5 redenen waarom niemand jouw blog leest

19

Ai, confronterende titel! Toch weet ik dat er heel wat bloggers mee kampen; ‘Waarom stop ik zoveel tijd in mijn blog en waarom komen er toch geen bezoekers?’. Dit kan 1.001 redenen hebben, maar laten we eens kijken naar de meest voorkomende bloggersissues welke een groei van bezoekers tegenhouden.

1. Je hebt geen toegevoegde waarde

Je mag het bloggen nog zo leuk vinden, het is niet alleen voldoende als jij het leuk vindt. Nee, je moet een toegevoegde waarde bieden voor je publiek, ze moeten jouw artikel zo leuk/interessant/grappig/leerzaam vinden dat ze deze niet kunnen negeren.

Bij Blogaholic.nl is de toegevoegde waarde enorm duidelijk; ik moet er bij elke post bewust van zijn dat mijn bezoeker meer leert over bloggen. Dat ik met informatie kom die nieuwe is voor bloggers, dat ze wat leren. Heb je een lifestyle blog dan wordt het al een stukje lastiger? Want leerzaam is dan niet van toepassing. Vermaak vaak wel. En ook; een binnenkijkje in het leven van een ander. Of misschien wel inspiratie.

Bedenk bij elke nieuwe blogpost voor wie je het schrijft en wat de rode draad is. Waarom zou jouw bezoeker deze lezen?

2. Inconsistentie

Ik heb een hekel aan mensen die te laat komen. En vriendinnetjes die elke afspraak verzetten, worden op een gegeven moment ook minder belangrijk in mijn leven. Zo werkt het eigenlijk ook met bloggen. Ik heb binding met mijn bezoekers omdat ze weten dat ze drie keer per week een blog van me kunnen verwachten. Maar wat als ik op eens twee weken stil blijf…? Blogaholic raakt naar de achtergrond, onze band vertroebeld. Komen ze nog terug? Misschien. Maar grote kans dat ze ergens afhaken.

Hoewel veel mensen bloggen zijn als hobby en zichzelf geen planning willen opleggen (of het simpelweg niet voor elkaar krijgen met een baan ernaast), raad ik je aan hier toch mee aan de slag te gaan. En dat hoeft niet dagelijks, twee keer per week op vaste dagen is ook meer dan prima.

Zelfde geldt overigens voor social media; hoe wil je volgers aan je binden als je de ene keer elke dag wat op je Facebook-pagina post en dan een maand stil blijft? Weest hier ook consistent.

3. Geen focus

Ai, nu moet ik mezelf even aankijken. Focus is niet mijn sterkste kant, ik vind teveel leuk. Net als met mij vele bloggers. Die dus alles wat ze leuk vinden in één blog stoppen. En dat werkt niet. Want hoe kun je een vaste groep volgers trekken als je de ene keer schrijft over kinderen en het volgende moment over de tofste films. Om vervolgens de volgende dag weer recepten te plaatsen. Het is niet zonder reden dat Google niche-blogs hoger waardeert. Als lifestyle blogger – en ik heb nogal wat volgers in dit genre – zul je dus ook keuzes moeten maken. Wat past er bij je en wat niet? Noem drie dingen en stick to it!

Focus aanbrengen betekent niet dat je niet een breed platform kunt hebben. Like & Love (it!) is redelijk breed, en toch hebben we een duidelijke richtlijn: we maken de blog voor drukke vrouwen die af en toe zichzelf in het zonnetje willen zetten met leuke hebbedingen. Voor zichzelf. En dat betekent dat er niet teveel voor kinderen terugkomt. En als… dan omdat het toegevoegde waarde heeft voor moeders. Want leuke schoencadeautjes zoeken is een hell. Als wij een selectie maken, scheelt dat deze vrouwen weer tijd die ze aan leukere dingen kunnen besteden.

4. Social media wordt op een verkeerde manier ingezet

“Als ik nu al mijn linkjes deel op social media, dan komen de bezoekers vanzelf wel”. Nee, nee, nee! Ik legde het eerder al uit in het artikel 3 dingen die niet werken als je je blog wilt promoten. Twitter en andere social media zijn gemaakt voor interactie, het is geen eenrichtingsverkeer. De naam zegt het al; social media. Zorg voor interactie met je volgers en je volgers zullen eenvoudiger bezoekers worden. En je krijgt ook meer zicht op wat ze vinden/willen, waardoor je blogs sterker worden. Maak hier gebruik van!

