6 effectieve manieren om de aandacht van je bezoekers vast te houden

11

Je hebt een pakkende titel bedacht en dan… Dan moet je je bezoekers nog vasthouden. Zorgen dat je hun aandacht houdt bij het artikel. Hoe je dit doet? Zorg dat je blogartikelen makkelijk te scannen zijn.

In een tijdperk als het huidige krijgen we per dag een shitload aan informatie tot ons. In onze timeline op Facebook, onze mailbox, en zelfs op straat in de vorm van billboards en schreeuwende reclames. Het wordt steeds moeilijker om iemands aandacht te trekken én nog moeilijker om deze vast te houden. Toch is het niet onmogelijk. Bied je bezoekers jouw content in een duidelijke & rustige omgeving, en zorg voor de juiste elementen zodat ze kunnen scannen, en je hun aandacht houdt. Ongeacht de lengte van je tekst.

Waarom je moet zorgen voor een scanbare blogartikel?

Een onderzoek uit 2008, van Jakob Nielsen, toont aan dat mensen slechts 20% (!) van alle tekst op een pagina lezen, en de verwachting is dat dit sindsdien alleen maar minder is geworden. Zorg dat je je bezoekers helpt om te vinden wat ze zoeken zonder dat ze eerst alle tekst hoeven te lezen. Schrik mensen niet direct af met ellenlange teksten te verdelen in net zulke ellenlange alinea’s. Zorg dat ze een goede eerste indruk krijgen, zodat ze wel verder willen lezen.

1. Gebruik tussenkoppen

Tussenkoppen zijn niet alleen een must als je je bezig houdt met zoekmachine-optimalisatie, het is ook nog eens gebruikersvriendelijk. Door duidelijke tussenkoppen (niet te creatief!) te gebruiken kan een bezoeker in één keer zien waar je op in gaat in een artikel. En of dit voor hem of haar inderdaad toegevoegde waarde heeft.

2. Houd je alinea’s kort

Korte paragrafen helpen lezers sneller informatie tot zich te nemen en zodoende worden ze aangemoedigd om meer te gaan lezen. De witruimte geeft je bezoekers daarnaast de ruimte om even op adem te komen. Even weer hun focus te krijgen. Een lange lap tekst met oneindig veel letters zorgt juist voor onrust.

Hoe kort is kort? Dat hangt af van je lay-out, de breedte van je tekstkolom, de lettergrootte, het onderwerp. Zelf prefereer ik een lengte van 3 tot 6 regels per alinea. Een keer afwijken en één lange alinea is overigens geen enkel probleem.

3. Gebruik de juiste lettertypen

Ja, lettertypen zijn een belangrijk punt. Niet alleen omdat ze de look & feel van je blog bepalen, maar ook omdat ze jouw tekst kunnen maken of breken. Waar ik op let bij het gebruik van lettertypen?

  • Gebruik voor je basistekst een herkenbaar lettertype, liefst schreefloos. Denk hierbij aan bijvoorbeeld Arial, Verdan, Georgia of Trebuchet MS. Vermijd de decoratieve lettertypes, ook in tussenkoppen. Comic Sans is natuurlijk ook not done.
  • Gebruik geen lettergrootte kleiner dan 12px, zeker niet als je een oudere doelgroep hebt. Zorg er ook voor dat je checkt of je lettergrootte groot genoeg is voor mobiel gebruik. Zorg dat je tussenkoppen wel altijd groter zijn dan de basistekst.
  • Hoe dichter de regels op elkaar staan, hoe minder leesbaar het is. Een goede richtlijn is dat de regelhoogte altijd groter moet zijn dan je lettergrootte.
  • Gebruik niet meer dan twee lettertypen door elkaar heen, dit wordt al snel onrustig.

4. Gebruik opsommingen

Hoe makkelijk is de vorige alinea te scannen? Juist! Een opsomming maakt een lang artikel zoveel compacter in je hoofd. Je hebt als lezer even het gevoel dat je op adem mag komen. En het voelt veel meer to the point. Plus dat onze aandacht over het algemeen ook gewoon sneller naar opsommingen wordt getrokken.

