Waar komen jouw bezoekers vandaan? (en hoe je dit ziet)

2

Voor wie nog niet met Google Analytics werkt: installeer het nu! Dit handige tooltje kan je namelijk heel veel interessante informatie geven, die je kan helpen om te groeien met je blog. Kijk bijvoorbeeld eens waar je bezoekers vandaan komen en anticipeer daar op.

Vanuit mijn werk in de online media werk ik sinds een jaartje of 13 met Google Analytics. En hoewel er gigantisch veel meetprogramma’s zijn, blijft dit mijn favoriet. Niet alleen omdat hij ‘in de markt’ als meest betrouwbaar wordt gezien, maar ook door de vele opties. Dat laatste is overigens ook de reden dat veel bloggers het juist niet gebruiken. Want waar moet je beginnen? Goed punt. En dus duik ik af en toe in specifieke delen van informatie die je kunt op zoeken in Google Analytics. Vandaag: waar komen jouw bezoekers vandaan?

Zoekmachines & social media zorgen voor meeste verkeer

Ik heb – denk ik – geen Google Analytics nodig om vast te kunnen stellen dat het gros van de bloggers het meeste verkeer haalt uit zoekmachines en/of social media. Anno 2015 zijn dit de meest belangrijke bronnen voor veel websites. Commerciële partijen gebruiken ook nog vaak (reclame)campagnes en Google Adwords, maar bloggers hebben niet altijd inkomsten en dus ook geen advertentiebudget. Niet als ik kijk naar de bloggers die Blogaholic.nl volgen althans.

Ondanks dat ook jij ongetwijfeld weet waar jouw bezoekers grofweg vandaan komen, is het handig om zo nu en dan in de cijfers te duiken. En te kijken hoe het gaat met je verkeersbronnen. Want als je tijd stopt in zoekmachine optimalisatie, wil je toch zien of dat effect heeft? En als het aantal volgers op jouw diverse social media kanalen groeit, wil je toch ook zien of dat meer verkeer oplevert, of dat je misschien wel dingen post die ze helemaal niet interessant vinden?

Verkeersbronnen opzoeken in Google Analytics

Hoewel Google Analytics een doolhof aan informatie kan zijn, is het opzoeken van jouw verkeersbronnen niet eens zo gek moeilijk. Ik leg het stap voor stap uit.

Verkeersbronnen Google AnalyticsLog in op Google Analytics. Ga naar ‘Acquisitie – Overzicht’. In het overzicht zie je in één oogopslag wat jouw belangrijkste verkeersbronnen zijn aan de hand van een taartdiagram. Zoals bij veel websites geldt ook bij mij dat – zie voorbeeld – zoekmachines en social media het grootst zijn.

Ik heb daarnaast veel terugkerende bezoekers, vanwege de grote hoeveelheid volgers. En de referrals (verwijzende websites die niet onder bovenstaande categorieën vallen) is met name groot door Bloglovin’. Google Analytics ziet deze namelijk – in tegenstelling tot o.a Facebook, Twitter, Google+, Pinterest – niet als social media. Ook bloggers die naar mijn blogs linken vallen onder referrals.

Verkeersbronnen uitdiepen in Google Analytics

Oké, je weet nu wat je belangrijkste verkeersbronnen zijn, maar wat kun je er mee? Als je dieper op de materie inzoomt, kun je er wel degelijk wat mee. Laten we eens kijken hoe het met jouw social media verkeer van deze maand zit.

Ga wederom naar ‘Acquisitie’. Ga naar ‘Kanalen’ en klik daar op ‘Social’. Je ziet een overzicht van alle social media kanalen die de afgelopen maand (Google opent automatisch met een overzicht van de laatste 30 dagen, voor als je dat nog niet wist of doorhad) voor verkeer zorgden. Facebook is voor mij verreweg de grootste (48% van alle social media). Ik wil hier graag verder op inzoomen om te kijken wat dan op Facebook zo populair was. Let’s take a look aan de hand van onderstaande stappenplan:

