Waarom het publiceren van je cijfers zo gek nog niet is

15

Ben je zo ook al tegengekomen; bloggers die hun maandelijkse cijfers publiceren. En je hebt je vast wel eens afgevraagd waarom. Echt niet alleen om je de ogen uit te steken. Er zitten namelijk heel veel voordelen aan het maandelijks publiceren van je cijfers.

  • Ik kan niet vaak genoeg zeggen hoe belangrijk het is om intern te linken. Plaats je in je maandelijkse update een top 5 van je beste artikelen van de afgelopen maand, dan werk je meteen aan je interne linkbuilding. En daarnaast worden nieuwe bezoekers nog eens getriggerd om in je archief te duiken.
  • Als je in je maandelijkse update een top 5 of top 10 lijst maakt van verkeersbronnen, maak je direct een shout out naar collega-bloggers die jou verkeer bezorgden. Goed voor je netwerk! En mocht je advertorials hebben gehad die maand, dan kun je deze ook nog eens extra aandacht geven. Blije adverteerder!
  • Het geeft je de kans om je eigen social media kanalen onder de aandacht te brengen. Als je benoemt dat Facebook bijv. verantwoordelijk was voor 40% van je verkeer, kun je mooi het woordje Facebook nog even linken.
  • Mensen zijn dol op lijstjes & nummertjes. Artikelen met deze twee elementen worden bovengemiddeld gelezen over het algemeen. Profiteer hiervan!
  • De research die je doet voor een maandelijkse update zorgt er voor dat je je meer verdiept in je eigen statistieken. Dit kan er voor zorgen dat je patronen gaat herkennen: welke soort artikelen welke niet en welke wel? In welke verkeersbron heb ik tijd gestopt én was het ook echt de moeite waard?
  • Over tijdsbesparing gesproken: je hebt geen inspiratie nodig, de cijfers heb je bij de hand. Het is dus een laagdrempelige post om te schrijven. Heb je mooi weer wat tijd over voor een killer artikel voor de maand daarna.

Hoe kom je aan alle cijfers?

Google Analytics is het keyword. In deze gratis (en geweldige tool) kun je niet alleen je bezoekers meten, maar ook zien wat je belangrijkste verkeersbronnen zijn en op welke pagina’s het meeste verkeer kwam. Kijk daarnaast in WordPress naar het aantal reacties en volg via Facebook en Twitter het aantal fans en volgers.

Doen of niet doen?

Natuurlijk is het doodeng om je cijfers openbaar te gooien, en natuurlijk moet je ook kijken of het we bij je doelgroep past, maar overweeg het toch eens. En past het niet bij jou of je blog, maak hem dan als draft. Omdat het jezelf echt helpt. Je kunt hier overigens ook de blogplanner van Blogaholic.nl voor gebruiker, daar zit o.a. een pagina in om al je statistieken te volgen en om terug te kijken op de maand.

Heb jij al gezien dat bloggers hun cijfers publiceren? Interessant of kunnen we dat beter met zijn allen laten?

Laura, 30-en-een-beetje. De drijvende kracht achter Blogaholic.nl, meisje 2.0 in hart en nieren en werkzaam in de online media. Dol op schrijven, uit eten gaan, fotograferen en reizen. Stiekem een enorme boekenwurm 1.0.

Reacties

reacties

Reacties15 reacties

  1. Goed artikel weer, heel duidelijk. Denk dat het voor een heleboel bloggers zinvol is om cijfers te publiceren, maar voor een aantal ook weer niet. Ligt er natuurlijk aan wat je wil met je blog.

  2. Goeie tip! Persoonlijk ben ik heel erg open, zodat mensen ook kunnen zien hoeveel werk er in een blog gaat zitten en wat je logischerwijs kunt terugverwachten.
    Ik denk dat ik hier zsm mee aan de slag ga.