5. Zoekmachine-optimalisatie is (nog) niet jouw ding

De twee grootste verkeersbronnen anno 2015 zijn social media en zoekmachine-verkeer. Hoewel het al geweldig is als één van deze groepen groeit, is het mijn strategie om nooit op een van deze twee paarden te wedden. Als Google haar algoritme verandert, kan je zomaar veel verkeer kwijt zijn. En als Facebook meer geld wil verdienen, zullen jouw volgers jouw statussen nog minder zien… Zorg dus dat je aan beiden werkt!

Het is geen geheim dat ik een sucker ben voor zoekmachine-optimalisatie. Ik vind het mega-machtig. En als ik een artikel naar de eerste pagina weet te brengen, spring ik een klein gat in de lucht. Waar veel mensen denken dat het je in creativiteit belemmert, vind ik juist dat het creativiteit vereist. Laat je dus niet weerhouden en verdiep je in zoekmachine-optimalisatie. Zo blijf je profiteren van oude artikelen!

Mocht je jezelf herkennen in één of meerdere van deze punten; pak het aan! En kijk dan volgend jaar rond deze tijd nog eens naar je cijfers. Wedden dat ze zijn gestegen?

Laura, 30-en-een-beetje. De drijvende kracht achter Blogaholic.nl, meisje 2.0 in hart en nieren en werkzaam in de online media. Dol op schrijven, uit eten gaan, fotograferen en reizen. Stiekem een enorme boekenwurm 1.0.

Reacties

reacties

Reacties19 reacties

  1. Hoi laura.

    Dit zijn goede tips. Ik kende ze gelukkig al. Idd seo kan vervelend zijn maar als je het een onderdeel van je blog creatie routine maakt, word je er vanzelf beter in en gaat het steeds makkelijker.

    Ik hou van social media en vooral twitter. Ik vind het juist heel leuk om met andere gelijkgestemden te communiceren.

    Goed artikel.

  2. Oef, dat van die focus vind ik ook nog wel eens lastig. Misschien toch maar eens even op een rijtje zetten waar ik nou eigenlijk echt over wil schrijven…

  3. Hi Laura, thanx voor je fijne stuk weer! Die laatste opmerking over Verkeer via zoekmachines en social media daar heb ik nog wel een vraag over. Zoals jij aangeeft kun je beter niet op 1 van de 2 paarden wedden, maar allebei veel aandacht geven. Nu merk ik zelf dat ik sinds ik over 10K op Facebook ben, mijn bereik enorm gedaald is. Ik snap dat FB nu wil dat ik ga adverteren, en dat zou een optie kunnen zijn. Maar heb jij wellicht nog meer tips om het bereik op FB weer een beetje op te krikken?

    • Ik denk niet zozeer dat dat met de 10k te maken heeft, maar wel het feit dat ook hun algoritme steeds verandert. Zo hebben ze eerder dit jaar aangekondigd dat bedrijfspagina’s nog minder belangrijk worden omdat ze de tijdlijn van personen nog meer op vrienden willen richten (en niet alleen minder van bedrijven maar ook van vrienden van vrienden). Kan zijn dat ze hier nu de eerste stappen in zetten. Vooral zorgen voor interactie ipv alleen volgende volgers.

  4. Yes, ik gebruik twitter zelf niet zo vaak, maar er worden wel elke dag automatische linkjes op geplaatst. Dat werkt dus niet.. Toch maar meer tweets zelf gaan plaatsen dan 😉

    • hoi rowan

      dat van twitter is eigenlijk heel jammer. Ik weet dat er allemaal veel tijd in gaat zitten.

      bloggen, facebook, instagram, twitter enz. maar waar je bij facebook eigenlijk eerst bevriend moet zijn met mensen (in de meeste gevallen), kun je twitter heel makkelijk gebruiken om mensen te vinden door te zoeken op interesses.

      ik vind persoonlijk twitter leuker dan facebook en een tweet is ook sneller gestuurd. Als je enkel alleen linkjes deelt kun je geen band opbouwen met andere twitteraars en daar heb je juist op de lange termijn veel meer aan.