  1. Bestemmingspagina, verkeersbronnen Google AnalyticsKlik op Facebook in het overzicht, er opent zich een nieuwe tabel, die op het eerste oog niet direct nieuwe informatie geeft. Je ziet namelijk precies dezelfde tabel, maar dan met alleen Facebook. En leuk, die gemiddelde tijd en de bouncerate, maar je wilt toch meer weten?
  2. Bovenaan de tabel (onder de grafiek) kun je een ‘Secundaire dimensie’ invoeren. Zoek hier op ‘Bestemmingspagina’ en selecteer deze, zoals je in de afbeelding ziet.
  3. Na het selecteren zie je precies welke artikelen dan populair waren via social media. Aan de hand van deze informatie kun je achterhalen welke onderwerpen jouw volgers dus kennelijk het meest interessant vinden. Maar ook kun je kijken naar hoe je deze hebt gepromoot, wat voor tekst je bij je link hebt geplaatst en welke invloed dit eventueel kan hebben.

Een voorbeeld: mijn meest bezochte artikel via social media was de afgelopen maand Is jouw Bloglovin’ verkeer ook gedaald? Help elkaar!. Ik vroeg in dit artikel en bij de oproep op social media duidelijk om het verhaal te delen en dat werkte: het artikel werd enorm veel gedeeld. Wat zorgde voor een hoog bereik via social media, en misschien wel voor de drukste dag op Blogaholic.nl sinds het lanceren in december.

Overigens zie ik mijn Bloglovin’ verkeer nog niet extreem groeien, dus het is nog niet helemaal doorgedrongen in blogland, deel het artikel dus gerust nog eens.

Wie linken er naar me?

Zoals hierboven aangegeven, zijn referrals (ook wel verwijzingen genoemd) ook heel interessant. Kijk welke andere bloggers of websites naar je linken en naar welke pagina ze dan verwijzen. Hoe zoek je dit op:

  1. Ga naar ‘Acquisitie – Kanalen – Referral.
  2. Je ziet precies welke websites naar je gelinkt hebben en welke dus ook nog eens daadwerkelijk verkeer hebben opgeleverd.
  3. Om te weten aan welke pagina/artikel zij precies aandacht hebben besteedt, kun je net als hierboven zoeken op ‘Bestemmingspagina’.

Zo gaf Marlous aandacht op haar blog aan het interview dat ik met haar hield, dit leverde mij 152 bezoekers op. Ook gaf zij aandacht aan de blogplanner, welke 89 bezoekers opleverde. Blogqueen vermeldde mijn artikel over de Over mij pagina, wat aansloeg bij haar bezoekers; 62 bezoekers.

Hoe zit het met je verkeer vanuit zoekmachines?

Wil je verder inzoomen op jouw zoekmachine-verkeer, neem dan een kijkje bij ‘Acquisitie – Campagnes – Organische zoekwoorden’. Helaas hebben we hier te maken met het not provided-fenomeen, waar ik eerder over schreef. Maar met dezelfde manier van bestemmingspagina’s bekijken, kun je ook hier weer bekijken wat goed werkt en wat niet.

Wat kun je ermee?

Een klein voorbeeld: Pinterest is voor Like & Love (it!) een relatief kleine verkeersbron, maar wel eentje die ik graag wil laten groeien. Ik ben gaan testen met Pinterest-proof afbeeldingen (staand beeld, tekst erdoorheen). Dat werkte, mijn verkeer steeg. En met name als het om recepten ging. Meer mee doen dus!

Google Analytics blijkt voor veel mensen nog een raadsel. Er wordt veel op gezocht én ik word er veel op gevonden met Blogaholic. Tijd voor meer artikelen over Google Analytics! (en geef gerust aan over welk specifiek deel je dan meer wilt weten)

Weet jij hoe het precies zit met het verkeer dat op jouw blog binnenkomt, of is dat allemaal nieuw voor je? Duik er dan snel in!

Laura, 30-en-een-beetje. De drijvende kracht achter Blogaholic.nl, meisje 2.0 in hart en nieren en werkzaam in de online media. Dol op schrijven, uit eten gaan, fotograferen en reizen. Stiekem een enorme boekenwurm 1.0.

Reacties

reacties

Reacties2 reacties

  1. Dit is een handig artikel en ik heb wat bijgeleerd. Misschien kan je andere tips er over geven? bv: waarvoor moet je net oppassen, of wat mag niet? ik weet natuurlijk niet of het kan.

    • Laura

      Ik snap je vraag niet helemaal, de vragen zijn me iets te algemeen. Wat je niet mag doen in welke situatie?

Laat een reactie achter