig zijn met zichzelf te promoten en om de haverklap links naar hun eigen blog plaatsen! Ik heb dus exact de tegenover gestelde mening 😀 grappig zo zie je maar weer hoe persoonlijk dit soort dingen zijn 😉

  4. Thanks voor de tips. De ‘hashtags in de eerste reactie plaatsen’ snapte ik nooit zo goed, maar nu wel, dat gaat me zeker tijd schelen als ik ‘m wil delen naar FB. Jammer dat Pinterest nog geen standaard inplan functie heeft. Wat ik sinds kort doe ik toekomstige pins alvast maken (via Canva = briljant) en ze dan op en geheim bord zetten, zodat ik ze alleen nog maar hoef te verplaatsen en de goede bron en omschrijving er al in staan. Plus dan kan ik ze onderweg delen vanaf m’n telefoon en niet alleen vanaf m’n laptop waar de foto’s opgeslagen zijn.

  5. Mijn grootste ergernis is het ongevraagd gebruiken van andermans content foto’s en /of tekst. Ook met een link eronder die verwijst naar de originele content is dit niet toegestaan zonder toestemming van de maker. Nog erger is het als ze er ook nog geld mee verdienen.

  6. Dat eerste had ik inderdaad ook ingesteld staan in het begin, maar ik ben al snel overgestapt op een apart bericht voor Twitter en Facebook, precies om de redenen die jij geeft! Verder deed of doe ik geen van de punten die je noemt!

    En de dingen die hierboven genoemd worden zijn ook wel herkenbaar. Wat ik vooral vervelend vind is als mensen een héle aardige comment achterlaten, maar eigenlijk gewoon willen dat je hen gaat volgen. Dingen in de trant van :”Wauw, wat een supermooie blog heb je! En wat een geweldige stijl! Dit is mijn blog: *link*. Mijn Facebook: *link* en mijn Instagram: *link*. Neem je ook bij mij een kijkje? En als je me volgt, dan volg ik terug!” Dan denk ik; als je mijn blog zo leuk vindt, waarom moet ik jou dan eerst gaan volgen? 😉

  7. Hmm, en hoe zit het dan met tweets automatisch ook op Facebook plaatsen? Dat doe ik namelijk wel… maar dan komen ze wel op mijn persoonlijke Facebookpagina, niet op de pagina van mijn blog. Ik vind het vooral storend als bloggers hun content steeds maar weer promoten zonder echt vernieuwend te zijn, dus vandaar dat ik bij het promoten altijd een bepaalde invalshoek probeer.

  8. Die koppeling met Twitter vind ik juist fijn, want op die manier hoef ik niet nog eens een Tweet te bedenken. Al snap ik natuurlijk wel waarom het beter is, maar laten we het er maar bij houden dat ik er de tijd en zin niet altijd voor heb.

  9. Mijn grootste ergernis zijn mensen, ook bloggers, die je gaan volgen en dan een dag weer ontvolgen in de hoop dat ze er zelf veel volgers aan over houden. Dat vind ik zo kinderachtig

  10. Sommige mensen die bijvoorbeeld in een kledinggroep hun iPhone willen verkopen en dan beginnen met ‘ik weet niet of het hier mag, anders verwijderen jullie het maar’ bloedirritant vind ik dat.

  11. Ik had ook ingesteld dat Facebook automatisch doorplaatst naar Twitter. Impulsief, toen ik die mogelijkheid tegenkwam. Maar ik kan nu niet meer terugvinden waar ik dat weer uit kan zetten in de Facebookchaos van instellingen.

    Mijn tweede punt is dat ik het eens ben met Marjon: je mag gerust reclame maken voor je blog, want het is natuurlijk idioot dat reclame voor een bedrijf wel normaal gevonden wordt en voor je eigen blog niet. Je moet het alleen qua vorm niet overdrijven en ook kijken in welke context je het doet. Als je bijvoorbeeld reageert op een bericht over een reis naar China en jijzelf hebt daar ook eens over geschreven mag je best een linkje naar je eigen artikel erbij plaatsen. Nu heb ik nog nooit over China geschreven geloof ik, dus ik zal nu geen linkje hoeven plaatsen naar http://arnoudhugo.nl

    • Laura

      Haha een goede verwijzing naar je website. Omdat ik hem spitsvondig vind, laat ik hem staan. Maar normaal zou ik het als reclame zien 😉

      • Ikzelf heb er normaal gesproken niet zo’n moeite mee als collega-bloggers de link naar hun blog in een serieuze en zinvolle reactie plaatsen. Zolang het maar niet commercieel is en geen overduidelijke linkspam. Je moet elkaar tenslotte een beetje helpen, nietwaar? 😉

        • Laura

          Als het nuttig en zinvol is: eens. Maar in 90% van de gevallen blijkt dat niet zo te zijn. En is het vaak ook nog gewoon een link naar de homepage, die ook nog achter de auteursnaam zit.

  12. Eentje die ik hierin nog wil toevoegen voor Twitter: “X people unfollowed my, checked by [unfollowwebsite]”.
    Ik vind dat zó irritant dat ik de persoon in kwestie direct ook ontvolg. Zodat ie de dag erna weer iets te melden heeft 😉

Laat een reactie achter