Stop jij heel veel tijd in je homepage? Stop daar dan nu mee. Deze pagina wordt steeds minder bezocht door de opkomst van social media én de populariteit van Google. Richt je op de achterdeuren van je website.
Het belang van de homepagina bij websites neemt zienderogen af. Steeds meer surfers komen binnen via de achterdeur. Ze klikken op een rechtstreekse link via Facebook of Google. ‘Elke pagina op uw website is vandaag een homepagina. Maar niet iedereen heeft dat al begrepen.’ – HP/De Tijd (via Blendle), december 2014
Een interessant artikel dat ik op Blendle las: uit recent onderzoek van nieuwswebsites is gebleken dat de homepage steeds minder bezocht wordt. Slechts één op de drie bezoekers van de website van de Amerikaanse krant The New York Times, komt via de homepagina binnen op de website. In 2011 was dit nog zo’n 50%. En The New York Times is hierin geen uitzonderingen, er zijn websites van andere (media)bedrijven bekend waar nog slechts 10-15% binnen komt via de homepage.
Hoe is dit te verklaren?
Heel eenvoudig! Door de opkomst van social media komen steeds meer bezoekers binnen op een deeplink, op de pagina die jij (of een ander) op dat moment promoot. En Google? Die indexeert op individuele pagina’s en pakt juist de deeplinks eruit. Deze pagina’s zijn qua content vaak relevanter. Google wordt hiermee eigenlijk de nieuwe homepage van de surfer. Een slechte ontwikkeling? Niet voor de gebruiker. Als je zoekt op een vakantie in Spanje dan wil je niet op de homepage van Arke uitkomen, maar op een overzicht van Spanje-vakanties in Arke. Eentje die wél meteen voldoet aan de wensen en gezien de weinige tijd die we allemaal lijken te hebben, ook veel effectiever.
Wat kun je als blogger met deze wetenschap?
- Focus je bij de aanschaf van een nieuw WordPress-thema niet (enkel) op de homepage. Het is leuk zo’n catchy startpunt, maar heeft totaal geen nut als het gros van je bezoekers via de ‘achterdeur’ binnenkomt. Focus je daarom bij het kiezen van een nieuw thema juist op de diepere pagina’s, zoals een artikel- of categoriepagina.
- Zorg dat de verwachting die je wekt op social media én in je metadescription en -title overeenkomen met dat wat je biedt op de pagina waar ze binnenkomen. Houd je bezoekers geen wassen neus voor zoals dat wel eens gebeurt op de cover van de Story en de Privé. Voorkom teleurstelling.
- Zorg voor ‘Gerelateerde content’ aan de onderkant van een artikel. Je bezoekers worden zo gewezen op artikelen die ook interessant voor hen kunnen zijn en zo kun je ze mogelijk langer vasthouden op je website. Zodat ze wel meer zien dan die ene achterdeur.
- Zorg voor een zoekbox op een prominente plek, in bijvoorbeeld de sidebar. Geef je bezoekers hiermee de kans te zoeken op dat wat voor hen het meest relevant is.
- Hoe vaak klik jij op ‘Populairste artikelen’ als die worden weergegeven? Vaak hè? Zorg dat je – wanneer je een sidebar hebt – hier de meest populaire berichten in plaatst. Deze zijn vaak relevanter dan de meest recente berichten. Een andere optie is om in je artikelen naar relevante artikelen te linken.
- Maar… verwaarloos je homepage niet: het blijft je visitekaartje. Het moet dus wel hetzelfde uitstralen als de rest van je blog. En bezoekers moeten direct kunnen zien wat je website te bieden hebben als ze wel naar de homepage gaan.
Meer lezen over het onderzoek en inzicht in de cijfers uit het onderzoek? Download het artikel De zwanenzang van de homepagina via Blendle.
Reacties
Reacties3 reacties
Interessante wetenschap! Voor de gelegenheid heb ik eens gekeken: bij mij komt nog zowat 31% binnen via de homepage.
Op die homepage zijn sexy titels en catchy uitgelichte afbeeldingen van groot belang.
Hoi Ben. Dan heb je veel direct verkeer kennelijk. Gezien het feit dat je rete-actief bent op social media had ik dat niet verwacht 🙂 Maar… check nu eens hoeveel bezoekers instappen op alle artikelen bij elkaar? Dan zie je dus waarom deze pagina belangrijk is om goed te optimaliseren en waarom bepaalde elementen belangrijk zijn. Bij elkaar komt hier natuurlijk wel meer verkeer binnen.
Ook bij mij komt het gros nog binnen via de homepage (meer dan 50%). Ik sta bij een aantal mensen in de blogroll en daarom komen ze alsnog via de homepage op mijn site terecht.