Droom jij van een webshop? Je kunt het eenvoudig realiseren met WordPress

2

Ooit had ik een droom met een vriendinnetje; onze eigen webshop. En we hadden genoeg creatieve ideeën samen. Ik vanuit mijn content & marketing achtergrond, zij vanwege haar grafische talenten. Helaas hield één ding ons tegen, de technische realisatie. Maar toen kwam er een project op mijn pad waardoor ik er achter kwam dat het zonde was dat ik me hier ooit door had laten tegenhouden.

Het blijkt namelijk best eenvoudig om een werkende webshop draaiende te krijgen. Twee weken om precies te zijn, in de avonduren. Hoe het zo ver kwam dat ik dit ontdekte? Mijn vriend wilde graag zijn eigen webshop en aanvankelijk besloten we voor Etsy te gaan. Hier had ik door de blogplanners van Blogaholic natuurlijk al ervaring mee. Maar er waren twee dingen waar ik over twijfelde:

  1. Op fysieke producten heb je echt minder marge dan op digitale producten (zoals de blogplanners), zeker als je producten in een kleine oplage laat maken. Je draagt dan best nog wel wat aan Etsy af en houdt dan bar weinig over.
  2. Zijn doelgroep? Mannen! Hebben die wat met Etsy? Aanzienlijk minder dan vrouwen. De drempel om daar dan weer een account voor aan te maken, leek ons wat hoog. Zou dit zijn doelgroep ervan weerhouden om een aankoop te doen?

Het laatste zetje dat we nodig hadden om ons plan aan te passen, was een kennis die een webshop met WordPress en iDeal module had gelanceerd. “Is dat een beetje te doen?”, vroeg ik. “Dat heeft Irene gedaan”, zei ze. Mocht je hier de naam Irene hier nog niet eerder zijn tegengekomen, even een korte uitleg; Irene is een WordPress-heldin annex goeroe. Als ik ergens niet uitkom, heeft zij altijd de oplossing. “Irene, is zo’n webshop nu moeilijk?”, vroeg ik in een tweede Facebook messenger-scherm. “Nee hoor, dat moet je wel lukken!”

De stappen die ik nam tot een WordPress-webshop

Verwacht hier geen handleiding over hoe met WordPress een website te bouwen (daarvoor moet je overigens wel hier zijn, wat heb ik veel aan deze website gehad!), maar ik zet wel graag de stappen op een rij die ik ondernam om snel tot resultaat te komen. Volg deze stappen en – als je al een beetje ervaring hebt met WordPress – moet het jou ook lukken!

  1. Kies het juiste theme. Op Themeforest kun je eenvoudig in alle themes zoeken die samenwerken met WooCommerce. WooCommerce is feitelijk je webshop en deze module moet dus goed draaien. Dit is het complete overzicht van themes die draaien met WooCommerce. Ruime keuze toch?
  2. Maak een account aan bij Mollie. Mollie is een service die ervoor zorgt dat je betalingen met iDeal kunt laten uitvoeren op je website. Beveiligd en correct. Zij hebben ook een plugin voor WordPress en dit werkt prima samen. Nadat je de website hebt gebouwd (en aan wat eisen moet voldoen), keuren zij jouw webshop goed en kun je ‘echt’ gaan draaien. Daarvoor kun je alles testen met een testaccount. Let wel: je hebt hier wel een Kamer van Koophandel-registratie en BTW-nummer voor nodig.

Ik zag enorm op tegen het installeren van het WooCommerce deel en de betalingen werkende te krijgen. Gek genoeg was dit het minste werk. De instellingen zijn zowel in WooCommerce als iDeal zo eenvoudig dat je – weliswaar met een beetje vallen en opstaan – best snel de lucht in kan.

Waar bij mij de tijd in ging zitten? Het feit dat ik een pixelneuker bent. En dat een theme nooit helemaal naar wens is en dat ik dan weer van alles wil ombouwen. Maar dat was dus niet anders dan bij elke andere nieuwe website met WordPress die ik bouw. En natuurlijk zit er tijd in het juridisch afdekken, eventuele aanmelding bij de Kamer van Koophandel (die was hier al, dat maakte het wel makkelijker), de inkoop van de producten. De techniek bleek echt een van de simpelste stappen.

De webshop is nog niet te bewonderen, i.v.m. een vakantie gaat hij wat later live. Zonde als je hem live gooit en vlak daarna een paar weken geen pakketjes kan versturen. Eenmaal live zal ik hem overdragen aan vriendlief. Het is immers zijn webshop. En dat vind ik helemaal niet erg. Want al die pakketjes versturen is niets voor mij. Ik kruip liever achter mijn laptop om te bloggen….

Maar mocht jij die pakketjes versturen nu niet erg vinden en een heel goed idee hebben voor een webshop; laat je dan niet weerhouden door de techniek. Een webshop bouwen is lang niet meer zo ingewikkeld als pak ‘m beet 5-10 jaar geleden!

Laura, 30-en-een-beetje. De drijvende kracht achter Blogaholic.nl, meisje 2.0 in hart en nieren en werkzaam in de online media. Dol op schrijven, uit eten gaan, fotograferen en reizen. Stiekem een enorme boekenwurm 1.0.

Reacties

reacties

Reacties2 reacties

  1. Hey Laura,

    Leuk dat je nu ook bezig bent met een webwinkel.

    Inderdaad een webwinkel opzetten is niet heel erg moeilijk. Maar een webwinkel succesvol maken, daar ligt de uitdaging!

    Voldoende bezoekers trekken, betrouwbaarheid uitstralen, bezoekers overtuigen om juist bij jou te kopen…
    … Handig inkopen, voldoende marge weten te realiseren om het interessant te maken, etc.

    Een webwinkel opzetten is één ding, maar een webwinkel runnen is hard werken!

    Hoe dan ook, veel succes met de plannen / werkzaamheden. Mocht je nog tips nodig hebben, dan weet je me te vinden.

    Lieuwe

    PS:
    Heb ik er nu overheen gelezen? Wat willen jullie gaan verkopen?

    • Haha, nee hoor, daar heb je niet overheen gelezen. Het is enorm niche, ik heb je even gevolgd op Twitter. Communiceert makkelijker.

      Ik vind overigens alle dingen die jij noemt juist het leukste. Dat krijg je met een online marketing achtergrond. Dus dat ga ik van een zijlijn wel meekijken als hij hem helemaal runt. Maar het blijft zijn webshop!

Laat een reactie achter