Onlangs kwam er een interessante vraag voorbij in één van de Facebook-groepen waar ik actief in ben: “Kun je een succesvolle blog/site hebben, zonder op social media te zitten?”. Goede vraag, en een terechte. Tijd om mijn visie te geven.
Hoewel mijn eerste ingeving volmondig ‘Nee’ is, heeft het inzetten van social media voor je blog wel wat haken en ogen. Ja, het kan heel nuttig zijn, en ja, je kunt er veel verkeer uithalen. Maar het moet wel bij jou passen én bij je doelgroep. En het zou ook niet verstandig zijn je 300% te richten op social media en de rest te laten varen. Tijd om dit eens onder de loep te nemen!
Social media werkt alleen als je het leuk vindt
Laat ik voorop stellen dat je social media écht leuk moet vinden om er een succes van te maken. Als je zelf niets met social media hebt, wordt het plaatsen van weer een Facebook-update een moetje, en zodra het een moetje wordt, is dat de eerste taak die er bij inschiet. Dan ga je ongetwijfeld eerst nieuwe teksten schrijven, of beeld verzorgen.
Vind jij social media niet leuk en zie je bovenstaand scenario bij jezelf gebeuren? Vraag je dan af of je geen andere verkeersbronnen kunt aanboren. Social media werkt alleen als je dit consequent oppakt.
Word jij wel blij van social media? Verdiep je dan in de diverse social media en hun eigen karakter en eigenschappen. Zorg dat je jouw social media-gedrag aanpast aan het medium. Zo is het bij Facebook belangrijk om interactie – likes, shares, reacties – te creëren, en kun je Twitter inzetten om te netwerken en je lezers te leren kennen.
Kijk waar jouw doelgroep zich bevindt
Je kunt nog zo’n mooie Facebook-pagina inrichten, met elke dag nieuwe toffe updates, maar als jouw doelgroep zich daar niet bevindt, waar doe je het dan voor?
Social media – en dan met name Facebook, Twitter & Bloglovin’ – zijn voor Blogaholic de belangrijkste verkeersbronnen op dit moment, gevolgd door zoekmachines. Die laatste zal in de loop der tijd nog groeien, zo lang bestaat de website nog niet. Het kost mij tijd om autoriteit op te bouwen. En hoe meer content, hoe meer expertise, hoe groter dit deel zal worden.
Voor nu ben ik enorm blij met het vele verkeer dat ik via social media krijg. Maar verrassend…? Nee. Bloggers zijn bovenmatig actief op social media en volgen op deze manier hun andere favoriete blogs. Het zou een gemiste kans zijn als ik hier niets mee zou doen.
Maar stel… je hebt een vuurwerkverkooppunt. Dan kun je sowieso al niet adverteren op Facebook. Je mag namelijk niet voor vuurwerk adverteren, net zoals dat je niet mag adverteren voor wapens. Amerikaans hè? Je wordt dus meteen beperkt, hoe kun je je volgers-groep groter krijgen? Afwijken van de bekende social media. Door je bijvoorbeeld te mengen op een forum waar vuurwerkfreaks het hele jaar door discussiëren. En als je diensten levert aan ZZP-ers of bedrijven, is het misschien wel veel verstandiger om je op LinkedIn te begeven.
Heb je een food- of interieurblog? Beweeg je als de wiedeweerga naar Pinterest. Dit visuele platform is hét platform om mooie inrichtingen en lekkere recepten te delen. Hoewel Like & Love (it!) geen foodblog is, plaatsen we wel foodblogs en deze worden het meest gedeeld op Pinterest.
Zet nooit in op één paard
De allergrootste valkuil: alleen inzetten op social media. Wat als Facebook weer eens haar algoritme (beter bekend als edgerank) verandert en jouw statussen bij nog minder fans worden getoond? Weg verkeer! Of wat als Twitter opeens minder populair wordt, Pinterest een nieuw algoritme lanceert?
Het is daarom net zo min verstandig om je 100% te focussen op zoekmachines. Google komt regelmatig met nieuwe algoritmes en er zijn bedrijven bij die hun hele business hebben zien instorten na de Google Penguin update. Websites die aan onnatuurlijke linkbuilding deden, werden resoluut afgestraft. Ook dat is niet wat je wilt.
Conclusie: als social media bij jou én je doelgroep past, zet dit dan zeker in. Maar zorg ook dat je andere verkeersbronnen op orde zijn. En dat je blog niet op sterven na dood is als één van de verkeersbronnen instort.
