Een terugblik op een bewogen blogjaar (+ op naar 2016)

4

Blogland staat de afgelopen week in het teken van jaaroverzichten. Talloze The best of 2015 artikelen komen voorbij, evenals blogvoornemens voor 2016. Tijd om zelf ook even terug te blikken op een bewogen blogjaar en vooruit te kijken.

2015 was het eerste volledige blogjaar van Blogaholic, in 2014 had ik slechts een bloggeschiedenis van 19 dagen. En hoewel ik vanaf oktober de knoop doorhakte om mijn vaste ritme van 3x per week te doorbreken, blijven de bezoekers gewoon komen. Een dikke duim voor alle trouwe volgers bij deze!

Een jaaroverzicht met correcte cijfers

Mocht je Jetpack gebruiken, dan heb je ongetwijfeld ook een mail gehad voor zo’n mooi blogoverzicht. Het geeft een goeie indruk, maar bij mij klopte deze toch echt niet. Bovenaan vond ik een quote waar ik heel erg blij van werd:

Het Louvre Museum heeft 8,5 miljoen bezoekers per jaar. Deze blog werd in 2015 ongeveer 200.000 keer bekeken. Als je blog een tentoonstelling in het Louvre Museum zou zijn, zou het ongeveer 9 dagen duren voordat zoveel mensen het zouden zien.

Best vleiend, is het niet? Maar als ik dan Google Analytics er naast leg, krijg ik toch heel andere cijfers. En aangezien Google Analytics nog steeds het meest betrouwbare en marktconforme statistiekenprogramma is, bewijst dit maar weer eens dat je nu écht moet overstappen als je dat nog niet hebt gedaan. Lees hier al mijn artikelen over Google Analytics.

2015 in cijfers

Terug naar de echte cijfers volgens Google Analytics dus. In 2015 vonden er op mijn website 106.348 sessies plaats, gemaakt door 45.910 unieke gebruikers. Met dank aan 171 nieuwe artikelen. Hieruit blijkt dat ik trouwe, terugkerende bezoekers heb. Nog een duim!

Mijn drukste dag was op 1 april, 1.493 mensen kwamen toen op mijn blog af. Het gros kwam voor het nieuwste artikel 6 dingen die je niet meer mag doen op social media. Dit was overigens niet mijn best gelezen artikel van het jaar. Dat was 15 tips om meer Facebook-likes te genereren. Dit artikel werd 4.201 getoond met dank aan een hoge positie in Google. Facebook bleek sowieso een populair onderwerp; het artikel Handige plugin voor meer Facebook-likes bleek het op een na beste gelezen artikel (2.600 op de kop af). De hekkensluiter in de top 3 is het artikel 8 designfouten die je niet mag maken op je blog.

Meest gelezen betekent overigens niet per definitie meest gereageerd. In totaal werden er in 2015 2.265 reacties achtergelaten. Maar liefst 66 reacties kwamen er binnen op het bovengenoemde artikel over de handige plugin voor Facebook, omdat dit nog wel eens voor technische vragen waren. Andere artikelen waar rijkelijk op werd gereageerd waren de artikelen Hoe je wél reacties krijgt op je artikelen (hoe leuk!), Waarom persoonlijk bloggen hartstikke slim is en No follow links: wat, waarom en wanneer?. Dank Vivian, Patricia en Karen voor het veelvuldig reageren!

Mijn beste bronnen in 2015? Social media blijft de knaller: 34% komt via welke vorm van social media dan ook, 50% hiervan komt via Facebook. Volgens Google Analytics volgt dan Twitter, maar laten we Bloglovin’ niet vergeten. Deze wordt door Google Analytics niet gezien als social media, maar zorgt voor mij toch echt voor meer verkeer dan Twitter. En ja, dat is mijn eigen schuld. Ik ben te weinig actief geweest op Twitter in de 2e helft van het jaar.

Los van social media ben ik Blogtrommel enorm dankbaar voor alle verwijzingen op zijn website, welke goed waren voor bijna 1.000 bezoekers. Het is na social media mijn beste referral. Thanks Ben!

