Waarom je als nicheblogger interessant bent voor adverteerders

2

Waarom jij als blogger zo waardevol bent? Omdat je de connector, maven en salesperson in één bent. Geen idee waar ik het over heb? Lees snel verder.

Drie jaar geleden had niemand in het traditionele medialandschap kunnen bedenken hoe groot de rol van bloggers zouden worden. Anno 2015 mag duidelijk zijn, en onderzoeken tonen dit ook aan, dat bloggers van onschatbare waarde zijn. Nichebloggers in het bijzonder.

Ik vertelde in het artikel Hoeveel moet ik vragen voor een gesponsord artikel? al hoeveel je waard bent als blogger. Aan de hand van een handige formule kun je met behulp van je bezoekerscijfers een tarief hangen aan een gesponsord artikel. Maar waarom ben je dit tarief nu echt waard? Tijd om daar eens in te duiken.

3-in-1: jij bent alles wat een adverteerder zoekt

Wil je als merk groot worden, dan ben je afhankelijk van mond-tot-mond reclame, van volgers, van mensen met expertise, van fans, van verkopers. Je wilt als merk al deze in je kring hebben. Jij als blogger, en zeker als nicheblogger, bent daarmee alles wat een merk wilt. Weet je hoeveel krachtige eigenschappen jij in huis hebt die hier op aansluiten?

‘The Law of the Few’ or, as Malcolm Gladwell states, “The success of any kind of social epidemic is heavily dependent on the involvement of people with a particular and rare set of social gifts”. According to Malcolm Gladwell, economists call this the “80/20 Principle, which is the idea that in any situation roughly 80 percent of the ‘work’ will be done by 20 percent of the participants”. – Wikipedia

Malcolm Gladwell beschrijft bovenstaande theorie in zijn boek The Tipping Point (ook in het Nederlands verkrijgbaar). In dit boek gaat hij in op drie type personen die binnen deze 20% die je nodig hebt:

  • Connector – de oom die op feestjes precies weet bij wie je moet zijn als je advies wilt voor een Audi.
  • Maven – de persoon naar wie diezelfde oom je doorverwijst voor dat advies. Iemand met expertise van Audi’s die je alle ins en outs kan voorleggen zodat je keuzes kunt maken.
  • Salesperson – heb je je keuze gemaakt, dan heb je nog een klein setje nodig om die Audi te kopen. De salesperson weet je dat laatste zetje zonder twijfel te geven.

Binnen deze drie types, heb je tal van mogelijkheden voor subtypes. Zo kun je ook een salesperson-maven zijn, of een maven-connector.

Wie ben jij als blogger?

Maar als je, als blogger, nu eens eerlijk naar jezelf kijkt, heb je het dan niet stiekem alledrie in je? Jij bent degene die binnen een bepaald gebied gezien wordt als expert (maven) en dat goed weet over te brengen (salesman) aan zoveel mogelijk mensen (connector).

Ben je een nicheblogger dan heb je gigantisch veel kennis vergaard, waardoor je misschien wel een van de betere mavens bent. En als jij als – noem een middenweg – als reisblogger met specialisatie die ene backpack aanraadt en mensen naar de juiste winkel verwijst, wordt deze echt wel gekocht door jouw lezers. En dan vergeet ik nog een belangrijk punt omdat je als nicheblogger als specialist te boek staat heb je ook nog eens heel veel connectors om je heen, die met liefde naar je verwijzen.

Moet ik het optelsommetje nog maken, of snap je nu waarom jij zo waardevol bent voor adverteerders? Gebruik deze kennis, voel je waardevol én je weet adverteerders te overtuigen. Wedden?

Laura, 30-en-een-beetje. De drijvende kracht achter Blogaholic.nl, meisje 2.0 in hart en nieren en werkzaam in de online media. Dol op schrijven, uit eten gaan, fotograferen en reizen. Stiekem een enorme boekenwurm 1.0.

Reacties

reacties

Reacties2 reacties

  1. Yay, ik vind dit altijd interessant omdat ik zelf een nicheblog heb. Ik denk inderdaad dat je door adverteerders sneller ‘gekozen’ wordt dan een algemeen reisblog (even in die sector kijkende). Het is namelijk meteen duidelijk waarover je schrijft, dat is voor zowel de adverteerder als de lezer / fan prettig. Weten waar ze belanden. En precies wat jij zegt: ik word nu ineens ook door vrienden en familie als Frankrijk-expert gezien, terwijl dat eerst helemaal niet zo was. Ineens denken ze ook dat ik álles schijn te weten over dat land, terwijl dat natuurlijk niet zo is. Maar dat verpakken we dan maar heel mooi… 😉 Interessant onderwerp!

  2. Goed artikel. Alhoewel veel adverteerders en DMO’s (helaas) nog steeds voor groot kiezen, merk ik steeds vaker dat men ook geïnteresseerd is in ons nicheblog. Soms is het ook lastig om een nicheblog te zijn aangezien je nooit zoveel bezoekers zal halen als andere algemene blogs, maar dat is uiteindelijk maar bijzaak natuurlijk…

Laat een reactie achter