  3. Ik ben ook voor het open gooien van de cijfers. Zeker als je wat met je blog wil bereiken. Een adverteerder of mediabureau kijkt altijd bij je about en contact pagina. Het kan ze over de streep helpen om met jou te willen samenwerken als ze zien dat je 10,000 unieke bezoekers per maand hebt.
    Maar ook linken naar je oude artikelen en zo zorgt voor een mooie bounce! Linken naar social media zorgt dat je op andere terreinen ook goed zichtbaar bent. Ja, ik ben absoluut voor!

  4. Ik ben het nog niet tegengekomen, maar zou het ook niet zo snel gaan bekijken bij anderen. Ik kijk wel naar mijn eigen statistieken en zolang het groeit vind ik het prima, dan doe ik toch iets goed. 10.000 unieke bezoekers zal ik nooit halen en dat vind ik ook niet erg. Het zal wel heel anders zijn als je een commerciële blog hebt.

  5. Dit is wel even een artikel om over na te denken inderdaad 🙂 ben al zo goed bezig met redirecten, tags verwijderen en samenvoegen en net zo met categorieën.. dit kan ik ook wel doen! Goede blogpost weer!

  6. ik ben ook voor het open gooien van alle cijfertjes. stiekem ook omdat ik ontzettend nieuwsgierig ben en best wel wil weten hoeveel bezoekers anderen hebben en waar die vandaan komen enz

    zelf heb ik op mijn contact pagina mijn bezoekersaantal staan. gewoon omdat ik dat handig vind voor bedrijven. dan weten ze dat al en kunnen ze aan de hand daarvan besluiten of ik interessant ben voor hun. als ze bijvoorbeeld een blogger zoeken met 10.000 + bezoekers dan hoeven ze mij niet te mailen. scheelt ons beide tijd en werk.

  7. Dit zet me wel aan het denken. Wij zijn nog niet zolang bezig, dus in eerste instantie dacht ik dat het dan niet zo boeiend zou zijn. Maar nu ik er meer over nadenk en lees, is het natuurlijk een win-win. Thanks, we gaan hier zeker mee aan de slag! Ik haal steeds goeie tips uit jouw blog, heb er heel veel aan! Super!

      • Ja zeker! Eerst even vakantie en dan in de statistieken duiken. We moeten ook nog even goed kijken naar de lay out van zo’n post. Heb jij nog goede voorbeelden hoe je dit goed kan laten zien?

  8. Ik hou vanaf het begin al alle maandelijkse statistieken bij en die zijn gewoon zichtbaar op mijn blog (denisejoanne.com/traffic)! Ook meteen handig als een bedrijf om cijfers vraagt, kan ik gewoon het linkje even sturen! 🙂 Ik heb niet gek veel bezoekers en daar schaam ik me ook echt niet voor. Maar ik vind het voor mezelf wel enorm leuk om die (langzame) maandelijkse groei te zien!

  9. Sinds ik met Paper Travels ben begonnen, eind vorig jaar, hou ik al elke maand mijn statistieken bij. En het grappige is dat inderdaad die posts vaak de beter gelezen posts zijn. Ik vind het zelf heel handig. Precies om wat je zegt, je kijkt toch wat beter naar je statistieken als even vluchtige blik elke dag. Het is natuurlijk wel voornamelijk nuttig voor andere bloggers. Mensen die op zoek zijn naar reisverhalen zitten niet te wachten op mijn verkeerscijfers, maar ja, overslaan is ook een optie zeg ik altijd maar….:)

  10. Ik heb het op mijn oude blog ook wel eens gedaan, dan inderdaad niet om te showen maar vooral een soort van bedankt te zeggen. Ik heb het op mijn huidige site die een want andere insteek heeft nog niet gedaan, dit ook omdat ik er nog niet zo actief of ben als op de vorige… Maar wie weet komt dat nog.

  11. Leuke tip! Je hebt zeker gelijk dat mensen benieuwd zijn naar cijfertjes. Als ik hier iets over lees op Twitter klik altijd door, ook naar blogs van vreemden. Gek, maar het is toch een trigger 😉 Ik heb gisteren mijn maandoverzicht gedeeld, maar ik zal voor een volgende keer ook meer cijfers delen. Top!

Laat een reactie achter