Over cijfers gesproken; er was ook nog een blogplanner in 2015. We – ik en vormgever Cindy, want dat project doe ik echt niet alleen – verkochten 63 blogplanners. Van de 2015-variant dan. Halverwege deze maand lanceerde we de 2016-versie en daar zijn er al 40 (!) van verkocht in slechts twee weken. Thank you very much!

Andere verrassende feitjes:

  • Maandag is doorgaans mijn drukste dag
  • Jullie bekijken gemiddeld 1,81 pagina’s per bezoek (damn, die was vorig jaar hoger)
  • Hoe krijg ik het voor elkaar: jullie bleven in 2015 gem. precies 10 minuten hangen op de website (dat krijg je van die lange, uitgebreide artikelen)

Mijn blogdoelen voor 2016

De vaste frequentie komt – en ik hoop niet dat ik teveel mensen teleurstel – niet terug; de rust en ruimte die het niet-moeten mij geeft, heb ik echt even nodig. Ik zit op mijn werk al de hele dag in teksten, waar ik dat bij een eerdere baan niet had. Ik merk dat dit mijn concentratie en creativiteit in de avonduren niet bevorderd en dat het bloggen mij dan moeizamer afgaat. Bloggen als ik inspiratie heb (zoals nu!) is dus het credo.

En verder?

  • Vaker #blogpraat bijwonen op maandagavond, hoe leuk is het om je liefde te delen
  • Meer blogs over bloggen verzamelen
  • Eindelijk eens al die halve artikelen uitwerken die al als concept klaar staan
  • Mijn liefde voor bloggen blijven verspreiden

Hulp nodig bij het vast stellen van jouw blogdoelen?

Vorig jaar maakte ik een mooi overzicht van mijn blogdoelen, en gaf ook meteen wat tips om jouw blogdoelen scherp te krijgen. Lees dit artikel gerust terug om jezelf op weg te helpen. Ook het artikel Waarom je blogdoelen nodig hebt kan voor inspiratie zorgen. Of koop de blogplanner waarmee je je blogdoelen eenvoudig kunt monitoren.

Voor nu wens ik je een fijn en veilige jaarwisseling (check snel deze tips zodat je straks nog vingers hebt om mee te typen). Op naar een mooi 2016 vol prachtige blogs.

Laura, 30-en-een-beetje. De drijvende kracht achter Blogaholic.nl, meisje 2.0 in hart en nieren en werkzaam in de online media. Dol op schrijven, uit eten gaan, fotograferen en reizen. Stiekem een enorme boekenwurm 1.0.

Reacties

reacties

Reacties4 reacties

  1. Hoi laura,

    Wat een mooie getallen. Gefeliciteerd en vooral omdat je nog maar een jaar bezig bent.

    Ikzelf ben. Ook van plan om te gaan knallen in het nieuwe jaar. Niet alleen het bloggen zelf, maar vooral ook het actief deelnemen aan communities wat ik nu al doe in facebookgroepen. Naar mijn mening is het creëren van blogs slechts 30% van je werkzaamheden als blogger en 70% netwerken.

    Ik hoop dat je je cijfers hoog weet te houden komend jaar. En een heel fijn uiteinde.

    Groetjes chris

  2. Ik kijk uit naar de blogpost van 2016! Ik ben net 2,5 maand bezig met bloggen en heb ontzettend veel aan jou artikelen!
    Ook de blogplanner 2016 heb ik aangeschaft en is ontzettend handig.
    Mijn blogdoelen komen 2 januari online 🙂

    Ga zo door 🙂

    Groetjes Amy

  3. Hallo Laura,

    Leuk artikel (zelf ben ik gek op dit soort statistieken). Niet iedereen wil (/durft) dit soort gegevens (te) delen. Maar met zulke mooie cijfers lijkt me dat geen enkel probleem.

    Ik hoop op leuke en interessante artikelen voor volgend jaar, met andere woorden: ik hoop dat je veel inspiratie zult hebben komend jaar!

    Lieuwe

  4. Ik vind je blog helemaal top! Als beginnertje valt er voor mij genoeg te leren en ik steek hier een hoop op. Af en toe zoek ik gewoon op dingen die ik wil weten en dan zijn er altijd wel relevante artikeltjes te vinden. Dus ook als je niet frequent blogt, ik leef me toch wel uit. Een goed 2016!

Laat een reactie achter