Leuk! Krijg inzicht in het zoekgedrag van je bezoekers

7

In Google Analytics kun je heel snel zien hoeveel mensen er op je blog komen, hoeveel pagina’s ze bezoeken en hoe lang blijven ze hangen. Maar wist je dat je in Google Analytics veel meer informatie kan vinden? Heb je bijvoorbeeld wel eens inzicht gehad in het zoekgedrag van je bezoekers?

V6 Hoe weet je eigenlijk wat lezers zoeken op je blog? En wat kun je doen met die informatie? #blogpraat – @elja1op1

Een interessante vraag die kwam bovendrijven tijdens #blogpraat, een wekelijks praatuurtje dat mij elke keer (als ik het kan bijwonen) inspiratie oplevert voor nieuwe blogs. Want wat bleek; er zijn weinig bloggers (ook geen gevorderden) die weten hoe je dit in Google Analytics kunt opzoeken. Tijd voor een stappenplan!

Het zoekgedrag van jouw bezoekers onder de loep in Google Analytics

Eigenlijk is het helemaal geen abacadabra en als ik hieronder het stappenplan uitschrijf, durf ik te wedden dat je aan het eind zegt: “Waarom heb ik daar nooit aan gedacht?” Geen idee, maar nu je het straks weet, kun je er wel wat mee. Voor nu: eerst de informatie opzoeken:

  1. Ga naar je weblog en vul een willekeurige zoekopdracht in in de zoekbalk. Hoewel ik er van overtuigd ben dat in het gros van de WordPress-websites je hetzelfde algoritme in de URL krijgt, kun je dit het best toch even checken. Ik deed een test-zoekopdracht op het woord ‘zoekgedrag’ en kwam uit op de volgende URL: https://www.blogaholic.nl/?s=zoekgedrag.
  2. Wat er specifiek aan deze link is? De ?s=. In elke zoekopdracht vind je deze drie tekens en Google herkent deze ook. Aan de hand van deze combinatie kun je in Google zoeken naar alle zoekopdrachten.
  3. Ga naar Google Analytics. Open jouw website en ga naar ‘Gedrag – Site-inhoud – Alle pagina’s’.
  4. Bovenaan de rij met al je pagina’s kun je in de zoekbalk (naast het loepje) nu dit specifieke kenmerk invoeren. Druk op het loepje en… voila! Hier zoeken jouw gebruikers op op jouw website.

Zoekgedrag bezoekers

Afbeelding: in het geval van deze afbeelding heb ik een korte termijn genomen. Zoek bijvoorbeeld op het laatste jaar om een breder inzicht te krijgen. Standaard staat Google Analytics op de laatste maand.

Wat kun je met dit zoekgedrag?

Aan jou de keuze wat je er mee doet, maar ik vind het zoekgedrag interessant om de volgende reden:

  • Als er heel veel wordt ge-Googled op bepaalde onderwerpen, verwachten mensen kennelijk dat je hier óók over schrijft. Blog je er nog niet over, kijk dan eens wat de toevoegde waarde kan zijn van deze onderwerpen. Misschien wel een gemiste kans als je hier géén aandacht aan besteedt. Blog je er al wel over? Misschien moet je er nog meer over gaan bloggen! (ja, ik denk dat ik maar meer over Facebook ga schrijven)
  • Hoewel je heel uiteenlopende zoekopdrachten zult krijgen, kun je ze misschien wel clusteren tot één groot onderwerp. Ik heb veel zoekopdrachten die betrekking hebben op beeld en foto’s. Iets waar veel bloggers dus vragen over hebben. Met welke vragen kunnen ze nog meer lopen? Ik ga daar binnenkort eens over nadenken en me aan een lijstje met nieuwe beeldartikelen wagen.

Zo krijg je dus inzicht in het zoekgedrag van jouw bezoekers. Is dit nieuw voor jou of ben je hier al eerder mee aan de slag geweest? Wat heb je toen met de informatie gedaan?

Laura, 30-en-een-beetje. De drijvende kracht achter Blogaholic.nl, meisje 2.0 in hart en nieren en werkzaam in de online media. Dol op schrijven, uit eten gaan, fotograferen en reizen. Stiekem een enorme boekenwurm 1.0.

Reacties

reacties

Reacties7 reacties

  1. Ik krijg geen enkele in mijn lijstje staan. Dit kan concluderen dat ik of niet groot genoeg ben of mensen via andere mediums bereik. Wel een handige tip, bedankt.

    • Ik kan sowieso geen zoekbox vinden op je website, misschien hebben daar meer mensen last van 😉

    • Ken de plug-in zelf niet, maar elke plug-in belast je website en daarmee de snelheid. Alles wat zonder plug-in is, is winst. En daarom is Google Analytics zo fijn!

Laat een reactie achter