      Groeten Chris

  5. Ik hoor het mensen vaak zeggen, dat je consistent moet zijn met bloggen en op vaste dagen moet posten enzo. Maar ik heb er echt geen problemen mee als een blog een poosje stil blijft! Ik zie het vanzelf allemaal wel weer op bloglovin verschijnen en dan lees ik het toch wel! En anders zie ik het wel op facebook.

    Ik heb niet het idee dat er veel mensen zijn die nog steeds handmatig de adressen van hun favo blogs in gaan zitten tikken om te kijken of er weer iets nieuws is.

    • Precies, ik vind dat ook altijd een vreemd uitgangspunt, en ergens ook een beetje aanmatigend: de wereld houdt voor de meeste mensen niet op te bestaan als een blog niet steeds pünktlich x keer per week iets nieuws post … Er druppen dagelijks 200+ blogs mijn feed binnen en er is niet een blog waarvan ik onthoud “oh ja, die en die post x keer per week op die en die dag”. Wat Ilse zegt: ik zie het wel in mijn feed verschijnen, en zo niet, dan niet.

  6. Goeie tips laura,

    Waar ikzelf vaak het meeste moeite mee heb is het beginnen.
    Ik vind het een uitdaging om een blog op te bouwen, met 0 content, 0 volgers en om dan alles op te bouwen.

    De 1e artikelen zijn het lastigste en dan inderdaad het volhouden.
    Maar ik vergelijk het altijd met het volgen van een tv-serie. je verwacht op vaste tijden een nieuwe aflevering en baalt als het weer eens een week word overgeslagen.

    Datzelfde heb je ook met volgers die je blog volgen.

    Groeten chris

  7. Helder uitleg en je punten kloppen allemaal.
    Ook niet onbelangrijk is het hebben van een lange adem :=)
    Gewoon doorzetten.

    Ik ben nu ook nog niet zo heel lang aan het bloggen.
    Eerst 1 keer per twee weken maar nu 1 keer per week.
    De focus wordt steeds beter en het schrijven gaat ook steeds makkelijker.
    Mijn bezoekers aantallen mogen echt wel omhoog maar daar werk ik langzaam aan.

  8. Duidelijk verhaal! Zelf hou ik een persoonlijk blog bij die gericht is op 1 onderwerp, namelijk het feit dat ik ziek ben en wat daar voor mij bij komt kijken. Ik heb denk ik dus te veel focus.. Omdat ik het bloggen veel leuker en zinvoller ben gaan vinden als wat ik van te voren bedacht had, zou ik het wel heel tof vinden om meer volgers te krijgen. Juist omdat ik o.a. blog met als doel om meer bekendheid te krijgen voor mijn ziekte. Meer kennis kan namelijk een hoop ellende voorkomen bij mensen. Maar de mensen die niet bekend zijn met dit onderwerp zullen dus ook niet zo snel op mijn blog terecht komen. Heb je hier niet toevallig ook wat tips voor Laura? 😉

    • @ Marleen: je bedoelt dan mensen met symptomen die de naam Lyme niet kennen? Dat kan o.a. door het schrijven over symptomen en dingen die hier mee samenhangen. Het woord Lyme zullen ze dan niet snel gebruiken, maar misschien wel de verwante eigenschappen zeg maar.

  9. Social media is zeer belangrijk en ik zou dit dan ook op nummer 1 zetten. Interactie met bezoekers zorgt voor de nodige engagement en houdt je blog levend. Verder een duidelijk stuk!

  10. Erg leuk te lezen hoe andere mede bloggers hun blog promoten. Ik leer nog elke dag , en maak vaak aantekeningen van de goede adviezen die ik o.a. op deze blog krijg.

    Inmiddels heb ik visitekaartjes, welke ik af en toe uitdeel of ergens neer leg, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik dit veel vaker moet doen, het moet bijna als vanzelf gaan. Ik moet dus net iets meer ballen krijgen om mijn blog aan de man te brengen.

    Ook moet ik het bloggen meer gaan zien als mijn werk, en een vast planning is hierbij van groot belang, zoals jij Laura ook aangeeft.

    Ik ga er lekker mee aan de slag!!

    Vriendelijke groetjes
    Louise Lennips

Laat een reactie achter