5. Highlight belangrijke delen

In gesprekken heb je intonatie, een tone of voice, een gezichtsuitdrukking: genoeg mogelijkheden om te benadrukken wat echt belangrijk is. Hoe doe je dat als je schrijft? Door bepaalde woorden of elementen te highlighten. Gebruik gerust vetgedrukte woorden in je artikel (zie boven). Of maak gebruik van quotes om belangrijke punten te benadrukken. Met mate, voorkom dat je blogartikel een kermis wordt.

6. Gebruik visuals

We zijn geneigd om dingen eenvoudiger te onthouden als deze door middel van visuals worden gepresenteerd. Of op video. Ook Pinterest dankt haar populariteit hieraan bijvoorbeeld. Of wat dacht je van de steeds populairder wordende infographics? Jij kunt ook wat met deze kennis doen: bied je bezoekers hoogwaardige en relevante visuals. Wat voor visuals kun je aan denken? Foto’s, infographics, slideshows en grafieken bijvoorbeeld

En zonder dat je het door had, heb je inmiddels meer dan 700 woorden gelezen. Omdat de tussenkoppen je aandacht trokken, de opsomming zorgde voor een break en de highlights jouw aandacht ook nog eens vasthielden. Zo eenvoudig kan het dus zijn.

P.S. Een beetje hulp nodig? Op de website Read-able.com kun je een snelle scan van jouw artikel laten doen en zien hoe goed jouw artikel leesbaar is. Hang er niet teveel aan op, maar wel leuk om nog wat extra houvast te krijgen.

Laura, 30-en-een-beetje. De drijvende kracht achter Blogaholic.nl, meisje 2.0 in hart en nieren en werkzaam in de online media. Dol op schrijven, uit eten gaan, fotograferen en reizen. Stiekem een enorme boekenwurm 1.0.

Reacties

reacties

Reacties11 reacties

  1. Bedankt voor de handige tips! Ik ben heel benieuwd wat je van mijn blog vind. Ik heb een nieuwe template gebruikt en vraag me af of het nu wat professioneler oogt. Psst de foto’s moet ik nog beter uitlijnen, op de een of andere manier krijg ik het nu niet goed. Ook niet als ik grotere foto’s gebruik. Hoop dat je daar doorheen kan kijken 🙂

  2. Ik vind altijd een beetje lastig, omdat ik zelf vind dat kopjes afbreuk doen aan een column. Maar bij informatieve artikelen gebruik ik ze wel graag, dus ik ben heel blij met je tips! Dank je wel.

    • @ Lenneke: bij elke tip geldt uiteraard, kijk of het van toepassing is op jouw blog. En in geval van columns (of lifestyle blogs) snap ik dat bijvoorbeeld kopjes niet altijd logisch zijn.

  3. Ik snap het volkomen. Eigenlijk moet je voor jouw lezers al een soort samenvatting maken. Ik denk dat dit wel voornamelijk voor informatieve blogs is en minder voor persoonlijke blogs.

  4. Fijne tips zijn dit! Ik pas sommige wel toe, zo gebruik ik highlights zo nu en dan en tussenkopjes ook – hoewel ik ook wel eens artikelen schrijf zonder/met nauwelijks tussenkopjes. Ik vind korte alinea’s wel fijn, zeker als je geen tussenkopjes gebruikt. Foto’s/visuals voegen ook zeker iets toe, dat geeft wat rust tijdens het lezen.

    Lijstjes maken vind ik heel leuk, dus opsommingen krijgen mijn lezers genoeg, hihi. Wat voor mij ook wel goed werkt – wat jij ook doet – is bovenaan het artikel een pakkend stukje schrijven dat bijvoorbeeld vet- of schuingedrukt is, wat het artikel een klein beetje samenvat, maar ook nog wat vragen achterlaat zodat je de rest van het artikel wilt lezen.

  5. Jouw artikelen zijn altijd erg makkelijk te scannen! Maar omdat je zo goed schrijft, lees ik eigenlijk wel 80% van wat je in je artikel zet 🙂

Laat een reactie achter