Reacties
Reacties15 reacties
Ha… en dan te bedenken dat blogs er al waren vóór Sociale Media. Moest er wel ff aan wennen hoor…
Zelf ben ik Facebook fan en mijn blog groeit vooral via Facebook en niet via Blogloving maar ik weet dat ik mij ook in Pinterest moet gaan verdiepen. Mijn doelgroep zoekt daar regelmatig op.
Goed artikel. Zelf vind ik het zoekmachine gedeelte nog wat lastig maar ik ben er mee bezig!
Dat is ook best lastig! Ik ben er door mijn werk mee ‘opgegroeid’, dan is het toch wel anders. Maar… hoe meer je er mee bezig wordt, hoe makkelijker het wordt. Echt waar!
Ook al heb ik ook en blog op Fb ik vertrouw er niet zozeer op, ik zet het er wel op voor hen die nog nooit geblogged hebben en kwam erachter dat de meesten die ik nu als vasten heb, mij daar ook vinden, echter, ik blijf een hobby blogster, het gaat mij niet om verkeer, maar een vaste groep die graag komt en ook een reactie achter laat 😉
Gesprekken voeren, lachen, fun hebben 😀
X
Ik maak geen gebruik van de groepen op Facebook omdat je eigen naam daar ook zichtbaar wordt en dat wil ik niet. Maar ik merk wel zeker dat de (nieuwe) bloggers die dit wel doen in no time volgers en reacties hebben. Ook als ik zelf persoonlijk soms denk dat de artikelen maar klakkeloos online zijn geplaatst of weer over het zoveelste bekende onderwerp gaat.
Dan vraag ik mij soms ook af of ik toch actief in die groepen moet worden…
Waarom wil je dat je naam niet zichtbaar wordt? *nieuwsgierig* Zelf heb ik met name moeite met teveel openbare groepen, omdat die ook allemaal in je tijdlijn komen en je niet bloggende of blogvolgende vrienden van je privé-account dat dan ook elke keer zien.
Toch een beetje de angst dat er iemand tussen zit die ik ken of een collega/potentiële werkgever etc. Ik wil graag zelf de controle hebben over wat ik deel en aan wie 😉
En inderdaad, openbare groepen maken anoniem zijn helemaal moeilijk.
Misschien dat ik wel lid zou willen worden van een kleine besloten groep maar die ken ik niet.
Ik probeer hier nog heel erg mijn manier in te vinden. Ik neem me regelmatig voor om de Facebookpagina van mijn blog goed te onderhouden, maar dat vergeet ik meestal gewoon. Mijn nieuwe blogposts worden wel standaard gedeeld via Twitter en op mijn persoonlijke Facebook-profiel en ik probeer mijn posts ook gericht te promoten in specifieke groepen of op pagina’s. Maar een echt goede persoonlijke code heb ik nog niet gevonden hiervoor, haha.
Voor mijn blog gebruik ik alleen instagram en twitter.
Facebook heb ik liever alleen voor privé zaken die niet met mijn blog te maken hebben.
Zo kan ik het gescheiden houden. 🙂
Gebruik je dan je privé Facebook of maken jullie een aparte Facebookpagina aan voor je blog ?? Wat is dan het beste of beter ??
Dat is een heel persoonlijke keuze, maar je mag een privé-pagina niet gebruiken voor zakelijke doeleinden. Nu zou een lifestyle blog niet snel door de mand vallen daarmee, want persoonlijk, maar FB wordt daar wel steeds strenger in. Ik gebruik dus een zakelijke Facebook-pagina.
Hoi Laura,
ik wil graag eerdaags beginnen met bloggen. ik heb voor mijzelf persoonlijk alleen Facebook en Pinterest.
wat voor soort accounts kun je het beste aanmaken voor bij je blog? bijvoorbeeld, wat voor account op Facebook maken de meeste bloggers aan? en voor pinterest dan ook? twitter en instagram heb ik nooit eerder gehad of gedaan.Raad jij aan om deze alle 4 aan te maken voor bij mijn blog?
Dat is echt een persoonlijke keuze! Sommige mensen kiezen er niet direct voor om van hun persoonlijke blog een Facebook-pagina of Twitter-account te maken, maar omdat het persoonlijk is dit ook juist vanuit hun persoonlijke account te doen. Die keuze is helemaal aan jezelf en ook weer afhankelijk van wat voor soort blog en of je persoonlijke accounts daar bij aansluiten.
Hoi mirjam,
Het beste is dan om en speciale facebook pagina aan te maken. Ook met het oog op de toekomst. Je persoonlijke facebook profiel kan maximaal 5000 vrienden hebben en als je echt groeit, wil je liever dat ze je volgen via je pagina. Ook kun je jedan beter focussen op je iideale doelgroep.
Groeten chris