Een dag geen inspiratie? Haal de bezem door je oude blogsposts

2

Elke dag inspiratie om te schrijven? Ik vind het een utopie. Geweldige zinnen willen er niet elke dag uitrollen, evenals dat het bedenken van nieuwe blogideeën ook niet elke dag even goed zal gaan. Maar die dagen met weinig (schrijf)inspiratie kun je evengoed benutten. Door bijvoorbeeld het updaten van oude blogposts.

Waarom je oude blogposts zou moeten updaten?

Oude artikelen mogen oud zijn, ze kunnen nog wel relevant zijn. En ze kunnen ook nog veel gevonden worden. Misschien niet meer door aankondigingen op social media, maar wel doordat jouw artikel goed gevonden wordt in Google.

Een voorbeeld nodig? Kerst 2014 schreef ik een artikel over de leukste kersttruien, begin december 2015 kwamen daar opeens weer heel veel bezoekers op terecht. Leuk, maar…. die truien waren natuurlijk echt niet meer verkrijgbaar. Ik heb het artikel geupdate met nieuwe truien. Wat niet alleen een stuk bezoekersvriendelijker was, maar mij ook nog eens meer inkomsten opleverde. Meer weten? Lees het artikel dat ik daar eerder over schreef.

Een stappenplan om oude blogposts te updaten

  1. Kies welke oude blogposts je eerst gaat updaten
    Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar mijn archief van Blogaholic loopt aardig op; inmiddels staan er meer dan 200 berichten live. Waar begin je dan met updaten, welke oude blogpost selecteer je eerst? Ik gebruik daarvoor enkele criteria:

    • Welke oude blogposts worden nog veel gelezen?
    • Welke artikelen zijn niet meer up to date en moeten uit die overweging worden aangepast?
    • Welke artikelen hadden in theorie potentie, maar sloegen (vanwege bijvoorbeeld een slechte timing) onverwacht niet aan?
  2. Begin met updaten
    Maar wat versta je onder updaten? Bij mij is dit een heel breed woord en ik let op meerdere facetten:

    • Staan er linkjes in die niet meer goed zijn? Deze vervang ik. Ook als er relevantere pagina’s zijn om naar te linken. In het geval van de kersttruien (zie boven) heb ik alle linkjes vervangen én dus ook de afbeelding.
    • Heb ik het artikel goed geoptimaliseerd voor zoekmachines? Soms wil ik een artikel met een retegoede kop live gooien; eentje die niet zo goed is voor zoekmachines, maar wel direct de aandacht trekt op de homepage en social media. Niets mis mee om deze later aan te passen naar een zoekmachine-vriendelijke titel. Evenals bijvoorbeeld dat ene artikel waarvan je de URL/slug niet goed had geoptimaliseerd. Vergeet dan niet te redirecten.
    • Zorg voor een call to action. Misschien heb je er voorheen niet bij stil gestaan hoe belangrijk een call to action is. Heb jij bezoekers wel duidelijk opgeroepen om een reactie achter te laten of om lid te worden van jouw nieuwbsrief (afhankelijk van je doel). Zorg dat elk oud artikel voorzien wordt van een duidelijke call to action.
  3. Deel opnieuw of herpubliceer
    Is jouw artikel helemaal geupdate? Voel je vrij deze opnieuw onder de aandacht te brengen. Je kan dit doen door te zeggen dat het artikel is geupdate, maar het artikel wel gewoon op de oude plaats/URL/datum te laten staan. Maar als er echt veel is veranderd, kun je er ook voor kiezen om hem te herpubliceren en echt een geheel nieuw artikel te plaatsen. Denk er dan – wederom – aan dat je een redirect aanmaakt als de datum een onderdeel is van je permalink. Het zou zonde immers zijn om je Google-indexatie kwijt te raken.

Wanneer besluit je een heel nieuwe blogpost te maken?

Heb je een artikel dat zo outdated is en zoveel updates nodig heeft dat het haast compleet herschreven dient te worden? Overweeg om hier een compleet nieuw blogpost van te maken; verwijs voor de achtergrond daarbij naar je oude artikel.

Vergeet ook niet om van je oude blogpost een linkje naar je nieuwe blogpost te maken. Want je oude blogpost kan nog best wel eens gevonden worden in Google. En die mensen moeten die nieuwe informatie natuurlijk ook weten!

Op een rij: de voordelen van het updaten van oude blogposts

  • Gebruikersvriendelijkheid; je laat je bezoekers niet meer klikken op dode links en geeft ze up to date informatie.
  • Actutaliteit en relevantie; geen verjaarde content en dus nog altijd relevant. Google is er dol op en zal je hoger waarderen.
  • Kans op extra inkomsten; maak jij gebruik van affiliatemarketing en vervang je de producten wanneer nodig, dan kan dit je zo maar een hoop extra geld opleveren uit oude artikelen. December 2014 schreef ik een artikel over foute kersttruien, in november 2015 kwam er opeens heel veel Google-verkeerd binnen. De truien bestonden niet meer, de linkjes waren dood. Ik heb ze aangepast et voila, extra inkomsten.

Vertel; hoeveel aandacht schenk jij in de praktijk aan je oude blogposts?

Laura, 30-en-een-beetje. De drijvende kracht achter Blogaholic.nl, meisje 2.0 in hart en nieren en werkzaam in de online media. Dol op schrijven, uit eten gaan, fotograferen en reizen. Stiekem een enorme boekenwurm 1.0.

Reacties

reacties

Reacties2 reacties

Laat een reactie achter