Creatieve manieren om om te gaan met de Nederlandse Reclame Code

8

Als je de Nederlandse Reclame Code goed wilt opvolgen, zul je het altijd moeten aangeven als je een product gesponsord krijgt of wordt betaald voor een artikel. Veel bloggers hebben hier wat op tegen, maar waarom? Genoeg manieren om dit op een leuke manier te brengen, zonder dat je direct als commercieel wordt bestempeld.

Gratis producten zijn voor veel bloggers een leuk extraatje. Maar er zitten wel consequenties aan vast. Niet alleen wil de afzender hier leuke aandacht voor, ook de Reclame Code komt om de hoek kijken. En dat betekent dat je je aan regels dient te houden.

Net zoals dat het in tijdschriften duidelijk moet zijn als iets een advertorial is, geldt dat ook voor bloggers. Want, zo wordt er geredeneerd, als je een product gratis krijgt, kan je mening wel worden beïnvloedt. En hoe hard we ook allemaal ‘nee’ roepen, onbewust gebeurt er toch wel iets als je iets gratis krijgt. Ik streef er dan ook zelf altijd naar om de Reclame Code te volgen en speel hier open kaart over.

Creatieve manieren om te laten zien dat je samen hebt gewerkt

In veel gevallen staat er onderaan mijn artikel een simpel zinnetje: “Voor deze review stelde de uitgever van het boek een exemplaar beschikbaar.” Maar als je dat om de haverklap doet en heel veel producten opgestuurd krijgt, wordt het voor de bezoeker misschien wel te commercieel. Zeker als je begint met een zin als: “Dit bericht is gesponsord door XXX”.  Tijd om het leuker te verpakken!

  • Toen we bij XXX werden uitgenodigd om te komen shoppen (wie zegt daar nee tegen, met shopbudget!), ging ik er dan ook met een open vizier heen. Samen met mede-redacteur Sabine, die ook nooit in de winkel kwam, liet ik mij positief verrassen.
  • Toen ik benaderd werd door XXX om over hun nieuwste product te schrijven, was ik meteen enthousiast. Niet alleen omdat ik dit product gratis toegezonden kreeg, maar ook – of des te meer – omdat…
  • Al jaren ben ik fan van XXX. Hoe leuk is het dat ze me nu benaderden om met me samen te werken voor hun nieuwe reclamecampagne.
  • Toen ik door XXX werd gevraagd om een gesponsord artikel te schrijven over XXX, wist ik meteen dat ik dit wilde doen. Wat past er meer bij mijn blog dan YYY?
  • Voor deze review stelde XXX gratis YYY beschikbaar. We moesten natuurlijk zelf testen of deze echt zo lekker zitten als ze beloven. Ja dus!

Zie je dat het zo een stuk persoonlijker en minder commercieel wordt? Uiteraard hoor ik ook graag hoe jij het op een leuke manier vermeldt bij je berichten.

Laura, 30-en-een-beetje. De drijvende kracht achter Blogaholic.nl, meisje 2.0 in hart en nieren en werkzaam in de online media. Dol op schrijven, uit eten gaan, fotograferen en reizen. Stiekem een enorme boekenwurm 1.0.

Reacties

reacties

Reacties8 reacties

  1. Nu ik jouw artikel lees, merk ik dat ik het vaak dubbel doe. Aan het begin vermeld ik dat ik werd gevraagd om product X uit te proberen en aan het einde vermeld ik nog dat ik het artikel heb ontvangen van bedrijf X. Dan is het wel duidelijk, maar bedenk me nu dat 1 van beiden ook wel voldoende is. Ik vermeld in een review ook wel de voor mij persoonlijke voor- en nadelen, want geen enkel product is perfect en dat schetst een realistisch beeld voor de lezer denk ik.

  2. Hi Laura, Allereerst dank voor je superhandige blogs altijd. Zoveel tips als van jouw website gebruikt!
    Textueel zet ik het er niet altijd bij , maar heb er altijd een afbeelding bij staan waarin staat; deze post bevat gesponsorde en/of affliate links en daarbij verwijs ik naar de disclaimer. Op die manier heb ik het wel vermeld. Dat moet toch duidelijk genoeg zijn? Hoop ik! gr. Jess

      • Zie nu pas je reactie… Dankjewel! Hmmm… Google is lastig te pleasen, maar toch krijgen we er steeds meer verkeer van door zoekwoorden in ieder geval.
        Nog een ander vraagje: Ik zocht een artikel waarin je schrijft waarom je als ondernemer moet bloggen. Maar kan het niet meer vinden, heb je deze verwijderd?? gr. Jeske

        • In principe verwijder ik geen artikelen. Enige die ik me hier bij kan bedenken is het artikel over waarom webshops een blog zouden moeten hebben. Bedoel je die?

  3. Hoi Laura,

    Vraagje: welke regels gelden er bij affiliate links?
    Als ik bv. een lijstje maak van leuke zomerkleding en daar affiliate links bij plaats, moet ik er dan ook iets bijzetten?
    Want dat is wel anders dan gratis producten krijgen. Is het dan een ‘advetorial’?

    • Laura

      In dit geval moet je er een creditline bijzetten waarin staat dat het artikel affiliatelinkjes bevat. Hoewel ik dat nergens zwart/wit in de regels terug vind overigens, maar wel zo netjes. En houd er rekening mee dat ze ‘no follow’ dienen te zijn. Daar vind je ook diverse artikelen over op de website.

Laat een reactie achter