Advies geven via je blog: doen of niet?

5

De meest populaire blogs onder schrijvers en lezers? De zogenaamde advies-posts. Niet alleen omdat we graag leren, maar ook omdat we graag kennis delen. Of we nu expert zijn of niet. Ook als niet-expert kun jij zonder schaamte jouw adviezen delen. Als je het maar goed doet!

Ben jij blogger met een specifieke niche – denk aan bloggen zoals ik, maar ook beauty, fashion, DIY, reizen – dan heb je ongetwijfeld een hoop kennis in huis. Kennis die je hebt opgedaan doordat je waarschijnlijk met vallen en opstaan enorm veel hebt geleerd. Waarom deze kennis niet delen en op een eerlijke en authentieke manier jouw ervaringen delen? Het kan je niet alleen een hoop volgers, shares en likes opleveren, maar ook nog eens heel dankbare mensen.

En ik kan dat zeggen, uit ervaring. Blogaholic.nl is nog geen jaar live en ik heb zoveel berichtjes met rode konen en al blozend gelezen. Dikke veren in mijn kont, mooie complimentjes, mensen die over mij bloggen, die me aan anderen aanraden. Niet alleen leuk voor de bezoekerscijfers, maar nog meer voor mijn ego. Toch heeft het mij een tijd geduurd voor ik de stap nam om deze blog te starten. Achteraf onterecht! Weer wat lessen geleerd, die ik in dit artikel graag met je deel.

Je hoeft geen expert te zijn om waardevolle content te delen

Wanneer ben je een expert? Een vraag waar iedereen anders op zal antwoorden. De één zal zeggen dat je een expert bent als je alle ins en outs kent in je vakgebied en er niets meer bij te leren valt. Een ander zal kijken naar je ervaring en je kennis. Ben ik een blogexpert? Nee, zo zou ik mezelf nooit noemen. Ik weet ook niet alles. En dus startte ik lange tijd geen blog. Straks zei ik wat verkeerd, of kon ik geen antwoord geven op een vraag. Maar ik ben er nu achter dat ongeacht of ik een blogexpert ben of niet, je dat ook niet hoeft te zijn.

Het gaat er om dat je jouw ervaringen deelt, op een open en eerlijke manier. En dat je je bedenkt voor wie je je blog schrijft. Ik schrijf hem niet voor mijn mede-online marketeers, die al deze kennis al in huis hebben. Ik schrijf hem voor beginnende en medium bloggers die nog veel kunnen en willen leren. Voor hen is mijn kennis 10x zo waardevol! Houd je doelgroep dus altijd in je achterhoofd en je hoeft misschien wel helemaal geen diehard expert te zijn.

Advies vanuit je eigen ervaringen

Belangrijk: verzamel alle lessen die je hebt geleerd en communiceer hier op een open en eerlijke manier. Laat je niet leiden door kennis die je misschien nog niet hebt, of die een andere meer heeft, maar laat je leiden door de stappen die je zelf hebt gezet binnen je eigen niche. En waar je als het goed is van hebt geleerd. Zo schreef ik ooit een blog over een positieve review. Open & eerlijk, met cijfers. Mijn ervaring, mijn mening. Ik kreeg er heel veel toffe reacties op, juist omdat ik zo open was, mijn ervaring deelde.

De grootste valkuil? De kennis die je nog net mist opdoen door middel van andere blogs lezen en brengen als jouw ervaring. Dat gaat ergens mis, dan val je door de mand. Het is niet erg als je niet alle kennis of ervaring hebt. Blijf dan bij dat onderdeel vandaan. Je zal merken dat je dan die publiceer-knop veel sneller indrukt.

Zo las ik laatst een interessante blog over hoe je op een snelle manier meer Pinterest-volgers kunt genereren. Wow, dacht ik, geweldig! Om vervolgens te denken: “Nee Laura, dat ga je mooi eerst zelf testen en als het voor jou ook werkt, mag je er over schrijven”. Ik heb het getest, maar kwam er echt goede kennis uit voort? Nee! Ik heb er dus niets mee gedaan.

Een ander voorbeeld: Lara & techniek gaat niet altijd samen. Ik kan een beetje css-en en php-en, maar dat gaat altijd op basis van try, fail, try, fail, try, succeed. Toevalstreffers of een lange adem, maar niet iets waar ik expert in ben. Daar zal ik dan ook niet over schrijven. Of ik laat, zoals onlangs, een gastblogger aan het woord.

Breng jouw advies niet als feit

In mijn ogen is een advies geen concreet feit. Bij elk artikel dat ik schrijf hoop ik dat ook duidelijk mee te geven. Als iets blijkt uit onderzoek dan vermeld ik dat, als ik een voorbeeld heb dan noem ik cijfers… Maar nergens zal je me horen zeggen: als je X doet, dan gebeurt er dat. Simpelweg omdat elke website anders is, omdat cijfers over social media enorm uiteenlopen, omdat niet elk advies voor alle doelgroepen geldt. Ik probeer alleen aan te geven hoe je mogelijk kunt groeien met bepaalde tactieken. Aan jou om te kijken of dit bij jou en je blog past, of je hier wat mee wilt doen en of het ook past bij jouw doelgroep.

Maar de stap om advies te geven heeft mij dus even gekost. Laat jij je hier ook door weerhouden? Lees bovenstaande nog eens door en bedenk je dat jij dat prima kan!

 

Laura, 30-en-een-beetje. De drijvende kracht achter Blogaholic.nl, meisje 2.0 in hart en nieren en werkzaam in de online media. Dol op schrijven, uit eten gaan, fotograferen en reizen. Stiekem een enorme boekenwurm 1.0.

Reacties

reacties

Reacties5 reacties

  1. Ik schrijf heel veel als ervaringsexpert. Ik claim niet dat wat ik zeg de waarheid is (al plaats ik soms wel iets maar dan met bron erbij) maar ik geef aan hoe ik het ervaar… En ja dat werkt inderdaad!

  2. Herkenbaar: ook ik moest een drempel over en nu ik aan het bloggen ben is het écht ontzettend leuk om te doen en reacties te krijgen. Bedankt voor je posts. Ik lees je blog met plezier!

  3. Ik lees wel eens afkraken over dat alle blogs tegenwoordig blog tips geven Zowel nieuwe als lange tijd bloggers. Juist vind ik heel leuk dat mensen dat doen. Mooi dat iemand hun kennis wilt delen. Of je het wilt gebruiken of niet is je eigen keus. Ik zie het probleem niet.

  4. Goed advies om vanuit je eigen ervaring te schrijven.

    Los van het feit of het de ultieme / enige waarheid is, heeft het voor jou gewerkt. Dat is nu net wat mensen vaak interessant vinden om te lezen…

    Trouwens… als je iets een keer niet weet, maar doorverwijst naar een artikel, of een selectie van een aantal artikelen, waar iets haarfijn in wordt uitgelegd, dan kan dat nog steeds een meerwaarde zijn voor jouw doelgroep.

Laat een reactie achter